آمریکا: حمله شهرک‌نشین‌ها به روستای فلسطینی محکوم است

پاتل: «مسئولیت‌پذیری و دادرسی باید در همه مواردِ خشونتِ افراط‌گرایان با یک میزان از جدیت دنبال شود»

حمله شهرک‌نشیان اسرائیلی به یک روستای فلسطینی - AHMAD GHARABLI/AFP

آمریکا اعلام کرد «عمیقا نگران» افزایش خشونت در کرانه غربی است. ودانت پاتل،‌ معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ضمن اعلام این موضع گفت حمله گروهی از شهروندان اسرائیل به یک روستای فلسطینی در روز چهارشنبه «آزاردهنده» است.

پاتل که با خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت: «ما در ضمن عمیقا نگران افزایش سطح خشونت در کرانه غربی در ماه‌های گذشته‌ایم.» آمریکا حمله تروریستی روز گذشته را نیز، که در جریان آن چهار اسرائیلی در نزدیکی شهرک یهودی‌نشین «الی» در کرانه غربی کشته شدند، محکوم کرد. شاهزاده رضا پهلوی نیز در توییتی این حمله را محکوم کرده بود و با گیلا گاملیل، وزیر اطلاعات اسرائیل، در این مورد گفت‌وگوی تلفنی داشت.

در پی حمله تروریستی سه‌شنبه، در روز چهارشنبه، ۲۱ ژوئن ۲۰۲۳، شاهد حمله شهرک‌نشینان یهودی به روستاهای فلسطینی در کرانه غربی بودیم. پاتل تاکید کرد: «ما این اعمال خشونت‌بار را محکوم می‌کنیم و در ضمن به خانواده‌های افراد آسیب‌دیده تسلیت می‌گوییم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چهار ماه پیش نیز شهرک‌نشینان غیرقانونی یهودی به روستای فلسطینی حواره یورش بردند. دولت بایدن در آن هنگام نیز همراه با بیشتر اعضای جامعه بین‌المللی این حمله‌ها را محکوم کرد. پاتل با اتخاذ موضعی مشابه گفت: «مسئولیت‌پذیری و دادرسی باید در همه مواردِ خشونتِ افراط‌گرایان با یک میزان از جدیت دنبال شود.»

دولت فعلی اسرائیل متشکل از احزاب راست افراطی است که به‌شدت ضدعرب هستند و بعضی از اعضایشان در عمل در حمله‌های شهرک‌نشین‌ها به فلسطینی‌ها همکاری می‌کنند. در ماجرای حمله به حواره و دیگر حمله‌های شهرک‌نشینان یهودی کسی بازداشت نشد. البته ارتش اسرائیل این حمله‌ها را محکوم کرده است.

پاتل می‌گوید: «ما از اینکه ارتش اسرائیل این حمله را محکوم می‌کند استقبال می‌کنیم و از دولت اسرائیل انتظار داریم مسئولیت‌پذیری کامل و تعقیب حقوقی افراد مسئول این حمله‌ها را پیگیری و در ضمن، خسارت وارد شده به خانه‌ها و اموال از دست‌رفته را تامین مالی کند.»

آمریکا در ضمن تصمیم اسرائیل برای ساختن هزار خانه جدید در واکنش به حمله تروریستی دیروز را محکوم و تاکید کرد چنین کاری باعث «برانگیختن تنش‌ها» با فلسطینی‌ها می‌شود. پاتل گفت: «اعمال یک‌طرفه مثل گسترش شهرک‌ها نتیجه‌ای ندارند جز دامن زدن به تنش‌ها و زیر علامت سوال بردن احتمال راه‌حل تشکیل دو دولت.»

بیشتر از جهان