شدت گرفتن بحران اقتصادی کره شمالی؛ حزب حاکم کنفرانس برگزار کرد

این نشست حزبی کلیدی به گفتگو درباره استراتژی‌های دفاعی پیونگ یانگ نیز پرداخت

نشست عمومی کمیته مرکزی حزب کارگران کره شمالی،‌ ۱۱ ژوئن ۲۰۲۲ ـ AFP

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از رسانه‌های دولتی کره شمالی، از افتتاح کنفرانس کلیدی حزب حاکم این کشور خبر داد.

این نشست که با حضور کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، افتتاح شد،‌ به بحث درباره یافتن راهکارهایی برای بهبود اقتصاد بحرانی پیونگ یانگ و همچنین بررسی راهکارهای دفاعی در مواجهه با تنش‌های فزاینده با رقبا اختصاص یافت.

کنفرانس عمومی کمیته مرکزی حزب حاکم کره شمالی در حالی برگزار شد که ایالات متحده یک زیردریایی هسته‌ای را به کره جنوبی فرستاده است. این اقدام آمریکا نوعی نمایش قدرت مخالفان کره شمالی علیه این کشور -که در ماه‌های اخیر رکورد آزمایش موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را شکسته است- محسوب می‌شود.

خبرگزاری رسمی کره شمالی، روز جمعه، اعلام کرد که مقام‌های حزب کارگر تمام کارزار‌های اقتصادی این کشور را برای نیمه اول سال ۲۰۲۳ بررسی کردند و در مورد سیاست خارجی و استراتژی‌های دفاعی به‌منظور مقابله با تغییر وضعیت بین‌المللی بحث کردند.

این خبرگزاری جزئياتی درباره اظهارنظر کیم جونگ اون و راهکارهای مورد‌نظر برای برون‌رفت از مشکلات شدید اقتصادی منتشر نکرد، اما نوشت که این نشست دو روزه بوده است.

ورود ناو یو.اس.اس میشیگان به بندر بوسان کره جنوبی، یک روز پس از شلیک دو موشک بالیستیک کوتاه‌برد کره شمالی به دریاهای شرقی این کشور انجام شد، شلیکی که پیونگ یانگ می‌گوید در پاسخ به مانورهای آمریکا و کره جنوبی انجام داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیونگ یانگ تمرین‌های ترکیبی کره جنوبی و آمریکا را به‌عنوان «تمرین تهاجم» می‌شناسد و این اقدام را محکوم می‌کند. کره شمالی در عین حال از مانورهای رو به گسترش آمریکا و کره جنوبی به‌عنوان بهانه‌ای برای افزایش آزمایش‌ تسلیحاتی خود‌، ازجمله شلیک آزمایشی حدود ۱۰۰  موشک از آغاز سال ۲۰۲۲، استفاده می‌کند.

تسلیحات آزمایش‌شده کره شمالی در سال جاری شامل یک موشک بالیستیک قاره‌پیمای جدید با سوخت جامد است. پیونگ یانگ مدعی است که این موشک طراحی‌شده دارای قدرت لازم برای رسیدن به سرزمین اصلی ایالات متحده است و انواع سلاح کوتاه‌برد دیگر این کشور می‌توانند کره جنوبی و ژاپن را هدف قرار دهند.

این در حالی است که کارشناسان می‌گویند افزایش مانورهای تسلیحاتی کیم جونگ اون به اقتصاد منزوی کره شمالی فشار بیشتری وارد کرده است. این کشور منزوی که پیش‌تر نیز به‌دلیل چندین دهه سوءمدیریت آسیب دیده بود، با تحریم‌های فلج‌کننده ایالات متحده بر سر برنامه تسلیحات هسته‌ای و سپس کاهش تجارت با چین به‌دلیل همه‌گیری کرونا، روزبه‌روز با بحران اقتصادی بیشتری مواجه شد.

با وجود مشکلات اقتصادی گسترده، کیم جونگ اون به‌شدت برای گسترش تسلیحات هسته‌ای و برنامه‌های موشکی خود تلاش می‌کند و قصد دارد واشینگتن را برای پذیرش ایده کره شمالی به‌مثابه یک قدرت هسته‌ای و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور، تحت فشار قرار دهد.

کارشناسان کره جنوبی تخمین می‌زنند که کره شمالی با کمبود حدود یک میلیون تن غلات مواجه است که ۲۰ درصد نیاز سالانه این کشور را شامل می‌شود.

اواخر سال گذشته، برای نخستین بار حزب حاکم کره شمالی فقط برای بحث درباره کشاورزی جلسه عمومی تشکیل داد. پیش‌ از آن نیز دفتر سیاسی حزب بر ضرورت «نقطه‌عطفی برای تغییرات بنیادی در توسعه کشاورزی» تاکید کرده بود.

به گفته تحلیلگران،‌ وضعیت غذایی کره شمالی امروز به شرایط افراطی دهه ۱۹۹۰ که صدها هزار نفر در قحطی جان باختند نزدیک نیست. با این حال، ناامنی غذایی این کشور احتمالا در بدترین حالت خود از زمان به قدرت رسیدن کیم در سال ۲۰۱۱ است. 

بیشتر از جهان