افراد چاق در ایران طی چهار دهه، بیش از پنج برابر افزایش یافته‌اند

سوءتغذیه بسیاری از افراد را به مصرف غذاهای چرب، شیرین و پرکالری با ارزش غذایی پایین وادار می‌کند

مصرف غذاهای پرچرب از عوامل تاثیرگذار بر افزایش وزن محسوب می‌شوند-ایرنا

شهاب شهابی، مدیر کلینیک چاقی بیمارستان رسول اکرم در تهران، از افزایش ۵.۵ برابری چاقی در ایران طی چهار دهه اخیر خبر داد و گفت آمارهای وزارت بهداشت نیز نشان می‌دهد حدود دوسوم افراد از چاقی و اضافه‌وزن رنج می‌برند.

به گفته شهابی، دست‌کم چهار میلیون نفر به جراحی چاقی نیاز دارند، در غیر این صورت عوارضی مانند فشارخون بالا، چربی خون، کبد چرب، اختلال خواب، کمردرد و سایر بیماری‌ها، آنان را تهدید می‌کند.

شهابی درمان چاقی را نیز یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از مرگ‌ومیر در دنیا عنوان کرد و ضمن اشاره به اینکه این مسئله به معضلی در دنیا تبدیل شده است، به خبرگزاری ایسنا گفت در سالیان اخیر جراحی‌های چاقی در ایران پیشرفت کرده‌اند.

به‌رغم اینکه ایرانیان زیادی با معضل چاقی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اما همچنان درمان چاقی تحت پوشش بیمه‌ها قرار ندارد و جراحی‌های مربوط به این بیماری نیز برای شهروندان بسیار گران تمام می‌شود.

مدیر کلینیک چاقی بیمارستان رسول اکرم نیز به این موضوع اشاره کرد و گفت در ایران جراحی چاقی فقط برای افرادی با ام‌بی‌آی (شاخص توده بدنی) بالای ۴۰ درصد تحت پوشش بیمه است، حال‌ آنکه افرادی با توده بدنی بالای ۳۵ درصد هم برای درمان چاقی با جراحی، داوطلب می‌شوند.

حسین فرشیدی، معاون وزیر بهداشت، دی‌ماه گذشته در کنگره پیشگیری و درمان چاقی گفت بیش از ۵۶ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال ایران شاخص توده بدنی بالای ۳۰ درصد دارند و چاق محسوب می‌شوند.

محمد هاشمی، دبیر کنگره پیشگیری و درمان چاقی، نیز افزایش ۵.۵ برابری شمار افراد چاق طی چهار دهه گذشته را تایید کرد، ولی این مسئله را به «کم‌ تحرکی» و «تغییر سبک زندگی» ایرانیان نسبت داد. به گفته هاشمی، بیش از ۱۵ درصد کودکان ایرانی نیز مبتلا به چاقی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بررسی‌های وزارت بهداشت نیز نشان می‌دهد ۴۷ درصد ایرانیان اضافه‌وزن دارند و ۲۳ درصد نیز چاق‌اند. افزون بر آن، ۴.۵ درصد جمعیت کشور نیز از چاقی مفرط رنج می‌برند و ایران در رتبه ششم فهرست کشورهای چاق دنیا قرار دارد.

مسئولان وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران دلایل افزایش آمار چاقی در ایران را کتمان می‌کنند، اما بررسی‌های متخصصان به‌وضوح آشکار می‌کند چاقی در موارد زیادی به‌دلیل عادت‌های غذایی ناسالم است.

عادت‌های غذایی ناسالم به عوامل متعددی بستگی دارند که یکی از آن‌ها تغییر سبک زندگی مردم و الزام‌های زندگی امروز است، اما عوامل دیگری نیز در بروز چاقی موثرند؛ ایرانیان در سال‌های پس از وقوع انقلاب اسلامی، همواره با معضل تورم و گرانی‌های فزاینده روبرو بوده‌اند و قدرت خرید خود را هر روز بیشتر از روز قبل از دست داده‌اند. طی این سال‌ها به‌تدریج غذاهای سالم که گران‌تر نیز تمام می‌شوند، از سبد خرید خانوارهای ایرانی حذف شد و جای آن‌ها را اقلام خوراکی پرحجم، چرب و زیان‌آور پر کرد.

خبرهای مربوط به افزایش چاقی در ایران هم‌زمان با خبرهای افزایش خطر امنیت غذایی ایرانیان در حال انتشار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که سوءتغذیه دارند، به‌دلیل تغذیه نامتعادل ممکن است تمایل بیشتری به مصرف غذاهای پرحجم، چرب و انواع شیرینی داشته باشند.

مصرف غذاهای پرچرب از عوامل تاثیرگذار بر افزایش وزن محسوب می‌شوند، زیرا کالری بالا و ارزش غذایی کمی دارند و از مواد مغذی مهم مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی غنی نیستند. همچنین غذاهایی که مقادیر بالایی از شکر یا قند ساده دارند، می‌توانند سبب افزایش سریع قند خون و افزایش اشتها شوند. مصرف مداوم این نوع غذاها نیز به اضافه‌وزن و چاقی منجر می‌شود.