توافق طالبان با جمهوری اسلامی؛ نیروهای دخیل در درگیری مرزی برکنار شدند

منبع مطلع به ایندیپنندنت فارسی گفت که این تصمیم در جریان گفت‌وگوهای هیئت طالبان با جمهوری اسلامی صورت گرفته است تا از درگیری‌های مرزی در آینده جلوگیری شود

طالبان در ششم خرداد ماه به پاسگاه نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایرا حمله کردند-ایندیپندنت فارسی

یک منبع مطلع در استان نیمروز به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان و جمهوری اسلامی، فرماندهان و نیروهایی را که در درگیری مرزی ششم خرداد ماه دخیل بودند، از سمت‌ خود برکنار کردند.  

این منبع گفت که این تصمیم در جریان گفت‌وگوهای هیئت طالبان با جمهوری اسلامی صورت گرفته است تا از درگیری‌های مرزی در آینده جلوگیری شود. 

این منبع افزود که طالبان مسئولان و نیروهای پاسگاه «مکاکی» و جمهوری اسلامی نیروها را از پاسگاه «ساسولی» برکنار و به جای دیگر اعزام کرده‌اند.

به گفته این منبع، مولوی زرقاوی، یکی از فرماندهان مشهور طالبان به‌عنوان مسئول پاسگاه مرزی مکاکی گمارده شده است.

جمهوری اسلامی تا کنون در این مورد موضع‌گیری نکرده است. مقامات طالبان هم به‌طور رسمی در این زمینه اظهار نظر نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند تنش میان مرزبانان جمهوری اسلامی و طالبان در نیمروز پایان یافته است، اما شمار نیروهای هر دو طرف در مقایسه با قبل از درگیری افزایش داشته است. 

منبع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان باتوجه به ملاحظات امنیتی نمی‌خواهند تعداد نیروهای خود را علنی کنند و به همین دلیل شمار دقیق نیروهای مرزبان در نیمروز روشن نیست. 

این منبع ادعا کرد که شماری از افرادی که در مسیر ترانزیت افغانستان و ایران در رفت‌و‌آمدند، ادعا می‌کنند که پس از درگیری مرزی، تجهیزات نیروهای جمهوری اسلامی در شهر دوست محمد در استان سیستان و بلوچستان افزایش یافته است. 

حدود سه هفته قبل طالبان و مرزبانان جمهوری اسلامی در استان نیمروز در جریان تنش مرزی برای چند ساعت درگیری مسلحانه داشتند. رسانه‌های جمهوری اسلامی، می‌گویند در این درگیری دو مرزبان ایرانی کشته شدند. منابع در میان طالبان کشته شدن یک نیروی طالبان را تایید کردند.  

از زمان روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان، این سنگین‌ترین درگیری با مرزبانان ایرانی بوده است و احتمال تنش‌های دیگر وجود دارد. بیشتر نیروهای مرزی طالبان دوره‌های آموزشی را سپری نکرده‌اند و به همین دلیل، براساس خواست‌ فرماندهان محلی‌ وارد درگیری می‌‌شوند و حتی پیامدهای این اقدام در روابط با کشورها را به‌درستی نمی‌دانند.

طالبان پس از درگیری نیمروز، نیرو و تسلیحات بیشتری به این استان فرستادند و ادعا کردند که برخی تجهیزات نظامی را نیز آزمایش کرده‌اند. این گروه در استان هرات هم‌مرز با ایران نیز شمار زیادی نیرو و تسلیحات مستقر کردند.

سه روز پیش فاکس‌ نیوز در گزارشی نوشت که طالبان تجهیزات زرهی ام ۱۱۷ و نفربرهای زرهی ام ۱۱۳ را در مرز ایران مستقر کردند. در این گزارش ادعا شده بود، که طالبان در پایان ماه مه، ۲۰ هزار جنگجو و دو هزار بمب‌گذار انتحاری را به مرز ایران فرستاده است.    

 طی ماه‌های اخیر مرزبانان طالبان چند بار در گذرگاه‌های اسلام‌قلعه استان هرات و پل ابریشم استان نیمروز با نیروهای مرزی جمهوری اسلامی درگیر شدند. طالبان حتی حریم زمینی ایران را نقض کردند و برای چند ساعت هم یک نیروی مرزبانی ایران را به اسارت گرفتند.      

بیشتر از جهان