کوزوو: صربستان سه افسر پلیس ما را ربوده است

صربستان و کوزوو سال‌ها است که با یکدیگر اختلاف دارند و بلگراد همچنان از به رسمیت شناختن استقلال کوزوو که در سال ۲۰۰۸ اعلام شد، خودداری می‌کند

حضور نیروهای حافظ صلح به رهبری ناتو در شمال کوزوو، یکم ژوئن ۲۰۲۳  ـ AFP

مقام‌های دولتی صربستان روز چهارشنبه ۲۴ خرداد اعلام کردند که سه افسر مسلح پلیس کوزوو را در نزدیکی مرز مشترک دو کشور دستگیر کرده‌اند. این در حالی است که پلیس کوزوو گفت این افسرها احتمالا در هنگام گشت‌زنی در خاک کوزوو ربوده شده‌اند.

این واقعه، تنش‌‌های موجود میان صربستان و کوزوو را، که جزو استان‌های سابق این کشور بود، به‌شدت افزایش داده است. درگیری‌های اخیر بین صرب‌های کوزوو و پلیس کوزوو و نیروهای حافظ صلح به رهبری ناتو، از طرف دیگر، وضعیت آن منطقه را متشنج کرده است. به همین علت، صربستان نیروهای خود را در مرز مشترک دو کشور در بالاترین حالت آماده‌باش قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آلبین کورتی، نخست‌وزیر کوزوو، اعلام کرد «ربودن» افسران پلیس نشان‌دهنده «اقدام تجاوز‌گرانه با هدف تشدید بی‌ثباتی» در این کشور است و از جامعه بین‌المللی خواست به این موضوع واکنش نشان دهد. کورتی خواستار «آزادی فوری» این سه افسر پلیس شد و از جامعه بین‌المللی خواست «اقدام خشونت‌آمیز صربستان» را محکوم کنند.

پلیس کوزوو روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد سه افسر پلیس مزبور پس از مشاهده مردان ناشناس مسلح در خاک کوزوو، نزدیک به مرز پریشتینا، پایتخت آن کشور، درخواست کمک کردند. هنگامی که نیروهای امنیتی به محل رسیدند، یک ماشین پلیس خالی پیدا کردند. آن‌ها حدس می‌زنند نیروهای صرب آن سه افسر را ربوده‌اند. مقام‌های کوزوو جزئیات دیگری در مورد اینکه چرا معتقدند این افسران ربوده شده‌اند ارائه ندادند.

از سوی دیگر، نیروهای امنیتی صربستان عکس‌هایی از سه مرد با یونیفرم منتشر کردند که در مزرعه‌ای در کنار جنگل دراز کشیده بودند و مسلسل‌ها و سلاح‌های دیگر و تجهیزات رادیویی در نزدیکی آن‌ها قرار داشت.

در یکی دیگر از ویدئوها سه مرد، با چشم‌ها و دست‌های بسته، دیده می‌شوند که افسران صرب دارند به سمت اتومبیل‌های پلیس هدایت‌شان می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رسانه‌های دولتی صربستان، الکساندر ووچیچ، نخست‌وزیر، هنگامی که از دستگیری این افسران مطلع شد، با عجله مهمانی در سفارت روسیه در بلگراد، پایتخت کشور، را ترک کرد.

پتار پتکوویچ، رئیس دفتر امور کوزووی دولت صربستان، ربوده شدن افسران پلیس را رد کرد و تاکید کرد آن‌ها «در عمق قلمرو صربستان» بودند و حتی تجهیزات جنگی کامل داشتند. پتکوویچ گفت صربستان آماده ارائه شواهد در تایید ادعای خود است و خواستار تحقیق بین‌المللی شد. او افزود: «این گروه تروریستی بازداشت شد، زیرا با تجهیزات جنگی کامل از مرز مشترک دو کشور عبور کرده بود.»

در مقابل، خلال اسوکلا، وزیر کشور کوزوو، این واقعه را «آدم‌ربایی» خواند و آن را محکوم کرد و گفت: «چنین اقدامی برخلاف رفتارهای بین‌المللی است.» او از جامعه بین‌المللی خواست ضمن اعمال فشار فوری بر صربستان برای آزاد کردن این افسران، برای متوقف کردن اقدام‌های تحریک‌آمیز صربستان علیه کوزوو تلاش شود. پلیس کوزوو با نیروهای حافظ صلح بین‌المللی به رهبری ناتو، معروف به کی.اف.او.آر، و نهادهای امنیتی و سازمان‌های بین‌المللی دیگر تماس گرفته و خواستار آزادی افسران شده است.

این واقعه یک روز پس از آن رخ می‌دهد که پلیس کوزوو در شمال میترویکا، منطقه‌ای که عمدتا اقلیت قومی صرب در آن زندگی می‌کنند، یک سازمان‌دهنده اعتراض‌های صرب در شمال کشور را دستگیر کرد. در اعتراض‌های ماه گذشته، ۳۰ نیروی حافظ صلح زخمی شدند.

تنش‌ها در کوزوو در اواخر ماه گذشته به درگیری‌های خشونت‌آمیزی منجر شد.  

درگیری‌ها زمانی افزایش یافت که پلیس کوزوو ساختمان‌ شهرداری محلی در شمال این کشور را، جایی که صرب‌ها اکثریت جمعیت آن را تشکیل می‌دهند، به کنترل خود درآورد. پلیس کوزوو در صدد مستقر کردن شهردار آلبانیایی است که در انتخابات محلی در ماه آوریل به پیروزی رسید. اکثر صرب‌های محلی آن انتخابات را تحریم کردند.

صربستان و کوزوو سال‌ها است که با یکدیگر اختلاف دارند و بلگراد از به رسمیت شناختن استقلال کوزوو که در سال ۲۰۰۸ اعلام شد خودداری کرده است. تازه‌ترین مورد خشونت‌ها در نزدیکی مرز مشترک این دو کشور ترس از تجدید درگیری ۱۹۹۸-۱۹۹۹ در کوزوو را برانگیخته است. آن درگیری‌ها جان بیش از ده هزار نفر را گرفت که اکثرشان آلبانیایی بودند.

آمریکا و اتحادیه اروپا تلاش برای کمک به حل مناقشه کوزوو و صربستان را افزایش داده‌اند. در شرایطی که جنگ روسیه در اوکراین موضوع اصلی نگرانی‌ آنان در اروپا است، این دو قدرت مایل نیستند تحولات خشونت‌آمیز دیگری ثبات اروپا را به خطر اندازد.

اتحادیه اروپا عادی کردن روابط صربستان و کوزوو را پیش‌شرط روند پیوستن آن‌ها به این اتحادیه قرار داده است. 

بیشتر از جهان