پایان انتظار ۴۷ ساله دنور ناگتس برای قهرمانی ان‌بی‌ای

دنور با درخشش یوکیچ سری فینال مقابل میامی هیت را چهار بر یک برد

جمال ماری دیگر بازیکن کلیدی دنور ناگتس در راه این قهرمانی بود ـJAMIE SCHWABEROWNBAE / Getty ImagesGetty Images via AFP

دنور ناگتس با برتری ۸۹-۹۴ مقابل میامی هیت در بازی پنجم سری فینال بعد از ۴۷ سال انتظار و برای اولین بار قهرمان ان‌بی‌ای شد. دنور در اواسط کوارتر دوم ۱۰ امتیاز از تیم میهمان عقب بود، ولی بازی را به تساوی کشاند و دو تیم تا ۳۰ ثانیه به پایان بازی پا به پای هم پیش رفتند. در این لحظه، جیمی باتلر، ستاره میامی، توپ را لو داد و دنور توانست کار را تمام کند.

نیکولا یوکیچ که در این بازی ۲۸ امتیاز و ۱۶ ریباند داشت به‌عنوان ارزشمندترین بازیکن سری فینال انتخاب شد. او در سری فینال میانگین ۳۰.۲ امتیاز، ۱۴ ریباند و ۷.۲ اسیست را ثبت کرد.

سنتر صربستانی در واکنش به این قهرمانی گفت: «ما برای خودمان بازی نمی‌کنیم، ما برای یار کناری‌مان بازی می‌کنیم و همین قهرمانی را ارزشمندتر می‌کند.»

جمال ماری دیگر بازیکن کلیدی دنور ناگتس در راه این قهرمانی بود. او میانگین ۲۱.۴ امتیاز، ۶.۲ ریباند و ۱۰ اسیست را در سری فینال ثبت کرد. گارد راس کانادایی فصل ۲۲- ۲۰۲۱ را به‌دلیل پارگی رباط صلیبی از دست داده بود، ولی در این فصل نمایش درخشانی داشت.

ماری بعد از این قهرمانی گفت: «از مدت‌ها قبل می‌دانستم که به این قهرمانی می‌رسیم. حضور در پلی‌آف‌ سال‌های گذشته، بالا رفتن تجربه و هماهنگی تیم و حفظ هسته اصلی که من در تمام دوران حرفه‌ای‌ام در آن بازی کرده‌ام این باور را بوجود آورد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او اضافه کرد: «حضور ما در اینجا نشان می‌دهد که در شرایط مناسب و بدون مصدومیت، با کمک خدا می‌توانیم موفق شویم. وقتی بهترین بسکتبالمان را بازی می‌کنیم، متوقف کردن ما کار خیلی سختی است.»

فینال پنجم یکی از بهترین بازی‌های این فصل دنور نبود و حساسیت بازی روی عملکرد بازیکنان تاثیر منفی گذاشته بود. بیست پرتاب از ۲۲ پرتاب سه امتیازی و ۷ پرتاب از ۱۳ پرتاب پنالتی اولیه آن‌ها به خطا رفت تا در مقطعی از بازی ۱۲ امتیاز عقب بیفتند. بازیکنان میامی هم دقت بالایی نداشتند و فقط ۳۴ درصد از پرتاب‌های آزاد و ۲۵ درصد از پرتاب‌های سه‌امتیازی‌شان موفق بود.

مایکل مالون، مربی دنور، در دقایق حساس پایانی با تایم‌اوت‌هایش به تیم کمک کرد که این لحظات سخت را با موفقیت پشت سر بگذارند. مالون که تیم نسبتا جوانی دارد، بعد از قهرمانی به هواداران وعده داد که کار تمام نشده و این تیم مصمم است در سال‌های آینده به قهرمانی‌های بعدی برسد: «برای همه خبر مهمی دارم. ما با یک قهرمانی راضی نمی‌شویم.» هسته اصلی این تیم را یوکیچ ۲۸ ساله، ماری ۲۶ ساله، مایکل پورتر جونیور ۲۴ ساله و آرون گوردون ۲۷ ساله تشکیل می‌دهند.

اریک اسپولسترا، مربی میامی، در تمجید از حریف گفت: «باید به احترام دنور کلاه از سر برداریم. آن‌ها تیم بسکتبال فوق‌العاده‌ای‌اند. آن‌ها شایسته این قهرمانی بودند.»

دنور ناگتس که در فصل عادی به قهرمانی کنفرانس غرب رسید، در مرحله پلی‌آف هم نمایش مقتدرانه‌ای داشت. فنیکس سانز تنها تیم مرحله حذفی بود که توانست دو برد مقابل دنور به دست آورد. آن‌ها به ترتیب مینه‌سوتا تیمبرولوز را ۱-۴، فنیکس سانز را ۲-۴، لیکرز را ۴ بر صفر و میامی را ۴ بر یک بردند.

بیشتر از ورزش