بازداشت دانشجویان دانشگاه هنر برای اجباری کردن مقنعه

گزارش‌ها از توهین جنسی آمران به معروف به دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و پرونده‌سازی برای دانشجویان دانشگاه مدنی آذربایجان حکایت دارد

حدود ۱۰ نفر از دانشجویان دانشگاه هنر، صبح روز شنبه، به دست نیروهای لباس شخصی بازداشت شدند. به گزارش رسانه مستقل دانشگاه هنر، نیروهای لباس‌شخصی۱۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه را مقابل ورودی باغ ملی بازداشت کردند. بر اساس این گزارش، نیروهای لباس‌شخصی دانشجویان را پس از بازداشت سوار یک خودروی ون بدون پلاک کردند و از محل خارج شدند.

یکی از گزارش‌های دانشجویی که برای این کانال تلگرامی ارسال شده‌، روایتی از بازداشت دانشجویان ارائه کرده است. در این روایت آمده است: «حدود ساعت ۹:۳۰ بود. حدود ۲۰ نفر بودیم. از سر سخایی شروع به حرکت کردیم و همه حجاب و ماسک داشتیم. دم در پلیس و کلی مامور لباس‌شخصی بود. همین که نزدیک دانشگاه شدیم یکی از دخترها رو گرفتند و به وحشیانه‌ترین شکل ممکن انداختند داخل یه ماشین شخصی سفید. همه پسرهایی هم که بودند به زور و کتک انداختند توی ون. بچه‌ها سعی کردن جلوشونو بگیرند، اما لباس‌شخصی‌های زن و مرد به‌شدت خشن بودند و ضرب و شتم و فحاشی می‌کردند.»

دانشجویان اعلام کردند که نیروهای امنیتی در پاسخ این سوال که دانشجویان به چه جرمی بازداشت شده‌اند، اعلام کردند که امروز فراخوان بوده است. این در حالی‌ است که دانشجویان بدون انجام هیچ اقدامی و صرفا در حال رفتن به دانشگاه بازداشت شده‌اند.

پیش از این، مسئولان دانشگاه هنر دانشجویان را از روز شنبه ۲۷ خرداد ماه تهدید کرده بودند. مسئولان دانشگاه با ارسال پیامکی اعلام کرده بودند که از روز شنبه پوشش مقنعه در این دانشگاه اجباری خواهد بود.

در همین راستا و با توجه به مقاومت دانشجویان در روز چهارشنبه و برگزاری تحصن تا بامداد روز بعد، نیروهای حراست و مسئولان دانشگاه از صبح روز شنبه فشارهای بیشتری را بر دانشجویان وارد کردند. دانشجویان پیش از این اعلام کرده بودند که مقابل این دستور فرمایشی دانشگاه خواهند ایستاد.

با شروع روز شنبه، انتظامات خوابگاه دخترانه قهاری دانشگاه هنر واقع در پردیس کرج، به دستور حراست مانع خروج دانشجویان بدون مقنعه از خوابگاه شدند. مسئولان انتظامات این خوابگاه حتی به دانشجویانی که اعلام کرده بودند قصد رفتن به دانشگاه را ندارند نیز اجازه خروج ندادند.

بر اساس گزارش‌های دانشجویی، این اتفاق ساعت شش صبح به وقت تهران رخ داده است و دانشجویان پس از حدود ۳۰ دقیقه بحث با مسئولان انتظامات توانستند اجازه خروج از خوابگاه را دریافت کنند؛ اما با این حال هنگام خروج دانشجویان از خوابگاه، مسئولان انتظامات آن‌ها را تهدید کردند و به دانشجویان گفتند: «رفتنتون با خودتونه، ولی برگشتنتون نه...»

با حضور دانشجویان مقابل ورودی دانشگاه، فشارهای امنیتی بیشتر شد. براساس گزارش‌ها، ماموران انتظامی و نیروهای ضد شورش در اطراف این دانشگاه حضور داشتند. نیروهای انتظامات و حراست دانشگاه نیز از ورود دانشجویان بدون مقنعه جلوگیری کرده‌اند؛ اما حراست در دقایقی که تعداد دانشجویان بیشتر بود از ورود دختران بدون مقنعه جلوگیری نکرد. نیروهای حراست هنگامی که برخی از دانشجویان دسته‌جمعی وارد دانشگاه می‌شدند، به آن‌ها اعلام کردند که «ان‌شاالله از فردا اقدام می‌کنیم».

