پناهجویان افغان‌ نیازمند به تحقیقات امنیتی قبل از ورود به آمریکا به کوزوو می‌روند

توافق آمریکا و کوزوو به واشنگتن اجازه می‌دهد تا شمار محدودی از شهروندان افغان را که تقاضایشان برای ورود به آمریکا کار بیشتری می‌طلبد، به طور موقت در اردوگاه بوندستیل اسکان دهد

پناهجویان افغان در فرودگاه پریستینا در کوزوو از هواپیمای ارتش آمریکا پیاده شده‌اند-ARMEND NIMANI / AFP

شبکه خبری فاکس در ایالات متحده، به نقل از چند مقام ارشد آمریکایی گفت که پایگاه نظامی «بوندستیل» متعلق به ارتش آمریکا در کشور کوزوو، موقتا میزبان پناهجویان افغانی خواهد بود که نتوانسته‌اند از مرحله اول گزینش بررسی پیشینه عبور کنند.

این مقام‌ها گفتند که چند پناهجوی افغان تاکنون به کوزوو فرستاده شده‌اند اما مشخص نیست که گام بعدی در مورد افرادی که نتوانسته‌اند مرحله اول گزینش امنیتی را با موفقیت پشت سر بگذارند چه خواهد بود، و احتمال بازگرداندن آنان به افغانستان تحت کنترل طالبان نیز رد نشده است.

یک مقام آمریکایی روز شنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که که پناهجویان برای اسکان در ایالات متحده باید مراحل گزینش را پشت سر بگذارند. کوزوو، از کشورهای متحد آمریکا، با اسکان یک ساله پناهجویان افغان موافقت کرده است.

سفارت آمریکا در کوزوو روز شنبه چهارم سپتامبر، در بیانیه‌ای گفت:‌ «فرآیند درخواست ویزای مخصوص مهاجرات یا پناهندگی در آمریکا برای مهاجران افغان پیچیده است و برخی متقاضیان هنوز در مرحله به دست آوردن مدارک و ارائه اطلاعات لازم هستند تا طبق قانون شرایط لازم برای ورود به آمریکا را داشته باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه می‌گوید که توافق آمریکا و کوزوو به واشنگتن اجازه می‌دهد تا شمار محدودی از شهروندان افغان را که تقاضایشان برای ورود به آمریکا کار بیشتری می‌طلبد، به طور موقت در اردوگاه بوندستیل اسکان دهد. تحقیقات بیشتر شامل مواردی چون تایید هویت متقاضی، سابقه کار، و یا روابط با آمریکا می‌شود.

بیشتر افغان‌هایی که از افغانستان خارج شده‌اند، امور مربوط به تشخیص هویت را ظرف چند روز و در کشورهای قطر، آلمان و ایتالیا انجام می‌دهند و سپس عمدتا از طریق فرودگاه‌های فیلادلفیا و دالس در حومه واشنگتن، وارد آمریکا می‌شوند.

اما گروه کوچکی از پناهجویان که در میان گروه افغان‌های در خطر توانستند در روزهای پرآشوب ۱۵ تا ۳۱ اوت و قبل از مهلت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، در فرودگاه کابل سوار هواپیما شوند، قبل از ورود به آمریکا باید در کشورهای دیگر مورد تحقیقات بیشتر قرار گیرند.

وزارت خارجه آمریکا پیشتر گفته بود که تمامی شهروندان افغان قبل از ورود به آمریکا مورد تحقیقات دقیق گزینشی قرار می‌گیرند و به گفته ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، «مادامی که این گزینش را با موفقیت پشت سر نگذارند نمی‌توانند وارد آمریکا شوند.» پرایس درباره سرنوشت کسانی که نمی‌توانند گزینش را با موفقیت پشت سر بگذارند، جزئیاتی ارائه نداده است.

بیشتر از جهان