مهر: اعضای خانواده پویا بختیاری بازداشت شدند

خانواده پویا مراسم چهلم او را برای پنجم دی‌ماه برنامه‌ریزی کرده‌اند

پویا بختیاری بر اثر اصابت گلوله به سرش در روز نخست اعتراض‌ها جان باخت/عکس از شبکه‌های اجتماعی

خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی خبر از بازداشت اعضای خانواده پویا بختیاری داده است. این خبرگزاری از قول یک «منبع آگاه» که اشاره به نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی است این خبر را اعلام کرده و خانواده پویا بختیاری را به تشویق «کشته سازی» و  «اقدام مسلحانه علیه مردم» متهم کرده است.

پویا بختیاری جوان 28 ساله اهل کرج بود در روز نخست اعتراضات سراسری آبان‌98 با شلیک گلوله به سر از سوی نیروهای امنیتی کشته شد. او به همراه مادرش به تظاهرات رفته بود و نحوه کشته‌شدن او به یکی از نمادهای سرکوب خونین جمهوری اسلامی بدل شده است.

 

خبرگزاری مهر از قول منبع امنیتی‌اش نوشته است: «یکی از این خانواده‌ها که فرزندشان در اغتشاشات اخیر به صورت مشکوکی کشته شد، خانواده پویا بختیاری بود که علیرغم دعوت و صحبت با ایشان، در روند پروژه ضدانقلابی ورشکستگان فراری قرار گرفته و فعالانه بر اقدامات ساختار شکنانه خود اصرار ورزیدند. لذا با حکم قضائی و در راستای صیانت از نظم و امنیت مردم شریف و خسارت دیده، و نیز به منظور جلوگیری از تداوم پروژه کشته سازی و تکرار اقدامات مسلحانه علیه مردم، این عناصر بازداشت شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانواده پویا بختیاری اعلام کرده‌‌اند که در روز 5 دی و به مناسبت چهلمین روز کشته شدن او مراسمی را در گورستان بهشت سکینه، مدفن او، برگزار خواهند کرد.

روز شنبه، وزارت اطلاعات با احضار پدر پویا بختیاری از او خواسته بودند تا مراسم چهلمین روز کشته شدن فرزندشان را برگزار نکنند. ماموران وزارت اطلاعات دلیل این درخواست را «ناتوانی از برقراری امنیت مراسم» اعلام کرده بودند. پدر پویا بختیاری پس از پایان جلسه با عوامل امنیتی، در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرد که با درخواست وزارت اطلاعات مخالفت کرده و گفته که مراسم را برگزار خواهد کرد.

به جز خانواده پویا بختیاری، برخی دیگر از خانواده‌های کشته‌شده از مردم دعوت کرده‌اند تا در روز 5 دی در مراسم چهلمین روز کشته‌شدن فرزندانشان شرکت کنند.

به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی از آغاز زنجیره‌ای از اعتراضات سراسری در چهلمین روز سرکوب خونین اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی نگران است. احضار خانواده‌ها و اکنون دستگیری اعضای خانواده‌ای که به شکل فعال درباره جنایت ‌رخ داده صحبت می‌کردند، یکی از شواهد این موضوع است.

پدر و مادر پویا بختیاری در هفته‌های گذشته شرح رویدادهای منجر به کشته‌شدن فرزندشان و اتفاقات پس از آن را با رسانه‌ها در میان گذاشته بودند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در بخشی از نشست خبری‌اش از زندگی پویا بختیاری و نحوه کشته‌شدن او سخن گفت و اعلام کرد که دولت آمریکا در کنار ایرانیانی که برای آزادی به خیابان آمده‌اند خواهد ایستاد.

پمپئو، سرکوب خونین مردم را نتیجه 40 سال حکومت روحانیون در ایران دانست و گفت: « «آیت‌الله خمینی و پیروان شرور او بودند که از چهل سال پیش آتش این کلافگی و خشم را در دل مردم برافروختند. در سال ۱۳۵۷ انقلاب اسلامی را به مردم آزاداندیش و سختکوش ایران تحمیل کردند، و از آن زمان این رژیم در تقلاست که بر افکار مردم تسلط پیدا کند، ابراز عقیده آنها را مهار کند و اختیار زندگی‌شان را به دست بگیرد.»

با گذشت 5 هفته از آغاز اعتراضات سراسری و سرکوب آن، هنوز جمهوری اسلامی از اعلام رقم کشته‌شدگان سرباز می‌زند. در هفته‌های گذشته خبرهای متعددی از شکنجه و آزار زندانیان این اعتراضات و بدرفتاری با خانواده کشته‌شده‌ها منتشر شده است. روز 29 آذرماه نیز 16 گزارشگر مستقل سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای نگرانی خود را از شدت و عمق سرکوب‌ها در ایران، بدرفتاری با خانواده‌ها و شکنجه زندانیان اعلام کرده بودند.

بیشتر از