با «قرص هوش» از پس کارهای پیچیده برنمی‌آیید

داروهایی مانند متیل‌فنیدات، مودافینیل و دکستروآمفتامین معمولا برای افراد مبتلا به اختلال بیش‌فعالی و حمله خواب تجویز می‌شود

قرص‌های هوش بین دانشجویان، کارگران شیفتی و افرادی که شغل‌های پراسترس دارند پرطرفدار است- Canva

یافته‌های پژوهشی جدید نشان می‌دهد افرادی که از به‌اصطلاح «داروی هوش» استفاده می‌کنند تا عملکرد ذهنی‌شان را بهبود ببخشند در انجام کارهای پیچیده کندترند.

داروهایی مانند متیل‌فنیدات، مودافینیل و دکستروآمفتامین معمولا برای افراد مبتلا به اختلال بیش‌فعالی و حمله خواب (نارکولپسی) تجویز می‌شود و گاهی افرادی آن‌ها را مصرف می‌کنند که دچار این عارضه‌ها نیستند، اما معتقدند این داروها مهارت شناختی مغز را تقویت می‌کنند.

این داروها به‌خصوص بین دانشجویان، کارگران شیفتی و افرادی که شغل‌های پراسترس دارند پرطرفدار است و آن‌ را به‌صورت غیرقانونی و آنلاین می‌خرند.

به گزارش گاردین، پژوهشگران دانشگاه ملبورن یکی از این سه دارو را روی ۴۰ فرد سالم بین ۱۸ تا ۳۵ سال آزمایش کردند. هیچ‌کدام از آن‌ها به عارضه‌ای مانند بیش‌فعالی مبتلا نبودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یافته‌ها نشان داد افرادی که دارو مصرف کرده بودند برای انجام کار محول‌شده وقت بیشتری صرف کردند.

نتایج این پژوهش در نشریه پیشرفت‌های علمی (Science Advances) منتشر شده است.

دکتر هانا کرک، استاد روانشناسی تکاملی در موسسه مغز و سلامت روان ترنر، می‌گوید داروهای بیش‌فعالی تراکم بعضی ناقل‌های عصبی مانند دوپامین و سروتونین را در مغز افزایش می‌دهند. او در ادامه می‌افزاید اما اگر فردی که این نوع دارو را مصرف می‌کند به اختلال بیش‌فعالی مبتلا نیست و تراکم ناقل‌های عصبی در مغزش کاهش نیافته است، مکانیسم مشخصی برای بهبود وجود ندارد.

پروفسور ایان هیکی، از دانشگاه سیدنی، با اشاره به غیرعقلانی بودن استفاده از چنین داروهایی، می‌گوید استراحت و خواب کافی در بهبود عملکرد مغز موثرترند.

بیشتر از بهداشت و درمان