گوترش خواستار مقابله جامعه جهانی با تروریسم و افراط‌گرایی شد

«القاعده و گروه‌های وابسته به داعش در آفریقا به سرعت در حال پیدا کردن پایگاه‌های خودشان‌اند»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در کنفرانسی در نیویورک گفت که کشورها باید با «شرایطی از جمله فقر که می‌تواند به تروریسم منجر شود»، مقابله کنند تا از گسترش خشونت‌های فاجعه‌بار جلوگیری شود.

دبیر کل سازمان ملل با درخواست از کشورهای جهان برای ایستادن در مقابل تروریسم به‌عنوان یک تهدید جهانی افزود: «در حالی که در طول سال‌ها به دستاوردهای مهمی دست یافته‌ایم، تروریسم و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز همچنان ریشه دوانده و رشد می‌کنند.»

او همچنین با اشاره به ادامه‌دار بودن «میراث وحشیانه» داعش در سوریه و عراق گفت: «القاعده و گروه‌های وابسته به داعش در آفریقا به سرعت در حال پیدا کردن پایگاه‌های خودشان‌اند و این چیزی است که باید جامعه جهانی با آن مقابله کند.»

گوترش همچنین افزود که افراط‌گرایی بر بحران‌های متعددی که جهان با آن مواجه است تاثیر می‌گذارد. به گفته او، افراط‌گرایی از بحران غذا و انرژی گرفته تا تغییرات آب و هوایی و گسترش نفرت‌ورزی آنلاین، اثرات مخربی دارد که نیازمند در پیش گرفتن رویکردهای موثر برای پایان دادن به این تهدید است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر اهمیت «پیشگیری» از افراط‌گرایی گفت: «پیشگیری به معنای چیزی بیش از خنثی کردن حمله‌ها و برهم زدن توطئه است. این به معنای پرداختن به شرایط اساسی است که در وهله اول می‌تواند به تروریسم منجر شود؛ شرایطی مانند فقر، تبعیض، نارضایتی، زیرساخت‌ها و نهادهای ضعیف و نقض فاحش حقوق بشر.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گوترش تاکید کرد: «جنبش‌های نئونازی و برتری‌طلبی سفیدپوستان به سرعت در حال تبدیل شدن به تهدیدهای اصلی امنیت داخلی در تعدادی از کشورها است.»

گوترش همچنین تاکید کرد که در راه مبارزه با تروریسم باید به حقوق بشر احترام گذاشته شود، از جمله این موارد بازگرداندن تروریست‌های خارجی و خانواده‌ این افراد به کشورهای خودشان است که پس از شکست داعش در اردوگاه‌ها نگهداری می‌شوند.

او افزود: «یک بار دیگر درخواستم را از همه کشورهای عضو سازمان ملل برای کمک به تسریع بازگشت بازماندگان گروه‌هایی از جمله داعش به کشورشان به‌عنوان یک اولویت فوری تکرار می‌کنم. این موضوع علاوه بر این که یک مسئله امنیتی است، با حقوق بشر و شفقت انسانی نیز گره خورده است.»

کشورهای آسیب‌دیده از تروریسم و همچنین آژانس‌های بشردوستانه توافق دارند که تنها راه‌حل واقعی نجات افراد و به‌ويژه کودکان بازمانده از گروه‌های افراطی که در کمپ‌ها زندگی می‌کنند این است که کشورها شهروندان خود را پس بگیرند و مسئولیت نگهداری از آن‌ها در شرایط مناسب و بهره‌مندی کودکان از آموزش به عهده خودشان باشد.

وضعیت زندگی کودکان بازمانده از خانواده‌های افراطی در کمپ‌ها نگرانی‌هایی را در میان گروه‌های حقوق بشری برانگیخته است. بنا بر گزارش‌ها، در برخی از کمپ‌ها از جمله در شمال سوریه، از ترس اینکه نسل جدیدی از شبه‌نظامیان از دل محل نگهداری این خانواده‌ها بیرون بیاید، کودکان از مادران و خانواده‌هایشان برای مدت زمانی نامعلوم جدا می‌شوند.

نگرانی‌ها با این احتمال بیشتر می‌شود که حتی اگر این کودکان و نوجوانان به‌خوبی توانبخشی شوند، آینده‌شان در هاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند؛ زیرا کشورهای زادگاهشان به پذیرش آن‌ها تمایلی ندارند. بسیاری از کشورهای اروپایی در صدور اجازه بازگشت به این زنان و کودکان از مناطق تحت کنترل داعش محتاطانه و به کندی عمل کرده‌اند، زیرا نگران‌اند که این شهروندان اروپایی خشونت را به این کشورها وارد کنند. 

بیشتر از جهان