حراست دانشکده موسیقی واقع در کرج مانع ورود قریب به ۲۰‌ نفر از دانشحویان شده بود که با مداخله دانشجویان دیگر این افراد توانستند وارد دانشگاه شوند. حراست تهدید کرده‌ است که از فردا اقدامات جدی‌تری علیه دانشجویان انجام خواهد داد.

رسانه مستقل دانشگاه هنر به نقل از یک دانشجو، نوشته است: «دو تا نیروی خانم آوردند که به دخترها که وارد می‌شدند مقنعه تعارف می‌کردند و می‌گفتند ما که اس‌ام‌اس دادیم بهتون اینو بپوشید و اگه یه لحظه اینو بعد اینکه سرت کردی دربیاری، از امتحان محروم می‌شی.»

آخرین گزارش‌ها از دانشگاه هنر حاکی از آن است که نیروهای یگان ویژه و ون‌های بدون پلاک، محوطه اطراف دانشگاه را حوالی ظهر ترک کردند، اما نیروهای لباس‌شخصی کماکان در اطراف این دانشگاه حضور دارند.

اعتراض‌ها در دانشگاه هنر با ارسال پیامکی تهدیدآمیز برای دانشجویان این دانشگاه آغاز شد. در این پیامک، تهدیدی همانند تهدید رادان، رئیس پلیس کشور، تکرار و اعلام شده بود که سختگیری‌ها برای استفاده از مقنعه «از شنبه» افزایش خواهد یافت. در متن این پیامک آمده است: «دانشجوی گرامی از روز شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ حضور در دانشگاه صرفا در چارچوب ضوابط آداب حضور و برای خواهران با پوشش مقنعه امکان‌پذیر است.»

این در حالی‌ است که مسئولان این دانشگاه چند سال است که تلاش‌ می‌کنند پوشش مقنعه را برای دانشجویان این دانشگاه اجباری کنند و اکنون با افزایش از سر برداشتن حجاب دانشجویان دختر، تصمیم گرفته‌اند بار دیگر و این بار به روش رئیس پلیس جمهوری اسلامی بر لزوم سر کردن مقنعه پافشاری کند.

پیش از این، حدود ۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه هنر از ساعت ۱۷ چهارشنبه با تحصن در محوطه این دانشگاه واقع در باغ ملی تهران، خواستار لغو ابلاغیه اجبار مقنعه شدند. با شروع این تحصن، نیروهای حراست دانشگاه دانشجویان را به باز کردن درهای دانشگاه به روی نیروهای لباس‌شخصی تهدید کردند. با این حال، دانشجویان پس از گذشت چند ساعت و علی‌رغم تعطیلی دانشگاه، به تحصن ادامه دادند. نهایتا بامداد روز پنجشنبه این تحصن با دخالت نیروهای حراست و ضرب‌و‌شتم دانشجویان پایان یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمایت دانشجویان دانشگاه تهران و سوره از دانشجویان دانشگاه هنر

دانشجویان دانشگاه‌های سوره و تهران در بیانیه‌هایی جداگانه به دفاع از دانشجویان دانشگاه هنر پرداختند. دانشجویان دانشگاه سوره در بیانیه خود با اشاره به اینکه قشر دانشجو هرگز از هم جدا نبوده‌‌ و دانشگاه هنر و سوره بیش از دیگر دانشگاه‌ها همواره در ارتباطی متقابل بوده‌اند، نوشتند: «پس از پاسخ خشونت‌آمیز مسئولان به اعتراض مسالمت‌آمیز دانشجویان دانشگاه هنر و تهدید به خشونت‌ها و برخوردهای دیگر با آن‌ها، ما دانشجویان دانشگاه سوره اعلام می‌کنیم کنار دوستانمان در دانشگاه هنر ایستاده‌ایم و سکوت نخواهیم کرد. چرا که در صورت سکوت کردن، این برخورد توهین‌آمیز دامان همه دانشجویان را خواهد گرفت.»

جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران نیز با اشاره به ادامه روند سرکوب دانشجویان پس از خیزش «زن زندگی آزادی»، اعلام کردند که اقدام مسئولان دانشگاه هنر هدفی جز قدرت‌نمایی‌ پوشالی ندارد. دانشجویان این دانشگاه در بخشی از بیانیه خود در دفاع از دانشجویان دانشگاه هنر آورده‌اند: «بر ما آشکار است که هدف از اعمال فشارهای بیشتر در قالب قانون بر دانشجویان، آن هم درست در آستانه خالی شدن دانشگاه، مقدمه‌سازی‌ای است برای پادگانی‌تر کردن دانشگاه‌ها از آغاز سال تحصیلی پیش رو، با این گمان که پایان این سال تحصیلی به معنای پایان فعالیت‌های دانشجویی و سکوت دانشجویان است.»

دانشجویان دانشگاه تهران در پایان این بیانیه هشدار دادند: «همانطور که اکنون در مقابل این قوانین سکوت نمی‌کنیم، تا آخرین لحظه حضور در دانشگاه در مقابل تمامی این اقدامات سرکوبگرانه می‌‌ایستیم، حتی در صورت عدم حضور مستقیم در دانشگاه نیز به مقاومت ادامه خواهیم داد و با بازگشت به دانشگاه در سال جدید نیز به‌هیچ‌وجه از راه آمده در این چند ماه به عقب بازنمی‌گردیم و جلوی سرکوب دانشگاه خواهیم ایستاد.»

توهین جنسی لباس‌شخصی‌ها به دانشجویان دانشگاه امیرکبیر

خبرنامه امیرکبیر در گزارشی اعلام کرد که نیروهای لباس شخصی به بهانه امربه‌معروف، به ایجاد مزاحمت برای دانشجویان در اطراف این دانشگاه و خوابگاه‌های دانشجویی اقدام می‌کنند.

در شب‌های گذشته موارد متعددی از حضور ۲۰ الی ۳۰ نفره ماموران لباس‌شخصی با ماسک و دوربین‌های جیبی گزارش شده است. به گزارش این رسانه دانشجویی، این افراد در خیابان‌های اطراف دانشگاه و اطراف خوابگاه‌های دخترانه در این منطقه تردد می‌کنند و برای زنان ایجاد مزاحمت می‌کنند. این افراد با تهدید و آزار کلامی به بهانه امربه‌معروف و نهی از منکر و نیز با فیلم‌برداری، به ایجاد ترس میان شهروندان و دانشجویان اقدام می‌کنند.

بر اساس این گزارش، دخترانی که در حال بازگشت به خوابگاه بودند با این عده مواجه شدند و پس از ضبط تصویر از چهره و توهین‌های جنسی، تهدید به بازداشت شده‌اند. خبرنامه امیرکبیر در مورد این اتفاقات نوشته است: «نیروهای یگان و مزدوران لباس‌شخصی در خیابان نیز در سرکوب و ایجاد رعب و وحشت برای مردم از هیچ‌ عمل شنیعی دریغ نمی‌کنند و به واقع می‌توان گفت آزاد زیستن که حق طبیعی هر انسانی است به‌طور دائم نقض می‌شود، چه در دانشگاه و خوابگاه باشد و چه در خیابان.»

پرونده‌سازی برای ۸۰ دانشجو در دانشگاه مدنی آذربایجان

به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، برای دست‌کم ۸۰ دانشجوی دانشگاه مدنی آذربایجان پیامک احضاریه ارسال شده است. بر اساس این گزارش، از اردیبهشت امسال تاکنون کمیته انضباطی برای حدود ۲۰ نفر از دانشجویان احکام تعلیق و ممنوعیت از تحصیل صادر کرده است.

حراست این دانشگاه نیز با پرونده‌سازی گسترده در دوران امتحانات، به تشکیل جلسات انضباطی و صدور حکم برای حدود ۲۵ تن از دانشجویان و احضار و پرونده‌سازی برای ۳۵ تن دیگر اقدام کرده است. درمجموع تا این لحظه در دانشگاه آذربایجان برای ۲۰ نفر از دانشجویان احکام قطعی صادر شده است، ۲۵ نفر در انتظار صدور حکم و تشکیل جلسه انضباطی‌اند و ۳۵ نفر نیز برای جلسه تفهیم اتهام احضار شده‌اند.