تهدید اردوغان به اعزام موج پناهجویان به اروپا

«دروازه‌ها را باز می‌کنیم و ۳.۶ میلیون پناهجو را به سمتتان روانه می‌کنیم»

رجب طیب اردوغان در دیدار با شماری از اعضای حزب عدالت و توسعه در آنکارا، ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹- Adem ALTAN / AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تهدید کرده است که در تلافی انتقادهای شدید غرب علیه اقدامات نظامی این کشور در شمال سوریه، میلیون‌ها آواره سوری را به اروپا خواهد فرستاد. تاکنون، در جریان عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه ۱۷ نفر، از جمله چند کودک کشته شده‌اند. 

آقای اردوغان ضمن حمله به اتحادیه اروپا و دیگر کشورهایی که عملیات نظامی ترکیه را تقبیح کرده‌اند، هشدار داد که اگر کسی این حملات را «تهاجم» بخواند، «دروازه‌ها را خواهد گشود». 

از روز چهارشنبه و هنگامی که ارتش ترکیه و شبه نظامیان سوری متحد با آن‌ها از مرز گذشته و علیه «نیروهای دموکراتیک سوریه» تحت رهبری کردها وارد عمل شدند، ۱۷ غیرنظامی و ده‌ها تن از نیروهای دو طرف کشته شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش سازمان‌های حقوق بشری، سه کودک در میان کشته شدگان در سوریه هستند. در این میان مقامات ترکیه گفته‌اند شش غیرنظامی از جمله یک کودک نه ماهه در ترکیه جان باخته‌اند.

از هنگام پیشروی ارتش ترکیه در منطقه و اشغال ۹ روستا و محاصره دو شهر کردنشین، بیش از ۶۰ هزار نفر از مردم از خانه‌هایشان گریخته‌اند.

ساکنین شهرهای مرزی سوریه که زیر آتش توپخانه و بمباران قرار دارند به ایندیپندنت گفته‌اند «جایی برای پنهان شدن ندارند».

روز پنجشنبه، رجب طیب اردوغان در اظهاراتی شدیدالحن گفت: «دروازه‌ها را باز می‌کنیم و ۳.۶ میلیون پناهجو را به سمتتان روانه می‌کنیم». او در واکنش به موج انتقادات از سراسر جهان افزود:«آن‌ها صادق نیستند، تنها حرف می‌زنند... ما اما، عمل می‌کنیم و این تفاوت میان ماست». 

سال‌ها بود ترکیه، این متحد ناتو، پیمان آتلانتیک شمالی، تهدید می‌کرد دست به عملیات نظامی در مرز جنوبی‌اش با سوریه بزند، اما تنها زمانی وارد عمل شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، یکشنبه شب، بدون مقدمه نیروهایش را از مرز خارج کرد.

آقای ترامپ در اعلامیه‌ای شگفت انگیز گفت آمریکا از حمله قریب الوقوع ترکیه علیه متحدان کرد واشنگتن جلوگیری نخواهد کرد. «نیروهای دموکراتیک سوریه» در واکنش به این تصمیم گفته‌اند که «از پشت خنجر خورده‌اند».

«نیروهای دموکراتیک سوریه» که عمدتا از شبه نظامیان کرد با همکاری اعراب تشکیل شده، یکی از متحدان کلیدی آمریکا در جنگ با داعش بوده‌اند. این گروه که علاوه بر دریافت تسلیحات از حمایت هوایی و زمینی ایالات متحده بهره‌مند بوده‌اند، در طول سال‌های مبارزه علیه داعش حدود ۱۱ هزار جنگجو از دست دادند تا آن که سرانجام آخرین منطقه زیر کنترل داعش را در ماه مارس، تصرف کردند. تنها چند هفته پیش از اعلامیه اخیر آمریکا، «نیروهای دموکراتیک سوریه»، در چارچوب توافق امنیتی با ایالات متحده، چندین دفاع نظامی داعش را در مرز ترکیه منهدم کرد.

