شرط وزارت اطلاعات برای تمدید قرارداد کریم باقری: «پست حمایت از علی کریمی را پاک کن»

یک منبع موثق به ایندیپندنت فارسی خبر داد که وزارت اطلاعات، پاک شدن پست‌های اینستاگرامی کریم باقری در حمایت از علی کریمی و خیزش سراسری را تنها راه رفع ممنوع‌الکاری باقری اعلام کرده است

پست‌های اینستاگرامی کریم باقری در حمایت از علی کریمی و خیزش سراسری - 

Instagram / karimbagherii6

منابع آگاه در باشگاه پرسپولیس در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید کرده‌اند که «وجود یک مشکل و شرط امنیتی» مانع تمدید قرارداد کریم باقری، اسطوره فوتبال ایران، با قرمزهای پایتخت برای حضور دوباره روی نیمکت این تیم شده است.

تمدید نشدن قرارداد کریم باقری با پرسپولیسی‌ها در روزهای اخیر و در شرایطی که قرارداد سایر دستیاران یحیی گل‌محمدی به مدت یک فصل دیگر تمدید شده است، موجی از نگرانی را میان هواداران باشگاه پرسپولیس به وجود آورد. این مربی در سال‌های اخیر از ارکان اصلی پرسپولیس برای کسب قهرمانی‌های پیاپی محسوب می‌شود.

کریم باقری روز گذشته در پاسخ به سوالی درباره دلیل بیرون ماندنش از جمع پرسپولیسی‌ها، گفته بود: «باشیم و نباشیم، پرسپولیس راه خودش را می‌رود. تا امروز صحبتی با باشگاه نداشتم و تماسی با من نگرفته‌اند. دلیلی ندارد ناراحت باشم. قرار نیست تا آخر عمر در پرسپولیس باشم. اگر نخواهند همکاری ادامه پیدا کند، ناراحت نمی‌شوم.»

او همچنین با تکذیب ادعای برخی رسانه‌های حکومتی درباره تصمیمش برای استراحتی یک‌ساله یا شرط هفت میلیارد تومانی به‌عنوان «آپشن قهرمانی»، گفت: «دروغ است. هیچ شرطی برای پرسپولیس نگذاشته‌ام. بعد از فینال جام ‌حذفی دیگر صحبتی با باشگاه نداشتم.»

اکنون یک منبع موثق در باشگاه پرسپولیس در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی فاش کرده است که «ممنوع‌الکاری کریم باقری به دلیل حمایت از اعتراضات»، تنها دلیل تمدید نشدن قرارداد جدید با ستاره سابق پرسپولیس بوده و اینکه، «ماموران ارشد وزارت اطلاعات پس از اصرارهای رضا درویش، برای مدیرعامل پرسپولیس شرط گذاشته‌اند که تنها در صورت پاک شدن دو پست اینستاگرامی کریم باقری که در حمایت از علی کریمی و همچنین یادبود کشته‌شدگان خیزش سراسری بوده است، ممنوع‌الکاری مربی پرسپولیس رفع خواهد شد.»

دومین گلزن ادوار تیم ملی فوتبال ایران و فردی که به گواه برخی کارشناسان، بهترین هافبک تاریخ فوتبال ایران است، در خیزش سراسری اخیر بارها با انتشار پست‌های اینستاگرامی به کشتار وسیع مردم معترض به‌دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی اعتراض کرده و بنا بر گزارش برخی از خبرنگاران در ایران، برای آزادی ده‌ها نفر از جوانان معترض و همچنین چندین فوتبالیست و پیشکسوت بازداشت‌شده، پیش‌قدم شده بود.

هافبک پیشین باشگاه‌های آرمینیابیلفیلد آلمان و چارلتون انگلستان در پستی اینستاگرامی که همچنان در صفحه او وجود دارد، در پاسخ به توهین‌های حسین عباسی، سخنران حکومتی، به علی کریمی -دیگر اسطوره باشگاه پرسپولیس- با انتشار تصویری از جادوگر قرمزها، نوشته بود: «علی کریمی نه خائن است و نه وطن‌فروش، بلکه یک میهن‌پرست واقعی است. قابل‌توجه مردک پاچه‌خواری که می‌خواست کاخ سفید را به حسینیه تبدیل کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باقری در ادامه این پست اینستاگرامی، حضورش در اعتراضات خیابانی علیه جمهوری اسلامی را هم تایید کرد. او خطاب به حسن عباسی نوشت: «همه ما به‌خاطر رفتن کسانی مثل تو، به خیابان‌ها آمدیم. شماها برای این مردم چه کرده‌اید، جز حرف بیهوده و توهین به قهرمانان آنان؟»

او در ادامه از علی دایی، دومین گلزن تاریخ فوتبال جهان که در بحبوحه خیزش سراسری هدف حملات شدید نهادهای امنیتی و پرونده‌سازی‌های رسانه‌های حکومتی قرار گرفته بود نیز حمایت کرد.

کریم باقری همچنین در تاریخ ۲۵ آبان ۱۴۰۱ که ده‌ها جوان دیگر در خیابان‌های ایران با شلیک ماموران جمهوری اسلامی کشته شدند، در پستی اینستاگرامی با انتشار تصاویر تعدادی از کشته‌شدگان، نوشت: «چرا گذاشتن پستی برای همدردی با مردم عزیز این‌قدر شماها را نگران و آشفته می‌کند؟ در این روزهای سخت، من و امثال من وظیفه داریم کنار مردم باشیم، چون از خود مردم هستیم... چه می‌گذرد بر ما؟ حال این روزهای کشورم و مردمم را حتی اگر در خواب هم می‌دیدم باورم نمی‌شد.»

علی کریمی، بازیکن پیشین تیم‌های بایرن‌مونیخ و پرسپولیس که پس از آغاز خیزش سراسری، از ایران خارج شد و به انجام فعالیت‌های سیاسی گوناگون برای حمایت از اعتراضات گسترده مردمی روی آورد، نیز روز گذشته و در تایید محرومیت حکومتی کریم باقری از حضور در فوتبال ایران، در بخش روایتگر صفحه اینستاگرام خود نوشت: «همیشه هستی آقا کریم، در دل مردم ایران.»

جمهوری اسلامی از شهریور سال گذشته تاکنون، صدها هنرمند و ورزشکار ایرانی را به‌دلیل حمایت از خیزش انقلابی مردم یا حضور در تجمعات اعتراضی، از حضور در مراسم هنری یا میدان‌های ورزشی محروم کرده است و به نظر می‌رسد حالا کریم باقری جدیدترین قربانی نظام سرکوب و انحصارگر اسلامی است.

دستگاه امنیتی نظام جمهوری اسلامی پیش از این نیز در جریان زلزله شدید خوی، با مسدود کردن حساب‌های بانکی کریم باقری، از جمع‌آوری کمک‌های مالی به‌وسیله مربی پرسپولیس و ارسال این اقلام کمکی به مناطق زلزله‌زده جلوگیری کرده بود.

تماشاگران پرسپولیس در جریان بازی‌های فصل پیش این تیم در لیگ برتر ایران، بارها با فریاد زدن نام علی دایی، علی کریمی، کریم باقری و یحیی گل‌محمدی، حمایتشان را از ستاره‌های سابق پرسپولیس که حامی مردم معترض‌اند نشان دادند.

بیشتر از فوتبال