وزارت خارجه بریتانیا: به افغانستان سفر نکنید؛ وضعیت امنیتی بسیار متزلزل است

وزارت خارجه بریتانیا هشدار داد که خطر بازداشت شهروندان بریتانیایی در افغانستان افزایش یافته ‏است

ایست بازرسی اعضای طالبان در شهر مزارشریف-AtifARYAN/AFP

وزارت خارجه بریتانیا در اطلاعیه‌ای از شهروندان خواست به‌علت وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان و خطر زیاد حمله‌های تروریستی، از سفر کردن به آن کشور خودداری کنند. در این اطلاعیه، که روز پنجشنبه یکم تیر در وب‌سایت وزارت خارجه بریتانیا منتشر شد، آمده است: «وضعیت امنیتی در افغانستان بسیار متزلزل است. خطر حمله‌های تروریستی از طریق افغانستان، از جمله در اطراف فرودگاه، وجود دارد. خطر حمله‌های تروریستی در داخل یا اطراف اماکن مذهبی و در مناسبت‌های مذهبی مانند ماه رمضان وجود دارد.»

در این اطلاعیه آمده است که سفر در سراسر افغانستان بسیار خطرناک است و ممکن است گذرگاه‌های مرزی باز نباشد.

وزارت خارجه بریتانیا افزود که در حال حاضر این وزارتخانه هیچ‌گونه خدمات کنسولی در داخل افغانستان ارائه نمی‌دهد، بنابراین، رسیدگی به وضعیت شهروندان بریتانیا، در صورت سفر به افغانستان و مواجه شدن با خطر، دشوار است.

در این اطلاعیه آمده است: «اگر برخلاف این توصیه‌ها تصمیم به سفر به افغانستان یا اقامت در آن کشور گرفتید، مشخصات خود را علنی نکنید. هوشیار باشید و سعی کنید از تجمع‌ها و رویدادهای عمومی، از جمله مراسم مذهبی، دوری کنید و اقدام‌های احتیاطی مناسب را رعایت کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، در این اطلاعیه هشدار داده شده است که «خطر بازداشت‌ شهروندان بریتانیایی در افغانستان افزایش یافته است» و ممکن است دولت بریتانیا از چنین بازداشت‌هایی مطلع نشود.

در ادامه این اطلاعیه آمده است که افرادی که با خطر بازداشت مواجه‌اند ممکن است نتوانند با نزدیکان خود تماس بگیرند. همچنین، امکان طولانی شدن زمان بازداشت نیز وجود دارد.

در این اطلاعیه، شماره تماس‌هایی از نمایندگی دیپلماتیک و کنسولگری‌های بریتانیا در کشورهای همسایه افغانستان درج شده است تا شهروندان بریتانیا در افغانستان، در صورت نیاز، با آن‌ها تماس بگیرند.

در این اطلاعیه همچنین شماره تماسی درج شده است تا شهروندان افغان در معرض خطر که واجد شرایط برای گرفتن ویزای ورود به بریتانیا هستند، در صورت مواجه شدن با خطر، برای دریافت مشاوره تماس بگیرند.

در نزدیک به دو سال گذشته، هزاران شهروند افغان که با نهادهای آمریکایی، بریتانیایی، آلمانی، و نهادهایی از دیگر کشورهای غربی کار می‌کردند از آن کشور خارج شده‌اند، اما شماری دیگر همچنان در افغانستان باقی مانده‌اند که مورد تهدید طالبان هستند.

در پایان این اطلاعیه، ضمن تاکید بر اینکه «تروریست‌ها به‌احتمال زیاد سعی در حمله‌هایی در افغانستان دارند»، آمده است که افغانستان در منطقه زلزله قرار دارد و خطر زلزله‌های قوی، پس‌لرزه‌ها، رانش زمین، و سیل نیز در آن کشور وجود دارد.

طالبان در ۲۱ ماه سلطه بر افغانستان، چند شهروند بریتانیا را در جریان سفرشان به افغانستان بازداشت و زندانی کردند.

اوایل فروردین امسال، خبر بازداشت و زندانی شدن سه شهروند بریتانیایی رسانه‌ای شد که در پی آن، وزارت کشور بریتانیا از تلاش برای آزادسازی آنان خبر داد. مایلز راتج، یوتیوبر، کوین کورنول، امدادگر، و شخصی دیگر که نامی از او برده نشده است، هنوز در زندان طالبان‌اند. هرچند اوایل فروردین وزارت کشور بریتانیا از مذاکره با طالبان برای آزادی این افراد خبر داد، تا کنون خبری از آزادی آنان منتشر نشده است.

وزارت خارجه بریتانیا در حالی از شهروندان آن کشور خواست به‌علت وخامت اوضاع امنیتی افغانستان از سفر به آن کشور خودداری کنند که طالبان برای جذب گردشگر و سرمایه‌گذاران خارجی تلاش زیادی می‌کنند.