تلاش اتحادیه اروپا برای جلوگیری از یک درگیری دیگر در این قاره

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که او «جلسات فوری» با آلبین کورتی، نخست‌وزیر کوزوو و الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهوری صربستان، در بروکسل برگزار خواهد کرد

نیروهای حافظ صلح به رهبری ناتو مقابل تظاهرات جمعیت صرب در شمال کوزوو، ۱۹ ژوئن ۲۰۲۳ ـ STRINGER / AFP

اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه ۲۲ ژوئن (اول تیر)‌، رهبران صربستان و کوزوو را برای مذاکرات اضطراری احضار کرد تا از یک جنگ تمام‌عیار جلوگیری کند. درگیری‌های خشونت‌آمیز اخیر در نزدیکی مرز این دو کشور، نگرانی این اتحادیه را از شروع یک درگیری دیگر در این قاره افزایش داده است.

«شبکه خبری ام‌اس‌ان» به نقل از نشریه ایندیپندنت نوشت، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «جلسات فوری» با آلبین کورتی، نخست‌وزیر کوزوو و الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهوری صربستان، در بروکسل برگزار خواهد کرد. مشخص نیست که آیا کورتی و ووچیچ با هم دیدار خواهند کرد، یا تنها مذاکرات جداگانه‌ای با بورل خواهند داشت.

جوزپ بورل در توییتی نوشت، «ما به کاهش فوری تنش و انتخابات جدید در شمال کوزوو با مشارکت صرب‌های این کشور نیاز داریم و این برای منطقه و اتحادیه اروپا بسیار مهم است.» این بلوک ۲۷ کشوری سال‌هاست که مذاکراتی را با هدف برقراری صلح بین دو طرف رهبری می‌کند، اما موفقیت چندانی نداشته است.

صربستان و کوزوو، استان سابق آن، سال‌های طولانی با هم اختلاف داشته‌اند. درگیری آن‌ها در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ بیش از ۱۰ هزار کشته بر جای گذاشت، اکثر کشته‌شدگان آلبانیایی‌های کوزوو بودند. بلگراد از به رسمیت شناختن استقلال کوزوو که در سال ۲۰۰۸ اعلام شد، خودداری کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تنش‌ها بین دو طرف در ماه گذشته، پس‌ازآنکه پلیس کوزوو ساختمان‌های شهرداری محلی در شمال این کشور را تصرف کرد، بالا گرفت. صرب‌ها اکثریت را در این منطقه دارند. پلیس با تصرف ساختمان شهرداری، قصد داشت یک شهردار آلبانیایی‌تبار را که در انتخابات محلی پیروز شده بود، در دفترش مستقر کند.

درگیری‌های اخیر بین صرب‌های کوزوو و پلیس این کشور با وجود نیروهای حافظ صلح به رهبری ناتو، وضعیت این منطقه را متشنج کرده است. به همین علت، صربستان نیروهایش را در مرز مشترک دو کشور در بالاترین حالت آماده‌باش قرار داده است. در هفته‌های اخیر ناتو نیز نیروهای کمکی فرستاده است.

تنش‌ها هفته گذشته با انفجار سه نارنجک در نزدیکی ایستگاه‌های پلیس کوزوو در شمال کشور ادامه یافت. صرب‌های کوزوو نیز در مقابل ساختمان‌ شهرداری به اعتراض ادامه دادند.

بورل چند روز است که تلاش می‌کند تا کورتی و ووچیچ را برای مذاکرات به بروکسل بیاورد، اما آن‌ها تاکنون امتناع کرده‌اند. با این حال، الکساندر ووچیچ به رسانه دولتی آر.تی.اس گفت که در بروکسل با کورتی صحبت نخواهد کرد. او می‌گوید: «من دلیلی برای صحبت با او ندارم.» ووچیچ گفته است تا زمانی که صرب‌هایی که به دلیل حمله به پلیس کوزوو و نیروهای حافظ صلح تحت رهبری ناتو به دست پلیس کوزوو دستگیر شده‌اند آزاد نشوند، هیچ مذاکره‌ای انجام نمی‌شود.

چهار ماه پیش، بورل همه‌چیز را بسیار امیدوارکننده به تصویر کشیده بود. او پس از برگزاری جلسات با دو طرف اعلام کرد که صربستان و کوزوو برای پایان دادن به ماه‌ها بحران سیاسی و کمک به بهبود روابط خود در درازمدت، موافقت ضمنی خود را با طرح حمایت شده اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند، اما این «معامله» تقریبا بلافاصله فروپاشید، زیرا هر دو رهبر تعهداتی را که بورل پیشنهاد کرده بود رد کردند.

بیشتر از جهان