غرق شدن قایق پناهجویان در سواحل یونان ۵۹ کشته بر جا گذاشت

این حادثه در آب‌های بین‌المللی در دریای ایونی رخ داد و عملیات نجات گسترده‌ای برای یافتن مفقودین در جریان است

در سال گذشته، نزدیک به ۳۸۰۰ نفر در مسیرهای مهاجرت در داخل اروپا و در مسیرهای خاورمیانه و شمال آفریقا جان خود را از دست دادند- Ben STANSALL / AFP

در پی واژگونی و غرق شدن یک قایق ماهیگیری حامل پناهجویان و مهاجران در سواحل جنوبی یونان دست کم ۵۹ نفر جان خود را از دست دادند و بیش از ۱۰۰ نفر نجات یافتند.

گارد ساحلی یونان روز چهارشنبه گفت این کشتی در آب‌های بین المللی در ۴۷ مایل دریایی جنوب غربی پیلوس در سواحل پلوپونز غرق شد.

وزش باد شدید در زمان این سانحه سبب شد تا عملیات نجات و یافتن اجساد دشوار باشد.

چهار نفر از نجات یافتگان با علائم هیپوترمی در بیمارستانی در شهر کالاماتا بستری شده‌اند. گارد ساحلی گفت که هیچ یک از نجات یافتگان تجهیزات ایمنی مانند جلیقه نجات نداشتند.

تعداد دقیق مسافران این قایق مشخص نیست.

شش کشتی گارد ساحلی، یک ناوچه نیروی دریایی، یک هواپیمای ترابری نظامی و یک هلیکوپتر نیروی هوایی و همچنین چندین کشتی خصوصی در جستجوی مفقودان شرکت داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گمان می‌رود این قایق عازم ایتالیا و از منطقه طبرق در شرق لیبی حرکت کرده بود.

مقام‌های یونان هنوز مبدأ حرکت این قایق را تأیید نکرده‌اند، اما یک مقام وزارت کشتیرانی گفت که بیشتر سرنشینان این کشتی شهروندانی از مصر، سوریه و پاکستان بودند.

مقام‌های یونان و آژانس حفاظت از مرزهای اتحادیه اروپا با همان فرانتکس برای اولین بار روز سه شنبه از نزدیک شدن کشتی مطلع شدند. گفته می‌شود گارد ساحلی ایتالیا این اطلاعات را به اشتراک گذاشته بود.

امدادگران خدمات اورژانس یونان (EKAV) و اعضای صلیب سرخ یونان در آماده‌باش هستند و به بازماندگان این سانحه پس از رسیدن به بندر کالاماتا کمک می‌کنند.

ماه گذشته دولت یونان به دلیل انتشار فیلم‌هایی که اخراج اجباری مهاجران و پناهندگان در دریا و رفتار بد پلیس مرزی را نشان می‌داد، تحت فشار بین المللی قرار گرفت.

بر اساس داده‌های منتشر شده در روز سه‌شنبه توسط سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) در سال گذشته، نزدیک به ۳۸۰۰ نفر در مسیرهای مهاجرت در داخل اروپا و در مسیرهای خاورمیانه و شمال آفریقا جان خود را از دست دادند که بالاترین رقم ثبت شده از سال ۲۰۱۷ تاکنون است.