آمریکا و اسرائیل به یونسکو بازمی‌گردند

سازمان یونسکو به مقام‌های دو کشور اطمینان داد از تکرار مواضع ضداسرائیلی جلوگیری می‌کند

اسرائیل و آمریکا در سال ۲۰۱۹، در اعتراص به «مواضع ضد‌اسرائیلی»، یونسکو را ترک کردند‌ـ BERTRAND GUAY/AFP

مقام‌های اسرائیل به دولت بایدن اعلام کردند مخالف بازگشت ایالات‌ متحده آمریکا به سازمان یونسکو نیستند.

اسرائیل و آمریکا در سال ۲۰۱۹، به نشانه اعتراض، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) را به‌دلیل «مواضع ضد‌اسرائیلی» آن ترک کردند. اما حالا، واشنگتن به دنبال مقابله با نفوذ پکن در این سازمان است و می‌خواهد دوباره به عضویت آن درآید.

به گزارش تایمز اسرائیل، به نقل از منابع آمریکایی و اسرائیلی، دولت بایدن برای تحقق اهدافش، از اسرائیل خواست با بازگشت آمریکا به یونسکو مخالفت نکند.

موافقت اسرائیل با حضور دوباره آمریکا در یونسکو به دولت بایدن کمک می‌کند که حمایت کنگره را نیز برای این اقدام جلب کند. در صورتی‌ که کنگره بازگشت آمریکا به یونسکو را تایید کند، باید با پرداخت بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بدهی آمریکا به یونسکو موافقت کند تا این کشور به‌عنوان عضو کامل دوباره پذیرفته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت اوباما در سال ۲۰۱۱، زمانی که فلسطین به عضویت یونسکو درآمد، به دلیل قوانین منع کمک مالی آمریکا به هر سازمان بین‌المللی که کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد و با اسرائیل در صلح نیست، کمک مالی‌اش به این سازمان را متوقف کرد.

مقام‌های اسرائیلی نیز از سال گذشته در حال بررسی بازگشت این کشور به سازمان یونسکو هستند. آن‌ها می‌گویند خروج اسرائیل از این سازمان نه‌تنها مواضع ضد‌اسرائیلی را کاهش نداد بلکه از نفوذ سیاسی اورشلیم کاست. پیش‌تر رونالد لادر، رئیس کنگره جهانی یهودیان، نیز از دولت اسرائیل خواسته بود دوباره به سازمان یونسکو ملحق شود.

ادری ازوله، رئیس‌ سازمان یونسکو، با استقبال از بازگشت اسرائیل و آمریکا، به مقام‌های این دو کشور اطمینان داده است که از مواضع «ضد‌اسرائیلی» جلوگیری می‌کند.

ناظران می‌گویند تصمیم آمریکا به بازگشت به یونسکو اقدامی برای کاهش اهمیت و نفوذ چین در این سازمان است.

سال ۲۰۱۷، تنها چند روز پس از آنکه دولت ترامپ به نشانه اعتراض، سازمان یونسکو را ترک کرد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، نیز اعلام کرد، کشورش به تبعیت از آمریکا، این سازمان را ترک خواهد کرد. این تصمیم از ابتدای سال ۲۰۱۹ اجرایی شد.

آمریکا یک‌ بار هم در سال ۱۹۸۴، هم‌زمان با دوران ریاست‌جمهوری رونالد ریگان، یونسکو را به دلیل «پیشبرد منافع شوروی» ترک کرده بود اما در سال ۲۰۰۳، دوباره به این سازمان پیوست.

اسرائیل نیز در ۱۶ سپتامبر ۱۹۴۹ به یونسکو پیوست و شش مکان میراث جهانی یونسکو در این کشور ثبت شده است.

بیشتر از جهان