نیوزیلند تحریم‌های حقوق بشری خود علیه مقام‌های جمهوری اسلامی را تشدید کرد

دولت نیوزیلند پیش‌تر اعلام کرده بود که خواهان تشکیل یک نهاد مستقل بین‌المللی به‌منظور تحقیق درباره دامنه خشونت‌های سیاسی و پاسخگو کردن عوامل سرکوب‌ها در ایران است

در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به موج گسترده اعدام‌ها و سرکوب‌های سیاسی در ایران، دولت نیوزیلند، در همراهی با متحدان غربی خود، شمار دیگری از مقام‌های نظام جمهوری اسلامی را در فهرست تحریم‌های حقوق بشری خود قرار داد. از جمله محدودیت‌های در نظر گرفته‌شده این است که از ورود عوامل وابسته به نهادهای سرکوبگر حکومت ایران به خاک نیوزیلند جلوگیری خواهد شد.

بر اساس داده‌های تازه وزارت خارجه نیوزیلند، در حال حاضر، نام ۵۵ تن از مقا‌م‌های دولتی، نظامی و قضایی نظام جمهوری اسلامی به‌اتهام دست داشتن در سرکوب‌های سیاسی و نقض مستمر حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان ایران، در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمد رستمی، رئیس پلیس گشت ارشاد نیروی انتظامی، الله‌کرم عزیزی، سرپرست زندان گوهردشت، ابوالقاسم صلواتی، رئيس‌ شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، احمد نوروزی، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مدیر اجرای تلویزیون پرس تی‌وی، حسین نجات، فرمانده ارشد سپاه پاسداران و جانشین فرمانده قرارگاه موسوم به ثارالله، و علی‌رضا مرادی، فرمانده نیروی انتظامی استان کردستان، از جمله افرادی‌اند که نامشان در فهرست تحریم‌های حقوق بشری دولت نیوزیلند قرار گرفته است.

نانایا ماهوتا، وزیر خارجه نیوزیلند، در پیامی در رسانه اجتماعی توییتر از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست به نقض حقوق بشر در ایران پایان دهند و در راه عدالت و صلح گام بردارند.

دولت نیوزیلند پیش‌تر هم مجموعه تحریم‌هایی را علیه عوامل سرکوب‌های سیاسی در ایران و نیز افراد و نهادهایی که به برنامه تولید و تامین پهپادهای نظامی برای ارتش روسیه کمک می‌کنند، وضع کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آذرماه سال گذشته، در بحبوحه سرکوب‌های سیاسی در ایران، جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر وقت نیوزیلند، ضمن محکوم کردن «سرکوب وحشیانه» عوامل حکومتی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آنچه برای مهسا امینی اتفاق افتاد غیرقابل توجیه است و دولت نیوزلند همچنان در کنار مردم ایران، به‌ویژه زنان و دختران ایرانی، ایستاده است و از حق اعتراض مسالمت‌آمیز مردم ایران برای آزادی‌های مدنی و سیاسی دفاع می‌کند.»

دولت نیوزیلند پیش‌تر اعلام کرده بود که خواهان تشکیل یک نهاد مستقل بین‌المللی به‌منظور بررسی و تحقیق درباره دامنه خشونت‌های سیاسی و پاسخگو کردن عوامل سرکوب‌ها است.

دولت نیوزیلند همچنین از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است که به موج گسترده صدور و اجرای احکام اعدام در ایران پایان دهند.

وزیر خارجه نیوزیلند پیش‌تر در بهمن‌ماه گذشته در آستانه سالگرد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین با انتشار بیانیه‌ای مقام‌های جمهوری اسلامی را متهم کرد که با ساخت و تامین پهپادهای نظامی برای ارتش روسیه، در جنگ اوکراین دخالت کرده‌اند.

به‌نوشته وزیر خارجه نیوزیلند، «ساخت و تامین هواپیماهای بدون سرنشین حکومت ایران برای روسیه، تهدیدی برای حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین به‌شمار می‌رود. این پهپادها، افراد غیرنظامی و زیرساخت‌های شهری را هدف قرار می‌دهند».