رکورد بی‌سابقه چاقی مفرط در بین کودکان ۱۰ تا ۱۱ سال

۲۶ هزار کودک در انگلستان به چاقی مفرط مبتلا هستند

iStock

آمار و ارقام جدید نشان می‌دهد تعداد پرشماری از کودکان با رسیدن به سال آخر مدرسه ابتدایی به چاقی مفرط مبتلا هستند.

آمار سالانه از مرکز سلامت عمومی انگستان آشکار ساخت درصد کودکان ۱۰ تا ۱۱ ساله که اضافه وزن جدی دارند در سال ۲۰۱۹ به ۴.۴ درصد رسیده است، در مقایسه با آمار ۲۰۰۶-۲۰۰۷ که ۳.۲ درصد بود.

این بدان معنی است که بیش از ۲۶ هزار کودک در انگلستان به چاقی مفرط مبتلا هستند که شدیدا خطر ابتلای ایشان به امراض مختلف را افزایش می‌دهد، از جمله فشار خون و دیابت.

این چهارمین بار متوالی است که چاقی مفرط کودکان سال ششمی رکورد شکسته است و از سال ۲۰۰۶ بیش یک سوم افزایش یافته است.

چاقی در میان کوچک‌ترین کودکان بررسی شده در این گزارش، یعنی کودکان ۴ تا ۵ ساله، نیز افزایش یافته است.

آمار گزارش که از برنامه ملی اندازه‌گیری کودکان گرفته شده نشان می‌دهد چاقی مفرط یا اضافه وزن در میان کودکان سال اول ابتدایی نیز اندکی افزایش داشته است، ۲۲.۶ درصد در ۲۰۱۹ در مقایسه با ۲۲.۴ درصد در سال گذشته.

به گزارش مرکز سلامت عمومی انگلستان این آمار در میان کودکان ساکن محروم‌ترین مناطق در بالاترین حد بوده است، به نحوی که چاقی مفرط کودکان ۵ ساله این مناطق ۱۳.۳ درصد بوده در مقایسه با کودکان محله‌های مرفه که ۵.۹ درصد است.

شیوع چاقی در میان کودکان سال ششمی در محروم‌ترین مناطق ۲۶.۹ درصد است در مقایسه با ۱۱.۴ درصد در مناطق مرفه.

مرکز سلامت انگلستان گفت این ارقام نشانگر «اهمیت نیاز به اقدامی جدی در تمام بخش‌ها است، از جمله اقدام‌های دولت در راستای مبارزه با چاقی کودکان، اقدام‌هایی مانند درخواست از صنایع غذایی برای کاهش نرخ ۲۰ درصدی شکر و کالری‌هایی که در غذاهای روزمره قرار می‌دهند و مرتب مورد استفاده کودکان است».

سایمون استیونز، رئیس سرویس سلامت همگانی گفت: «این ارقام نشان می‌دهد ما آشکارا در مسیر رسیدن به هدف مسئولانه دولت برای کاهش دادن آمار چاقی کودکان به نصف نیستیم».

دکتر آلیسون تدستون از مرکز سلامت عمومی انگلستان افزود: «چاقی مفرط در میان سال ششمی‌ها به رکورد جدیدی رسیده است که کودکان را در معرض بیماری‌های جسمی و روانی قرار می‌دهد، چه اکنون و چه بعدتر که بزرگ می‌شوند.»

این ارقام بعد از آن منتشر شد که دیم سالی دیویس، وزیر بهداشت سابق، در راستای کاهش چاقی کودکان درخواست کرد تا غدا در وسائط حمل‌ونقل عمومی ممنوع شود.

گزارش خانم دیویس پیشنهادات متعددی برای مبارزه با این بحران ارائه کرده بود از جمله افزایش مالیات غذاهای غیربهداشتی و همچنین شمول مالیات نوشابه بر نوشیدنی‌های ساخته‌شده با شیر که شکر افزوده دارند.

دیویس همچنین پیشنهاد داد سقفی برای میزان کالری موجود در تمام غذا و نوشیدنی‌های ارائه شده در رستوران‌ها و کافه‌ها گذاشته شود و تبلیغات غذاهای غیربهداشتی از تمام اماکن عمومی برچیده شود.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از زندگی