کارشناسان درباره اشتباه رایج در برنامه غذایی هشدار می‌دهند

توصیه‌های کاهش وزن «بسیار سریع» می‌تواند پیامدهایی بدی برای سلامتی داشته باشد

گرایش‌های «سال جدید، آدم جدید» می‌تواند «واقعا به عزت نفس افراد آسیب برساند» -canva

کارشناسان از بریتانیایی‌ها خواسته‌اند که در سال ۲۰۲۳، برای شروع هر «رژیم غذایی مد روز» که کاهش سریع وزن را وعده می‌دهد، عجله نکنند.

انجمن رژیم غذایی بریتانیا، بی‌دی‌ای (BDA) اعلام کرد که مردم باید در خصوص آن دسته از توصیه‌ها در مورد رژیم غذایی که ادعا می‌کنند برای کاهش سریع وزن راه‌حلی دارند، «کاملا محتاط» باشند، زیرا این رژیم‌ها ممکن است بیش از آنکه مفید باشند، ضرر داشته باشند.

این انجمن به رژیم‌هایی مانند «رژیم آب» و «رژیم تخم‌مرغ آب‌پز» به عنوان ایده‌ها و پیشنهادهایی اشاره کرد که کارشناسان تغذیه در سال ۲۰۲۲ مجبور بودند آن‌ها را «بررسی کنند».

مارسلا فیوز، سخنگوی بی‌دی‌ای، گفت در حالی که اهداف سال نو مشخص می‌شوند، تمرکز بر کاهش وزن «اغلب می‌تواند به رژیم غذایی یویو یا چرخه وزن [کاهش وزن و سپس بارها و بارها برگشتن دوباره آن] منجر شود که می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.»

او افزود: «رژیم‌های کاهش وزن پیشنهادی سال نو نیز می‌توانند برای کسانی که اختلالات خوردن دارند، محرک باشند و به اختلال در غذا خوردن منجر شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته موسسه خیریه اختلال خوردن «بیت» (Beat)، حدود  یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در بریتانیا به اختلال خوردن دچارند.

نیکولا لودلم راین، متخصص تغذیه و عضو بی‌دی‌ای، همچنین هشدار داد که گرایش‌های «سال جدید، آدم جدید» می‌تواند «واقعا به عزت نفس افراد آسیب برساند»؛ زیرا باعث می‌شود «مردم باور کنند به اندازه کافی خوب نیستند».

او توضیح داد: «واقعیت کاملا عکس آن است- و ما باید روی عزت نفس افراد کار کنیم تا تغییرات مثبتی در رژیم غذایی ایجاد کنیم. به جای تمرکز بر محدودیت، باید روی آنچه باید بخوریم و بیشتر انجام دهیم، مانند افزایش مصرف مایعات و فیبر تمرکز کنیم.»

انجمن رژیم غذایی بریتانیا نماینده بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ متخصص تغذیه در سراسر بریتانیا است و با سازمان استانداردهای تبلیغاتی «آسا» (ASA) همکاری می‌کند تا اطلاعات گمراه‌کننده و نادرست در تبلیغات رژیم غذایی را گزارش کند.

مایلز لاک‌وود، مدیر شکایات و تحقیقات در آسا، گفت: «قوانین ما روشن می‌کند که لزومی ندارد تبلیغ‌کنندگان هنگام تبلیغ محصولات یا برنامه‌های رژیمی گمراه‌کننده یا غیرمسئول باشند.»

«هر ادعایی باید شواهدی قوی برای پشتیبانی داشته باشد. فقط عکس‌های «قبل» و «بعد» کافی نیست و تبلیغات نباید چنین ادعا کنند که افراد می‌توانند وزن یا چربی غیرمنطقی از دست بدهند.»

او افزود که تبلیغ‌کنندگان باید اطمینان حاصل کنند که کودکان زیر ۱۸ سال را هدف قرار نمی‌دهند یا در آگهی‌های خود مطالب توهین‌آمیزی وارد نمی‌کنند.

انجمن رژیم غذایی بریتانیا اعلام کرد که بیشتر برنامه‌های غذایی کاهش وزن مد روز در درازمدت ناپایدارند و برخی آثار آن‌ها ممکن است برای سلامتی مضر باشد و به از دست دادن عضله، کمبود مواد مغذی و سازگاری سوخت‌وساز منجر شود که به این معنی است که ممکن است در آینده وزن بیشتری اضافه کرد.

کیتلین کولوچی که او هم یکی از اعضای انجمن رژیم غذایی بریتانیا است، گفت: «رژیم‌های غذایی مد روز راه‌حل‌های سریع را نوید می‌دهند. به زمان کم، فکر کردن کم و کمی سرمایه‌گذاری نیاز دارند و نتایج بزرگی را مژده می‌دهند.»

«آن‌ها ممکن است مشکل‌ساز باشند، زیرا به تغییرات طولانی‌مدت پایدار منجر نمی‌شوند و می‌توانند به ایجاد عادت‌های ناسالم و نامنظم در مورد غذا تبدیل شوند.»

برای هر کسی که با مسائل مطرح‌شده در این مقاله دست‌وپنجه نرم می‌کند، خط کمک خیریه اختلال خوردن بیت ۳۶۵ روز در سال در دسترس است. مرکز ملی اختلال غذا «ان‌سی‌اف‌ئی‌دی» (NCFED) به عنوان شبکه‌های پشتیبانی از کسانی که به اختلال‌های خوردن دچارند، به آن‌ها اطلاعات، منابع و مشاوره ارائه می‌دهد.

© The Independent