چرا تنش‌های قومی در شمال کوزوو دوباره شعله‌ور شده است؟‌

اقلیت صرب‌ مخالفت خود را با دولت کوزوو با امتناع از پرداخت قبوض برق و حمله مکرر به پلیس‌هایی که سعی در دستگیری‌ آن‌ها دارند، ابراز می‌کنند

دولت کوزوو از نیروهای حافظ صلح ناتو خواست تا موانع ایجادشده به دست صرب‌ها در شمال کوزوو را جمع کنندـ Armend NIMANI / AFP

به گزارش خبرگزاری رویترز، صرب‌های معترض در شهر میتروویکا در شمال کوزوو، ساعاتی پس از آنکه صربستان اعلام کرد ارتش خود را پس از هفته‌ها تشدید تنش بین بلگراد و پریشتینا در بالاترین سطح آماده‌باش جنگی در آورده است، سنگرهای جدیدی برپا کردند.

وزارت دفاع صربستان اعلام کرد که با توجه به آخرین رویدادهای منطقه و اعتقاد بلگراد به اینکه کوزوو برای حمله به صرب‌ها و جمع‌کردن اجباری سنگرها و موانع آماده می‌شود، الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهوری صربستان به ارتش و پلیس دستور داده است که در بالاترین سطح آماده‌باش قرار بگیرند.

دولت کوزوو از نیروهای حافظ صلح ناتو خواست تا موانع ایجادشده به دست صرب‌ها در شمال کوزوو را جمع کنند، اما همچنین گفت که ظرفیت و آمادگی لازم برای اقدام مستقل در این زمینه را دارد.

کوزوو و صربستان قصد دارند به اتحادیه اروپا بپیوندند و به‌عنوان بخشی از روند عضویت، توافق کرده‌اند که برای حل مسائل دوجانبه باقی‌مانده و ایجاد روابط خوب همجواری تلاش کنند.

چرا بین دو کشور تنش وجود دارد؟

کوزوو در سال ۲۰۰۸، تقریبا یک دهه پس از قیام چریکی علیه حکومت سرکوبگر بلگراد، موفق شد استقلال خود را از صربستان به دست آورد. با این حال، صربستان همچنان کوزوو را بخشی جدایی‌ناپذیر از قلمرو خود می‌داند و ادعاهایی که می‌گوید بلگراد به افزایش تنش و درگیری مرزی با همسایه‌اش دامن می‌زند را رد می‌کند. بلگراد همچنین پریشتینا را به پایمال کردن حقوق اقلیت صرب متهم می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صرب‌‌های شمال کوزوو که دولت پریشتینا یا نهادهای دولتی کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسند، ۵ درصد از جمعیت ۱.۸ میلیونی کوزوو و آلبانیایی‌تبارها حدود ۹۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. اقلیت صرب‌ مخالف خود را با دولت کوزوو با امتناع از پرداخت قبوض برق و حمله مکرر به پلیس‌هایی که سعی در دستگیری‌ آن‌ها دارند، ابراز می‌کنند.

چرا تنش‌ها دوباره شعله‌ور شد؟

تنش‌های جدید قومی از ۱۰ دسامبر سال جاری آغاز شده است، زمانی که صرب‌ها پس از دستگیری یک پلیس سابق صرب به اتهام حمله به افسران پلیس در تجمع‌های اعتراضی قبلی، موانع متعددی در جاده‌ها ایجاد کردند و با پلیس به تبادل آتش پرداختند.

این بن‌بست، پس از ماه‌ها اختلاف بر سر تعویض پلاک‌ خودروها ایجاد شده است. کوزوو سال‌ها است که تلاش می‌کند حدود ۵۰ هزار صرب در شمال کشور، پلاک خودروهای صرب خود را به پلاک‌های صادرشده از پریشتینا تغییر دهند. این اقدام به‌عنوان بخشی از تمایل دولت برای اعمال قدرت بر قلمرو خود تعبیر می‌شود.

در ۳۱ ژوئیه، پریشتینا یک فرصت دو ماهه برای تعویض پلاک‌ها اعلام کرد که اعتراض‌ها را برانگیخت، اما بعدا موافقت کرد که تاریخ اجرای این طرح را به سال آینده موکول کند.

در پی این اقدام، شهرداران صرب در شهرداری‌های شمال کوزوو، همراه با قضات محلی و حدود ۶۰۰ افسر پلیس، در ماه نوامبر در اعتراض به این طرح استعفا کردند.

صرب‌ها چه می‌خواهند؟

صرب‌ها در کوزوو می‌خواهند انجمنی از شهرداری‌هایی با اکثریت صرب ایجاد کنند که با خودمختاری بیشتری عمل کنند. صربستان و کوزوو از زمان تعهد سال ۲۰۱۳ به گفت‌وگوهای تحت حمایت اتحادیه اروپا در این زمینه و سایر موضوعات مورد اختلاف، پیشرفت اندکی داشته‌اند.

نقش ناتو و اتحادیه اروپا چیست؟‌

ناتو حدود ۳۷۰۰ سرباز برای حفظ صلح در کوزوو مستقر کرده است. این ائتلاف گفت اگر ثبات در منطقه به خطر بیفتد، مطابق با تعهدات خود مداخله خواهد کرد. همچنین، «ماموریت حاکمیت قانون اتحادیه اروپا در کوزوو»(EULEX) که در سال ۲۰۰۸ در این منطقه حضور پیدا کرد، همچنان حدود ۲۰۰ افسر پلیس ویژه در این منطقه دارد.