AFP/Getty

رئیس جمهور آمریکا در دفاع از تصمیمش و ضمن حمله به منتقدان آن گفت کردها «در جنگ جهانی دوم به ما کمک نکردند». بعد از آن هم چنین به‌نظر رسید که از اخطارهای اولیه‌اش علیه آنکارا مبنی بر این که اگر «طبق مقررات رفتار نکند» ترکیه را مورد تحریم مالی قرار خواهد داد، عقب نشینی کرد. ترکیه «نیروهای دموکراتیک سوریه» را یک سازمان تروریستی تلقی می‌کند که با جدایی طلبان کرد این کشور رشته‌های ارتباطی دارد.

ترکیه مدعی است هدف عملیات نظامیش ایجاد یک «منطقه امن» برای تسهیل بازگشت میلیون‌ها آواره است. وزیر خارجه ترکیه می‌گوید این منطقه بیش از ۳۰ کیلومتر به داخل قلمرو سوریه نمی‌رود.

اما رهبران جهان و سازمان‌های امداد نگران آنند که خانواده‌های آسیب پذیر که از جنگ گریخته‌اند به اجبار در این منطقه اسکان داده شوند. علاوه بر این، حمله نظامی در شمال سوریه که محل سکونت بیش از ۷۰۰ هزار نفر متکی به امداد است، موجب بروز یک «فاجعه انسانی» خواهد شد.

بسیاری از ناظران، همچنین، می‌گویند حمله ترکیه این خطر را دارد که در گرماگرم این هرج و مرج، اسرای داعش که تعدادشان بالغ بر ۱۸ هزار نفر می‌شود، از اردوگاه‌های «اس دی اف» در منطقه فرار کنند. چهارشنبه شب، مقامات کرد ترکیه را متهم کردند که زندانی واقع در شهر مرزی «قمیشلی» را بمباران کرده که جهادی‌های بیش از ۶۰ ملیت در آن محبوس بوده‌اند.

«بدران جیا کرد»، یک مقام ارشد کرد به خبرگزاری رویترز گفت عملیات نظامی ترکیه بدون تردید توانایی آن‌ها در حفاظت از زندان‌های داعش را «کاهش داده و تضعیف می‌کند» زیرا آن‌ها باید نیروهایشان را به مرز بفرستند. او افزود:«این می‌تواند به فرار آن‌ها بیانجامد».

گزارشگرانی که در محل هستند ضمن تایید (نخستین دور) حمله به ایندیپندنت، می‌گویند هرچند «احتمال آن می‌رفت» اما (هنوز) هیچ اسیر داعش موفق به فرار از زندان نشده است.

در این میان، سازمان‌های امداد هشدار داده‌اند که در میان بمباران‌های هوایی و آتش توپخانه، بیش از ۶۰ هزار نفر از مردم از خانه‌هایشان فرار کرده‌اند.

جان، گزارشگر و شهروند کرد که از شهر «حسکه» واقع در ۷۰ کیلومیتری شمال شرقی مرز دیدن کرده، می‌گوید: «خانواده‌ها از مناطقی مثل راس العین که هدف آتشباری سنگین قرار دارد می‌گریزند و وارد این شهر می‌شوند. در حال حاضر، ده‌ها خانواده، عمدتا زن، بچه و سالمند در چهار مدرسه بزرگ شهر اردو زده‌اند. نگرانیم چون این مدارس هم اکنون تقریبا پر شده‌اند. هیچکس مسئول کمک به آن‌ها نیست. آن‌ها در این لحظه به غذا، آب و همه چیز دیگر احتیاج دارند». 

در این میان، ساکنین شهر «قامشلی» در شرق منطقه، عکس‌های دلخراشی از کودکانی که هدف آتشباری قرار گرفته‌اند، به اشتراک گذاشته‌اند. آن‌ها می‌گویند محمد پانزده ساله در حمله کشته و خواهرش که عکس نشان می‌داد پای خورد شده‌اش تنها با پوستی به بدنش آویزان است، ساعتی بعد مجبور به قطع عضو شده است.

