نیوزیلند گفت‌و‌گوهای حقوق بشری با ایران را تعلیق کرد

وزیر امور خارجه نیوزیلند گفت که کشورش با این اقدام در اعتراض نسبت به سرکوب اعتراضات در ایران «پیامی قوی» ارسال می‌کند

مذاکرات حقوق بشری ایران و نیوزیلند سال ۲۰۱۸ آغاز شد-William WEST / AFP

نیوزیلند در واکنش به سرکوب اعتراضات مدنی در ایران گفت‌و‌گوهای حقوق بشری دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران را تعلیق کرد.

خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی در هفت هفته گذشته به‌طور مدام ادامه داشته است و حکومت در این مدت با سرکوب خشن اعتراضات برای کنترل آن تلاش کرده است. این اعتراضات با کشته شدن مهسا امینی ۲۲ ساله در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نانایا ماهوتا، وزیر امور خارجه نیوزیلند گفت که کشورش با این اقدام در اعتراض نسبت به سرکوب اعتراضات در ایران «پیامی قوی» ارسال می‌کند.

ایرانیان مقیم نیوزیلند در هفته‌های اخیر همراه با ایرانیان در دیگر کشورها در تجمع‌ها در حمایت از خیزش سراسری مردم ایران شرکت کرده‌اند و مقامات دولت را برای واکنشی قاطع علیه جمهوری اسلامی تحت فشار قرار داده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ماهوتا گفت: «نیوزیلند نسبت به استفاده مقامات جمهوری اسلامی از زور در واکنش به اعتراضات مسالمت‌آمیز پس از مرگ مهسا امینی وحشت‌زده است.»

او تاکید کرد که خشونت علیه زنان، دختران و دیگر اعضای جامعه برای جلوگیری از مطالبه حقوق بشر جهانی غیرقابل پذیرش است و باید خاتمه یابد.

مذاکرات حقوق بشری ایران و نیوزیلند سال ۲۰۱۸ آغاز شد و به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ تناه یک دور از آن سال گذشته برگزار شد.

نیوزیلند و استرالیا از جمله کشورهایی‌اند که بر خلاف برخی کشورهای اروپایی یا آمریکا واکنش بسیار محتاطانه‌ای نسبت به سرکوب خشونت‌بار معترضان در ایران داشته‌اند.

البته نیوزیلند در گروه کشورهایی قرار دارد که خواستار تحقیق مستقل درباره استفاده از زور در سرکوب معترضان ایرانی‌اند که به کشته شدن دست‌کم ۲۰۰ نفر و بازداشت و زخمی شدن هزاران نفر دیگر منجر شده است.

جاسیندا آردن، نخست‌وزیر نیوزیلند نامه‌ای را امضا کرده است که در آن زنان شناخته شده جهان خواستار حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل شده‌اند.

نیوزیلند در سه ماه گذشته درگیر رایزنی با جمهوری اسلامی برای آزادی دو شهروند خود از ایران بود.

تعلیق مذاکرات حقوق بشری با ایران پس از آزادی این زوج اعلام شد.