نشست اعضای یونسکو برای رای‌گیری درباره عضویت دوباره آمریکا در این نهاد فرهنگی

ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ از یونسکو خارج شده بود

آمریکا پیش از خروج از یونسکو هزینه ۲۲ درصد از برنامه‌های این سازمان را تامین می‌کرد- Reuters

نمایندگان ۱۹۳ کشور عضو یونسکو از روز پنجشنبه در مقر این سازمان در پاریس گردهم آمده‌اند تا درباره الحاق دوباره ایالات متحده تصمیم‌گیری کنند.

ایالات متحده پنج سال پیش در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و در مخالفت با جهت‌گیری‌های ضد اسرائیلی و عضویت تشکیلات خودگردان فلسطینی در یونسکو، از این سازمان خارج شد.

یونسکو یا همان «سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد»، یک آژانس تخصصی سازمان ملل است که با هدف کمک به «ایجاد صلح، ریشه‌کن کردن فقر، برقراری توسعه پایدار و گفت‌وگوی بین فرهنگی از طریق آموزش، علوم، فرهنگ، ارتباطات و اطلاعات» ایجاد شده است.

کاخ سفید در اوايل ماه ژوئن از سازمان ملل خواست تا مقدمات بازگشت دوباره واشینگتن به یونسکو را فراهم کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های دولت ایالات متحده به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که دلیل اصلی بازگشت آمریکا به یونسکو، مقابله با قدرت گرفتن بی‌سابقه چین و نقش این کشور در طراحی راهبردهای آینده این سازمان فرهنگی است.

به نظر می‌رسد که ایالات متحده بتواند به‌راحتی رای موافق اغلب کشورهای عضو را به دست بیاورد.

این کشور در دهه‌های گذشته بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها را برای طرح و برنامه‌های یونسکو انجام داده است.

ایالات متحده و اسرائیل در سال ۲۰۱۱ پس از پذیرش تشکیلات خودگردان فلسطینی به‌عنوان عضو مستقل در یونسکو، تصمیم گرفتند سرمایه‌گذاری برای طرح و برنامه‌های این سازمان را متوقف کنند.

پس از آن، دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفت به دلیل برنامه‌های «ضداسرائیلی» اعضای یونسکو از این سازمان خارج شود.

دولت دموکرات جو بایدن پیشاپیش اعلام کرده است ۱۵۰ میلیون دلار برای کمک به برنامه‌های سال ۲۰۲۴ یونسکو، به این سازمان اختصاص می‌دهد.

آمریکا پیش از خروج از یونسکو هزینه ۲۲ درصد از برنامه‌های این سازمان را تامین می‌کرد. این کشور سالانه تا سقف ۵۵۰ میلیون دلار به یونسکو کمک می‌کرد.

اسرائیل مدت‌هاست که سازمان ملل را به جهت‌گیری‌های «ضد اسرائیلی» متهم می‌کند. سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۲ کشور فلسطین را به‌عنوان یک «کشور ناظر غیر‌عضو» به رسمیت شناخت.

فلسطینی‌ها می‌گویند حق آن‌ها مالکیت سرزمینی بر کرانه باختری، بیت‌المقدس شرقی و نوار غزه است.

با این حال، اسرائیلی‌ها همچنان کنترل گسترده‌ای در بیت‌المقدس شرقی و کرانه باختری دارند و سازمان ملل می‌گوید شهرک‌سازی‌های غیرقانونی یهودیان همچنان در این دو منطقه ادامه دارد.

ایالات متحده یک‌بار دیگر در سال ۱۹۸۴ و در زمان ریاست‌جمهوری رونالد ریگان از یونسکو خارج شد. بهانه واشینگتن در آن زمان مدیریت این سازمان برای پیشبرد منافع اتحاد جماهیر شوروی بود. آمریکا در سال ۲۰۰۳ دوباره به یونسکو پیوست.

بیشتر از جهان