شارین، یکی دیگر از ساکنین شهر که برای کمک به بیمارستان رفته گفت:«همه در بیمارستان جیغ می‌کشند و فریاد می‌زنند. عمه بچه‌ها گریه می‌کرد و به مردم التماس می‌کرد خون بدهند. آن‌ها نیازمند نوع خون کمیاب ب منفی برای یک دختر خردسال بودند».

او به ایندیپندنت گفت:«پزشکان سعی می‌کردند به عمه دخترک دلداری بدهند اما سرانجام در آخرین لحظه اعتراف کردند که پای کودک باید قطع شود. همه وحشت زده بودند».

او افزود:«پدرو مادر دخترک گرفتار دفن پسر کوچکشان بودند و نمی‌دانستند پای دخترشان را قطع می‌کنند».

در حالی که تعداد تلفات افزایش می‌یابد، رهبران جهان و سازمان‌های بین‌المللی ضمن تقبیح طرح «ایجاد منطقه امن»، از ترکیه خواسته‌اند تا به فوریت دست از حمله یک‌جانبه بردارد.

اتحادیه اروپا که خشم آقای اردوغان را برانگیخته، می‌گوید تغییر اسکان اجباری پناهجویان سوری به شمال سوریه «با اصول بین‌المللی کمیساریای عالی سازمان ملل برای بازگرداندن پناهجویان مغایرت دارد». 

این بیانیه شدیدالحن می‌افزاید:«هرگونه تلاش برای تغییر شکل جمعیت غیرقابل قبول است. اتحادیه اروپا به برنامه‌های ثبات و توسعه مناطقی که در آن حقوق مردم محلی نادیده گرفته شده، کمک نمی‌دهد».

در این میان، دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا گفته است روز پنجشنبه با همتای ترکش، مولود کاووس اوغلو تماس گرفته تا «مراتب یاس دولت بریتانیا و نگرانی از تجاوز نظامی به شمال شرقی سوریه را ابراز کرده (از ترکیه) بخواهد از خود خودداری نشان دهد».

آقای راب افزود اقدام نظامی ترکیه خطر بروز مصیبت برای مردم را به دنبال دارد و «تمرکز بر مقابله با داعش را تضعیف می‌کند».

فنلاند، دانمارک و هند سخنان دولت بریتانیا در تقبیح ترکیه را تکرار کردند، و برخی از قدرت‌های منطقه از جمله عربستان سعودی، مصر، اسرائیل، امارات متحد عربی و کویت در مورد حملات ترکیه اظهار نگرانی کرده‌اند. قرار است اجلاس فوق‌العاده جامعه عرب روز شنبه این عملیات را مورد بحث قرار دهد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، حتی وعده داده به کردهای منطقه کمک‌های بشردوستانه خواهد کرد. او هشدار داد که این احتمالا «پاکسازی قومی توسط ترکیه و نمایندگانش است».

در این میان، رهبران کرد برای تقاضای کمک از اتحادیه اروپا راهی بروکسل شده‌اند.

آقای اردوغان در دفاع از حملات نظامی گفته است ترکیه در مقابله با کردهایی که کنترل شمال شرق سوریه را در دست دارند، از تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کند.

او به کشورهای جهان اطمینان خاطر داد که آنکارا اعضای داعش را در حبس خود نگاه خواهد داشت و سایرین را به کشورهایشان باز خواهد گرداند ـ اگر کشورهایشان آن‌ها را بپذیرند.

او افزود برای زنان و کودکان داعش برنامه‌های خاص تطبیق مجدد در نظر گرفته خواهد شد و وعده داد که افراط گرایان « دیگر در این منطقه ظاهر نخواهند شد». 

رهبر ترکیه، همچنین، در اشاره به نیروهای تحت رهبری کردها گفت «تاکنون ۱۰۹ تروریست کشته شده‌اند»، اما رامی عبدالرحمن، یکی از اعضای سازمان موسوم به ننهاد نظارت بر حقوق بشر سوریه» به ایندیپندنت گفت در این آمار «سخت اغراق» شده است.

او گفت ۲۸ عضو «نیروهای دموکراتیک سوریه» و متحدانشان کشته و ۴۰ تن دیگر مجروح شده‌اند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent