تنش مرزی با ایران؛ طالبان در اسلام‌قلعه در حالت آماده باش قرار گرفتند

«مرزبانان ایرانی به طالبان هشدار داده‌اند که به هر قیمت ممکن جاده را در نقطه صفر مرزی احداث می‌کنند، اما طالبان مخالفتشان را اعلام کرده‌اند»

اسلام‌قلعه از مهم‌ترین گذرگاه‌های مرزی افغانستان است- HOSHANG HASHIMI/AFP

منابع مردمی در استان هرات ادعا می‌کنند که طالبان روز سه‌شنبه، ۹ مردادماه (۳۰ ماه مه) در گذرگاه اسلام‌قلعه مانع احداث یک جاده و نصب سیم خاردار در نقطه صفری مرزی شده‌اند.  

یک منبع به ایندیپندنت فارسی گفت که مسئولان طالبان در گمرک اسلام‌قلعه از تمام رانندگان کامیون‌ها و نفت‌کش‌ها خواسته‌اند که خودروهایشان را در داخل این گمرک نگه‌ دارند، تا درصورت بروز درگیری قادر به خارج‌کردن آن‌‌ها از این گمرک باشند.  

حساب کاربری توییتر منسوب به ندای بلوچ نوشت که مرزبانان ایرانی در منطقه «چاه خرگه» شروع به احداث جاده و سیم‌کشی کرده‌اند که نیروهای امارت اسلامی مانع آن‌ها شدند. 

ندای بلوچ نوشت که مسئولان گمرک دوغارون جمهوری اسلامی ایران به رانندگان نفت‌کش‌ها دستور داده‌اند که خودروهایشان را از این گمرک تخلیه کنند.  

کانال تلگرامی کهسان، نزدیک به طالبان، نیز نوشته است که شماری از نیروهای طالبان به حالت آماده باش درآمده‌اند و حضور این نیروها در گذرگاه اسلام‌قلعه افزایش یافته است.

این کانال ادعا کرد  مرزبانان ایرانی به طالبان هشدار داده‌اند که به هر قیمت ممکن جاده را در نقطه صفر مرزی احداث می‌کنند، اما طالبان مخالفتشان را اعلام کردند. 

دو هفته قبل، وزارت دفاع طالبان اعلام کرده بود که نیروهای مرزی این گروه به نیروهای مرزی ایران اجازه ساخت جاده در نقطه صفر مرزی گذرگاه اسلام‌قلعه را نداده‌اند. پس از این رویداد، هیئتی از پایگاه الفاروق ارتش طالبان در غرب افغانستان به نقطه صفر مرزی رفت و با مقام‌های جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از ساکنان شهرستان مرزی کهسان هرات به طالبان گفته بودند که در دوره نظام جمهوریت چندین مرتبه جمهوری اسلامی ایران با ساخت تاسیسات و جاده، قلمرو مرزی افغانستان را تصاحب کرده است. این ساکنان از طالبان خواسته بودند که به جمهوری اسلامی اجازه ندهند بیشتر از این وارد قلمرو استان هرات شود، اما جمهوری اسلامی این اتهامات را رد می‌کند. 

بیشتر نیروهای مرزی طالبان دوره‌های آموزشی را سپری نکرده‌اند و به همین دلیل، براساس خواست‌ فرماندهان محلی‌شان وارد درگیری می‌‌شوند. طی ماه‌های اخیر مرزبانان طالبان چندین مرتبه در گذرگاه‌های اسلام‌قلعه استان هرات و پل ابریشم استان نیمروز با نیروهای مرزی جمهوری اسلامی درگیر شدند. طالبان حتی حریم زمینی ایران را نقض کردند و برای چند ساعت هم یک نیروی مرزبانی ایران را به اسارت گرفتند.    

آخرین درگیری از این دست، به روز شنبه، ششم خردادماه، برمی‌گردد که شماری از نیروهای طالبان به پاسگاه مرزی جمهوری اسلامی در مرز استان نیمروز افغانستان حمله کردند. طالبان و مرزبانان ایرانی برای چندین ساعت به تبادل آتش پرداختند.  

در مقابل، جمهوری اسلامی کوشیده است که از بروز تنش بیشتر با طالبان خودداری کند. سخنان مقام‌های جمهوری اسلامی در رابطه با حقابه هیرمند و هشدار به طالبان، باعث تنش بیشتر در نقاط مرزی شده است. نیروهای طالبان از این موضع‌گیری‌‌ها خشمگین‌‌اند و به هر اقدام مرزبانان ایرانی واکنش تند نشان می‌دهند. 

گذرگاه اسلام‌قلعه برای هر دو کشور افغانستان وایران از اهمیت اقتصادی زیادی برخوردار است. بخش قابل ملاحظه‌‌ای از کالاهای تولیدی ایرانی و نفت‌ و گاز از این گذرگاه وارد می‌شود. متوقف‌شدن صادرات برای مدت کوتاه هم خسارت هنگفت اقتصادی درپی خواهد داشت.  

تاجران افغان از طالبان و مرزبانان جمهوری اسلامی می‌خواهند که از بروز درگیری نظامی پرهیز کنند و اختلافاتشان را از طریق گفت‌وگو حل کنند.