هشدار مقام مسئول به دولت‌ها: اقدام نکنید، آثار میراث فرهنگی را از فهرست یونسکو خارج می‌کنیم

دکتر متچایلد روسلر به خصوص به دولت بریتانیا در مورد بزرگراه جدید زیر «استون‌هنج» هشدار داده است

استون‌هنج بنای بازمانده از عصر نوسنگی، در دشت سالزبری در جنوب انگلستان قرار گرفته است - Adrian DENNIS / AFP

یکی از روسای سازمان یونسکو هشدار داد که دولت‌ها باید برای پاسداشت آثار میراث فرهنگی خود «همه کارهای لازم» را انجام دهند و در غیر این صورت شاهد خارج شدن این آثار از فهرست‌ یونسکو باشند.

دکتر متچایلد روسلر، مدیر «مرکز میراث جهانی یونسکو» گفت «توسعه بی‌فکر» باعث شده مکان‌های معروف میراث‌ فرهنگی مثل استون‌هنج در خطر از دست دادن جایگاه خود باشند.

هشدار خانم روسلر چند هفته پس از آن است که لیورپول نخستین مکان تاریخ بریتانیا شد که از فهرست میراث جهانی یونسکو خارج شد. این تنها سومین مورد اینچنینی در تاریخ یونسکو بود. این هشدار پیش از تصمیم وزیر ترابری بریتانیا برای ساخت تونل دوبانده‌ای با خرج ۱.۷ میلیارد دلار است که از زیربنای باستانی استون‌هنج در ویلتشایرِ انگلستان می‌گذرد. 

اداره بزرگراه‌های انگلستان این طرح را برای بهبود جریان ترافیک در بزرگراه «آ ۳۰۳» در ویلتشایر پیشنهاد کرده است که مستقیم‌ترین راه برای رانندگانی است که می‌خواهند از جنوب شرقی کشور به جنوب غربی آن بروند. 

کنشگرانی مخالف این تصمیم‌اند: از جمله آرتور اوتر پندریگون، پیرو مذهب نودروئیدی و دروئيد ارشد این مذهب. مقامات «اداره برنامه‌ریزی» هشدار داده‌اند که ساخت این بزرگراه می‌تواند «آسیبی دائمی و بازگشت ناپذیر» به استون‌هنج وارد کند اما وزارت ترابری می‌گوید مزایای این طرح از آسیب بالقوه آن بیشتر است. 

استون‌هنج حالا در خطر این‌ قرار دارد که وارد «فهرست خطر» یونسکو شود. این اتفاق می‌تواند مقدمه خروج این اثر را از فهرست سایت‌های میراث جهانی یونسکو فراهم کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر روسلر در گفت‌وگو با روزنامه «گاردین» گفت تصمیم آقای گرنت شپز، وزیر ترابری، باعث غافلگیری او شده است. او افزود که سازندگان بزرگراه پیش از اینکه پیشنهاد پروژه‌های بالقوه مضر را بدهند باید متوجه ارزش بین‌المللی اماکنی همچون استون‌هنج باشند. 

این مقام یونسکو گفت دولت بریتانیا باید درباره این طرح که در نوامبر ۲۰۲۰ تایید شده بود بیشتر با نهادهای میراث جهانی در یونسکو گفت‌وگو می‌کرد. او افزود که لندن می‌بایست «مزایای ناشی از کنوانسیون میراث جهانی را در نظر بگیرد و همه کارهای لازم را برای پاسداشت از این میراث برای نسل‌های آینده بکند چرا که پاسداشت این میراث تنها برای ما مردم امروز نیست.»

از دولت خواسته شده که پیش از ماه فوریه گزارشی در زمینه میراث فرهنگی در رابطه با عاقبت احتمالی استون‌هنج تهیه کند. دکتر روسلر گفت چندین بار به دولت بریتانیا در این باره هشدار داده شده است.

او افزود که در بریتانیا «تمام سیاست‌های لازم موجودند» اما «توسعه بی‌فکر» مدیریت آثار تاریخی این کشور را به خطر انداخته است. 

روسلر گفت: «آنچه می‌خواهم برای آینده میراث جهانی ببینم این است که همه هم‌سرنوشت باشند. از جمله سازندگانی که باید آگاهی بیشتری از ارزش‌های این اماکن داشته باشند تا پروژه‌هایشان ارزش همگانی قابل توجهِ (او یو وی) آن‌ها را تهدید نکند. این چالشی است که ما همه‌جا داریم و در بریتانیا هم وجود دارد.»

دکتر روسلر در ضمن خواهان پشتیبانی مالی بیشتر از مکان‌های میراث فرهنگی در این کشور شد. او گفت: «به نظرم باید پشتیبانی بیشتری از میراث جهانی شود اما چگونگی انجام این کار بر عهده مقامات سراسری و مقامات محلی است.»

بودجه اماکن میراث فرهنگی بریتانیا را شوراهای محلی مدیریت می‌کنند که در سال‌های گذشته ضعیف بوده است. گزارش سازمان «میراث جهانی بریتانیا» در سال ۲۰۱۹ گفت این اماکن از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ به طور میانگین تنها سالی پنج میلیون پوند از دولت محلی گرفته‌اند.

دکتر روسلر به «گاردین» گفت: «این‌ها برجسته‌ترین نقاطی‌اند که روی کره زمین داریم. اگر ما قادر به پاسداشتشان نباشیم پرسش من این است که چه چیزی از این کره زمین باقی می‌ماند؟»

«ایندیپندنت» با وزارت دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش برای واکنش به این خبر تماس گرفته است. 

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر