پوتین تایید کرد: برای هشدار به غرب بمب‌های هسته‌ای به بلاروس تحویل داده شد

رئيس‌جمهوری روسیه گفت: سلاح‌های هسته‌ای برای تضمین امنیت ما ساخته شده‌اند، اما مسکو در حال حاضر نیازی به متوسل شدن به این ابزار ندارد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز جمعه شانزدهم ژوئن (۲۶ خرداد)، گفت که استقرار تسلیحات هسته‌ای او در بلاروس، یادآوری به غرب است که نمی‌تواند شکستی راهبردی به روسیه وارد کند. این نخستین بار بود که پوتین اخباری مبنی بر تحویل سلاح هسته‌ای از روسیه به بلاروس را تایید کرد.

 به گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود در مجمع اقتصادی روسیه در سن‌پترزبورگ گفت که کلاهک‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه به متحد نزدیک این کشور یعنی بلاروس تحویل داده شد‌، اما تاکید کرد که در حال حاضر نیازی نمی‌بیند به سلاح‌ هسته‌ای متوسل شود.

رئیس‌جمهوری روسیه افزود: «همان‌طور که می‌دانید ما در حال مذاکره با متحد خود (الکساندر) لوکاشنکو بودیم که بخشی از این تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را به خاک بلاروس منتقل کنیم. این اتفاق افتاده است. اولین کلاهک‌های هسته‌ای به خاک بلاروس تحویل داده شد؛ اما فقط قسمت اول. ما این کار را تا پایان تابستان یا تا پایان سال به‌طور کامل انجام خواهیم داد.»

 پوتین در ادامه گفته‌هایش، هشدار به غرب را تکرار و تاکید کرد: «این اقدام ما به‌عنوان یک عنصر بازدارنده است تا همه کسانی که در فکر تحمیل شکست استراتژیک به ما هستند، از توانایی ما غافل نباشند.»

الکساندر لوکاشنکو، متحد سرسخت پوتین، اواخر روز سه‌شنبه گفت که کشورش تحویل تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه را آغاز کرده است؛ تسلیحاتی سه برابر قوی‌تر از بمب‌های اتمی که ایالات متحده در سال ۱۹۴۵ به ژاپن پرتاب کرد.

پیش از آن، رهبر روسیه در ماه مارس اعلام کرده بود که با استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس موافقت کرده است و در تایید اقدام خود، به عملکرد ایالات متحده مبنی بر استقرار چنین تسلیحاتی در بسیاری از کشورهای اروپایی طی چندین دهه اشاره کرد.

واشینگتن و متحدانش و همچنین چین که بارها در‌مورد استفاده از تسلیحات هسته‌ای در جنگ اوکراین هشدار داده‌اند، فعالیت روسیه را به‌دقت تحت نظر دارند.

 پوتین در تازه‌ترین سخنرانی‌اش در واکنش به انتقادهای غرب گفت: «آن‌ها می‌خواهند هر کاری که می‌توانند برای تحمیل شکست راهبردی به روسیه در اوکراین انجام دهند. در چنین شرایطی،‌ تسلیحات هسته‌ای برای تضمین امنیت ما ساخته شده‌اند، اما فعلا نیازی به استفاده از آن‌ها نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در عین حال گفت که مذاکره با غرب برای توقف فعالیت زرادخانه هسته‌ای عظیم روسیه که بزرگ‌ترین زرادخانه جهان است، بی‌نتیجه بوده است.

رئیس‌جمهوری روسیه در جمع نخبگان سیاسی و تجاری کشورش ادعا کرد که ضدحمله اوکراین علیه نیروهای روسیه تاکنون هیچ موفقیت معناداری نداشته است.

او افزود: «نیروهای کی‌یف متحمل خسارات سنگینی شده‌اند و هیچ شانسی در برابر ارتش روسیه ندارند.»

پوتین در عین حال پیش‌بینی کرد که اوکراین به‌زودی تجهیزات نظامی خود را تمام می‌کند و توانایی این کشور متکی به غرب برای جنگیدن طولانی‌مدت تضعیف می‌شود.

این گفته‌ها در شرایطی است که فرماندهان ارتش اوکراین روز جمعه گفتند نیروهای نظامی این کشور در حال پیشروی‌اند و با «مقاومت ناامیدکننده» نیروهای روسی در اطراف شهر باخموت، به مسیرشان برای تصرف مناطق اشغال‌شده ادامه می‌دهند.

اوکراین می‌گوید که از زمان آغاز ضدحمله تاکنون، هفت روستا و ۱۰۰ کیلومترمربع از خاک کشورش را بازپس گرفته است.

در مقابل، وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که نیروهای این کشور تلاش‌های متعدد ارتش اوکراین را در نقاط مختلف خط‌مقدم در ۲۴ ساعت گذشته دفع کرده‌اند و خسارت‌های زیادی به نیروهای کی‌یف وارد شده است.

پیش‌بینی پوتین درباره تمام شدن تجهیزات نظامی اوکراین در شرایطی است که روز جمعه هم‌زمان با برگزاری نشست وزیران دفاع کشورهای عضو پیمان نظامی ناتو در بروکسل، چهار کشور آمریکا، بریتانیا، هلند و دانمارک در یک بیانیه مشترک ضمن تاکید دوباره بر ضرورت حمایت نظامی از اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه، متعهد شدند که به‌زودی مجموعه‌ای از موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد و نیز سامانه‌های پیشرفته دفاع هوایی در اختیار کی‌يف قرار می‌دهند.

در این بیانیه مشترک تاکید شده است که این تجهیزات پیشرفته با اهداف «دفاعی» و برای مقابله با حملات «وقیحانه» موشکی و پهپادی روسیه، برای نیروهای اوکراینی فرستاده می‌شود.

بیشتر از جهان