امیرمحمد خوش‌اقبال، متهم پرونده اکباتان، به‌دلیل شکنجه شدید تصمیم گرفت خودکشی کند

پانزده نفر در پرونده اکباتان به مشارکت در قتل یک بسیجی به نام آرمان علی‌وردی متهم شده‌اند

شکنجه و آزار و اذیت امیرمحمد در اداره آگاهی شدت یافت-سوشال‌مدیا

مرکز مشاوره و آموزش حقوقی دادبان در گزارشی اعلام کرد امیرمحمد خوش‌اقبال، از متهمان پرونده شهرک اکباتان، در بازداشتگاه حفاظت اطلاعات نیروی هوایی ارتش به‌شدت شکنجه شده است تا به مشارکت در قتل آرمان علی‌وردی، طلبه بسیجی، اعتراف کند.

برمبنای این گزارش، امیرمحمد در کیفرخواست صادره از دادسرای جنایی تهران به «مشارکت در قتل عمد، مشارکت در ضرب‌وجرح عمدی، اخلال در نظم و آسایش عمومی و توقیف غیرقانونی» متهم شده است.

مرکز مشاوره و آموزش حقوقی دادبان می‌گوید اکنون علاوه بر تصویر این جوان، به جزئیات بیشتری از پرونده او دست یافته است که نشان می‌دهد حفاظت اطلاعات امیرمحمد را در آبان گذشته، هنگامی‌ که سرباز نیروی هوای ارتش بود، دستگیر کرده است. بازداشت او زمانی صورت می‌گیرد که یکی از سربازان، او را به اتهام داشتن تصاویری از «اغتشاشات» در موبایل و روایتگر (استوری) خود، به حفاظت گزارش می‌کند.

به گفته یک منبع آگاه، امیرمحمد را به‌شدت شکنجه کرده‌اند تا اعتراف کند: «آن‌قدر با کف کفش‌هایش به او [آرمان علی‌وردی] ضربه زدم که از کفش‌هایش خون می‌چکید، ولی باز هم به ضربه زدن ادامه می‌دادم.»

اجبار امیرمحمد به اعتراف اجباری در حالی است که معاینه‌های پزشکی قانونی از جسد آرمان علی‌وردی نشان می‌دهد ضربه‌های وارده به بدن این طلبه ناچیز بوده و او در‌پی ضربه سر و بدون خونریزی خارجی فوت کرده است.

به‌رغم این شواهد، نهادهای امنیتی شکنجه و آزار امیرمحمد را ادامه و پس از شکنجه کامل در حفاظت اطلاعات ارتش، او را به پلیس آگاهی تهران تحویل دادند. بررسی‌های دادبان نشان می‌دهد شکنجه و آزار و اذیت امیرمحمد در اداره آگاهی شدت یافت و به حدی رسید که این جوان معترض تصمیم گرفت خودکشی کند.

امیرمحمد خوش‌اقبال متولد ۱۳۷۷ است و به‌جز اعتراف‌های اجباری خودش و اعتراف‌های اجباری دیگر متهمان پرونده، مستندات دیگری وجود ندارد که اثبات کند او در کشتن آرمان علی‌وردی نقش داشته است.

دادبان پیش‌تر نیز از بازداشت یک شهروند دیگر به نام نوید نجاران به‌عنوان متهم در پرونده شهرک اکباتان خبر داده و اعلام کرده بود نوید از دسترسی به وکیل مدافع محروم بود و هیچ‌کس اعم از خانواده یا دوستان و نزدیکان تاکنون پیگیر وضعیت پرونده او نبوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فعالان حقوق بشر پیش از این درباره خطر صدور حکم اعدام برای دیگر متهمان پرونده اکباتان، از‌جمله میلاد آرمون و علیرضا کفایی، ابراز نگرانی کرده بودند.

میلاد آرمون همان متهم جوانی است که حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران، او را در مقابل دوربین رسانه‌های حکومتی وادار کرد که اعتراف کند به یک بسیجی چاقو زده‌ است، اما او با تاکید گفت که اصلا چاقویی در دست نداشته است. برمبنای اعلام کانون حقوق بشر ایران، علیرضا کفائی، دیگر متهم این پرونده نیز «تحت آزار و شکنجه شدید» علیه خود اعتراف کرده است.

آرمان علی‌وردی عضو بسیج یگان امنیتی امام رضا و طلبه حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی معرفی شده است و گفته می‌شود ساکن منطقه شهران تهران بوده است. او روز ۴ آبان با هدف سرکوب مردم معترض به شهرک اکباتان رفت و براساس ادعای نهادهای امنیتی و انتظامی، در جریان اعتراض‌های خیابانی زخمی شد و سپس در بیمارستان جان باخت.

حدود ۱۰ روز پس از مرگ این طلبه بسیجی، حسین اشتری، فرمانده وقت نیروی انتظامی، از دستگیری پنج متهم اصلی این پرونده خبر داد و مدعی شد که یکی از این افراد با چاقو و یکی دیگر با سنگ به آرمان علی‌وردی ضربه زده‌اند. براساس ادعای اشتری، نفر سوم نیز این نیروی بسیجی را کتک زده است و دو نفر دیگر هم فیلم‌برداری کرده‌اند و عامل انتشار ویدیو در فضای مجازی بوده‌اند.

فرمانده نیروی انتظامی همچنین گفت که در مجموع ۱۵ نفر در ارتباط با پرونده مرگ آرمان علی‌وردی دستگیر شده‌اند. هم‌زمان، رسانه‌های حکومتی مدعی شدند که ضاربان این نیروی بسیجی را برای توهین به علی خامنه‌ای تحت‌فشار گذاشته بودند و امتناع از این کار موجب شد که او را به قتل برسانند.

علی خامنه‌ای، روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن، بر مزار این بسیجی طلبه حاضر شد و رسانه‌های حکومتی ویدیوها و تصاویر حضور او را به شکل گسترده‌ای پوشش دادند. رهبر جمهوری اسلامی ایران روز ۱۱ آبان نیز در دیدار با تعدادی از دانش‌آموزان، به مرگ آرمان علی‌وردی اشاره کرده و خواستار مجازات افرادی شده بود که به گفته او در این «جنایت» دست داشته‌اند.

خامنه‌ای در مراسم سی‌وچهارمین سالگرد درگذشت روح‌الله خمینی نیز از بسیجی‌ها برای سرکوب مردم تقدیر کرد و گفت: «در شرایطی که دشمن شمشیر را از رو بسته، دانشجوی انقلابی در فلان دانشگاه فحش ناموسی می‌شنود، از میدان خارج نمی‌شود. طلبه بسیجی زیر شکنجه به شهادت می‌رسد، اما حاضر نیست حرفی که دشمن می‌خواهد را بر زبان جاری کند.»

پس از مرگ آرمان علی‌وردی، سرکوب معترضان و دستگیری خشونت‌آمیز ساکنان اکباتان با شدت بیشتری ادامه یافت. هم‌زمان شورای شهر تهران هم دست‌به‌کار شد و نام خیابان‌ نیلوفر جنوبی در تقاطع شهران جنوبی را به «شهید آرمان علی‌وردی» تغییر داد. در چهلم این طلبه بسیجی نیز نام میدان شهرک اکباتان به اسم او تغییر داده شد.