چه ضدآفتابی برای کودکان مناسب است؟

برخی تخمین‌ها نشان می‌دهد که ۲۵٪ آسیب‌های دائمی خورشید، در طول دوران کودکی و نوجوانی رخ می‌دهد

وقتی نوبت به تهیه لوازم ضروری تابستانی می‌رسد، یافتن بهترین ضدآفتاب برای کودکان، از مهم‌ترین وظایف و دغدغه‌های والدین است.

محافظت زودهنگام از پوست کودک در برابر آسیب‌های خورشید، می‌تواند برای او در طول زندگی‌اش مفید باشد. به گزارش وب‌سایت «هلثی چیلدرن» برخی تخمین‌ها نشان می‌دهد که ۲۵٪ آسیب‌های دائمی خورشید، در طول دوران کودکی و نوجوانی رخ می‌دهد.

با گذشت زمان، آسیب خورشید می‌تواند به پیری زودرس و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست منجر شود. بنابراین، در حالی که می‌دانیم بیرون رفتن و فعال بودن برای کودکان عالی است، مهم است که ضدآفتاب مناسبی برای آن‌ها پیدا کنیم تا با خیال راحت‌تری از فعالیت در هوای گرم لذت ببرند.

اگرچه برای خرید ضدآفتاب مناسب برای کودک دلبندتان، کافی است از داروخانه بخواهید که ضدآفتاب کودک به شما معرفی کند، بد نیست بدانید که چرا بهتر است کودکان از ضدآفتاب مخصوص خودشان استفاده کنند.

ضدآفتاب‌ها بر اساس فیلترهای محافظت کننده اشعه UV به دو نوع شیمیایی یا ارگانیک، و معدنی یا فیزیکی تقسیم می‌شوند.

فیلترهای ضدآفتاب‌های شیمیایی در آزمایشگاه‌ها ساخته می‌شوند و با جذب اشعه‌های UV  و تبدیل آن به گرما، از پوست محافظت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما ضدآفتاب‌های معدنی یا فیزیکی،  با استفاده از دو ترکیب معدنی اکسید روی (زینک اکساید) و دی‌اکسید تیتانیوم (تیتانیوم دی‌اکساید) ساخته می‌شوند و با بازتاب و پراکندن اشعه‌های فرابنفش، از پوست محافظت می‌کنند.

اگرچه سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) بی‌خطر بودن فیلترهای شیمیایی اشعه فرابنفش را تایید کرده است، گاهی اوقات در‌مورد خطرهای بالقوه آن‌ها برای سلامتی، نگرانی‌هایی مطرح می‌شود. برای مثال، یک مطالعه محدود در ۲۰۱۹ نشان داد که این مواد شیمیایی می‌توانند از طریق پوست به گردش خون وارد شوند، اما دقیقا مشخص نیست که آیا ورود آن‌ها به بدن اثرات منفی دارد یا خیر.

به گزارش «کانسیومر ریپورتس» (Consumer Reports)، مشخصا نگرانی‌هایی در مورد اکسی‌بنزون (از فیلترهای شیمیایی اشعه‌های ماورابنفش) مطرح شده است که می‌تواند عملکرد هورمون‌های خاصی را در موش‌هایی که با آن تغذیه می‌شوند، مختل کند، اما در انسان‌هایی که به صورت موضعی از ضدآفتاب استفاده می‌کنند، اثر مشابهی مشاهده نشده است.

به همین دلیل، انجمن اطفال آمریکا توصیه می‌کند که با توجه به اینکه سیستم غدد درون‌ریز تولید‌کننده هورمون در دوران کودکی هنوز کامل نشده است، از کرم‌های ضدآفتاب حاوی اکسی‌بنزون برای آن‌ها استفاده نشود.

برای اینکه ماده ضدآفتاب شیمیایی بتواند از پوست در مقابل هر دو نوع اشعه‌های UV یعنی UVA و UVB محافظت کند، باید در ترکیب‌بندی آن چند فیلتر شیمیایی استفاده شود. در نتیجه، ممکن است زمینه بروز حساسیت برای کودکان و کسانی که پوست‌ حساسی دارند، افزایش یابد.

در مقابل، هر یک از فیلترهای محافظت‌کننده ضدآفتاب‌های حاوی مواد معدنی، به خوبی از پس طیف وسیعی از اشعه‌های UV برمی‌آیند و به این ترتیب، برای تهیه آن‌ها به ترکیبات اولیه کمتری نیاز است. این ویژگی در کنار خصلت دیگر این محصولات، که کمتر از فیلترهای شیمیایی جذب پوست می‌شوند، زمینه ایجاد حساسیت را کاهش می‌دهد.

به موارد فوق، نظر ترنس چانگ، بیوشیمیدان و دانشمند آرایشی در نورفولک انگلستان، را نیز اضافه کنیم که معتقد است ضدآفتاب‌های معدنی در قیاس با همتایان شیمیایی خود، پایداری بیشتری روی پوست دارند و می‌توانند مدت بیشتری کیفیت محافظتی خود را حفظ کنند.

با توجه به همه این نکات، اغلب ضدآفتاب‌های کودکان که در بازار موجودند، از نوع ضدآفتاب معدنی‌اند تا علاوه بر محافظت کامل و طولانی‌تر، کمترین حساسیت را برای آن‌ها ایجاد کند.

بیشتر از زندگی