دو مقام طالبان در ضیافت ولیعهد عربستان سعودی در جریان مراسم حج حضور یافتند

دولت عربستان سعودی هر سال برای پذیرایی از مقام‌های دولت‌های مسلمان، ضیافت برگزار می‌کند

ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان، در حال دست دادن با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی-HRHMBNSALMAAN/Twitter@

ملا محمد یعقوب، وزیر دفاع و مولوی عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان، روز پنجشنبه ۸ تیر (۲۹ ژوئن)، در ضیافتی که شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، برای پذیرایی از مقام‌های مسلمان جهان در مراسم حج برگزار می‌کند، شرکت کردند.

خبرگزاری سعودی بدون ذکر نام ملا یعقوب و مولوی عبدالسلام حنفی، عکسی از ملا یعقوب را در حال دست دادن با محمد بن سلمان منتشر کرد. در گزارشی که خبرگزاری سعودی از ضیافت شاهزاده محمد بن سلمان در کاخ منا منتشر کرد، نام شماری از مقام‌های مختلف جهان ذکر شده‌، اما به حضور مقام‌های رژیم طالبان در این ضیافت اشاره‌ای نشده است.

پذیرایی از مقام‌های دولت‌های مسلمان جهان که هرسال برای ادای مراسم حج به عربستان سعودی می‌روند، یک برنامه سالانه است و این ضیافت‌ها با حضور پادشاه، ولیعهد یا دیگر مقام‌های کلیدی پادشاهی عربستان سعودی برگزار می‌‌شود.

وزارت دفاع طالبان روز پنجشنبه در بیانیه‌ای ادعا کرد که «مولوی یعقوب مجاهد در جریان سفر حج، با ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های طالبان نیز با انتشار عکسی از دست دادن ملا یعقوب با ولیعهد عربستان سعودی نوشتند که وزیر دفاع طالبان با شاهزاده محمد بن سلمان دیدار کرده است. در ویدیویی که خبرگزاری سعودی از جریان حضور ده‌ها تن از مقام‌های دولت‌های مسلمان در ضیافت شاهزاده محمد بن سلمان منتشر کرد، دیده می‌شود که همه آنان در صف ایستاده‌اند تا با ولیعهد عربستان سعودی دست بدهند.

در خبرگزاری سعودی درباره دست دادن مقام‌ها با ولیعهد عربستان سعودی آمده است: «در ابتدای مراسم، ولیعهد محمد بن سلمان، با ملک عبدالله ریاض‌الدین المصطفی بالله، شاه مالزی، دست داد.»

 در ادامه گزارش، نام روسای‌جمهوری پاکستان، سنگال، بنگلادش و نخست‌وزیران و معاونان نخست‌وزیران شماری از کشورها ذکر شده است که به ترتیب با محمد بن سلمان دست داده‌اند، اما در این گزارش به حضور مقام‌های طالبان ازجمله معاون نخست‌وزیر این گروه، اشاره‌ای نشده است.

 در عکس‌های منتشر‌شده در صفحه رسمی شاهزاده محمد بن سلمان در توییتر دیده می‌شود که ملا یعقوب و مولوی عبدالسلام حنفی در سالن پذیرایی از مهمانان در ردیف چهارم نشسته‌اند، در حالی که روسای‌جمهوری، نخست‎‌وزیران، معاونان آنان و وزیران در ردیف ولیعهد عربستان سعودی نشسته‌اند. به دلیل اینکه محل نشستن مهمانان در ضیافت‌های رسمی، از پیش تعیین می‌شود، به نظر می‌رسد مقام‌های عربستان سعودی به‌صورت عمدی از نشستن وزیر دفاع و معاون نخست‌وزیر طالبان در ردیف مقام‌های دیگر دولت‌های مسلمان جهان جلوگیری کرده‌اند.

 در این ضیافت، شاهزاده محمد بن سلمان برای حاضران سخنرانی کرد و در مورد نقش پادشاهی عربستان سعودی در حفاظت و مراقبت از مکه و ارائه خدمات برای حجاج صحبت کرد. همچنین وزیر حج و عمره و رئیس کمیته خادم حرمین شریفین در مورد چگونگی ارائه خدمات به زائران مراسم حج سخنرانی کردند.

مقام‌های طالبان در دو سال اخیر به‌صورت گروهی برای انجام مراسم حج به عربستان سعودی می‌روند. قلندر عباد، وزیر صحت عامه (بهداشت) طالبان، نیز امسال در مراسم حج حضور دارد. وزارت صحت عامه طالبان روز جمعه اعلام کرد که قلندر عباد در جریان حضور در مکه، با فهد بن عبدالرحمان الجلاجل، وزیر بهداشت عربستان سعودی، ملاقات کرد و از او برای ریشه‌کنی بیماری فلج کودکان در افغانستان درخواست کمک کرد.

بیشتر از جهان