کشف اسناد محرمانه حمله به ایران جزو موارد اتهامی در کیفرخواست ترامپ نیست

ترامپ هفته گذشته و پیش از افشاگری سی‌ان‌ان، گفته بود که در این مکالمه به سند خاصی اشاره نمی‌کند

شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا می‌گوید کشف اسناد محرمانه مربوط حمله به ایران در میان موارد اتهامی و کیفرخواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، جایی ندارند.

به گفته این شبکه، از ۳۱ موردی که در جریان تحقیقات جک اسمیت، بازپرس ویژه پرونده، بررسی می‌شوند و ترامپ را به نگهداری عامدانه این اطلاعات محرمانه دفاعی متهم می‌کنند، اسناد محرمانه پنتاگون در ارتباط با حمله به ایران دیده نمی‌شود.

اولین بار این شبکه خبری سی‌ان‌ان بود که روز دوشنبه، با انتشار یک فایل صوتی اعلام کرد به مکالمه‌ای دودقیقه‌ای دست پیدا کرده که نشان می‌دهد نه‌تنها رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده اسناد محرمانه پنتاگون را نزد خود نگه می‌داشته، بلکه محتوای این اسناد را با افرادی که فاقد مجوز دسترسی به اسناد محرمانه بوده‌اند، در میان گذاشته است.

سی‌ان‌ان برای اثبات ادعای خود یک فایل صوتی ضبط‌شده از دونالد ترامپ را منتشر کرد. تاریخ ضبط این فایل صوتی تابستان ۲۰۲۱ است؛ زمانی که ترامپ در باشگاه گلفی در ایالت نیوجرسی که خود مالک آن است، محتوای اسناد محرمانه در ارتباط با حمله به ایران را به نویسنده یک کتاب نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این فایل صوتی، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده به مخاطب یا مخاطبانش می‌گوید جالب است که به عنوان رئیس‌جمهوری حق داشته است اسناد حمله به ایران را از حالت محرمانه خارج کند اما امروز دیگر نمی‌تواند. حالا یک منبع آگاه نزدیک به دادستانی فلوریدا به شبکه خبری سی‌بی‌اس گفته که این مکالمه ترامپ هیچ‌گاه در پرونده کیفرخواست علیه ترامپ قرار نگرفته است.

دونالد ترامپ هفته گذشته پیش از افشاگری سی‌ان‌ان، گفته بود که در این مکالمه به سند خاصی اشاره نمی‌کند و تنها درباره اخبار و اتفاق‌های روز حرف می‌زند. او که مهم‌ترین نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ است، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز هم تاکید کرد که در این فایل صوتی هیچ اشتباهی مرتکب نشده است.

ترامپ به فاکس‌نیوز گفت: «من در آن فایل صوتی چه چیز اشتباهی گفتم؟» البته او اضافه کرد هیچ‌گاه به این فایل صوتی گوش نداده اما اطمینان دارد که از جانب او خطایی سر نزده است.

نامزد جمهوری‌خواهان در مصاحبه دیگری که با شبکه ای‌بی‌سی داشت، هم تاکید کرد که مخالفان او سعی دارند درباره این فایل صوتی شبهاتی مطرح کنند.

شبکه خبری سی‌بی‌اس به نقل از منابع مطلع می‌گوید که دونالد ترامپ در بخشی از این فایل صوتی در مورد مارک میلی، رئيس ستاد مشترک وقت ارتش آمریکا، هم صحبت کرده است. به ادعای رسانه‌های ایالات متحده، مارک میلی تا آخرین روز ریاست‌جمهوری ترامپ برای ممانعت از حمله او به ایران تلاش کرد و موفق شد رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده را قانع کند.

دونالد ترامپ ماه مه در دادگاه فدرال شهر میامی، مرکز ایالت فلوریدا، حاضر شد و تمامی اتهام‌های مربوط به نقض قوانین نگهداری اسناد محرمانه دولتی را رد کرد و خود را بی‌گناه خواند. او در یک ماه گذشته بارها برگزاری این دادگاه را در راستای «توطئه‌های سیاسی» علیه جمهوری‌خواهان خوانده است و می‌گوید با هیچ ترفندی کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را ترک نخواهد کرد.

بیشتر از جهان