نخستین مانع بر سر تصویب لایحه برگزیت برداشته شد

این لایحه اوایل ماه ژانویه در کمیته پارلمانی بررسی خواهد شد

طرح برگزیت بوریس جانسون با اکثریت قابل توجه ۱۲۴ رای، نخستین مانع را در پارلمان بریتانیا پشت سر گذاشته است.

این لایحه ازهرگونه اقدام نمایندگان پارلمان درباره انصراف از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا در پایان سال آینده ممانعت کرده و به آن‌ها اجازه نمی‌دهد توافق‌های آتی بازرگانی با اروپا را مورد بازبینی و بازرسی قرار دهند. این دومین باری بود که این لایحه مورد شور و رای پارلمان قرار می‌گرفت. 

حال این لایحه در اوایل ماه ژانویه در کمیته پارلمانی به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اما انتظار نمی‌رود ترکیب آن تا ماه آینده که به صورت قانون دربیاید، تغییر چندانی بکند.

به دنبال انتخابات عمومی ‌بریتانیا در هفته گذشته - که آقای جانسون در آن با اکثریت ۸۰ کرسی پارلمانی پیروز شد، نتیجه این رای گیری روشن بود، اما تعداد آرای موافق با حدود ۳۰ رای ممتنع و غیبت نمایندگان حزب اقلیت کارگر قابل توجه بود. 

برخورد آرام نخست وزیر به رای‌گیری درباره لایحه - به رغم پیامد‌های بعدی آن را، می‌شد در امضای نسخه‌های این لایحه توسط او برای چند نماینده محافظه‌کار در صحن پارلمان دید. پیش از آن، آقای جانسون از نمایندگان خواسته بود با توجه به پیروزی‌اش در انتخابات، برچسب‌های «خروج از اتحادیه» و «القا در اتحادیه» را همراه با مبارزه برای حفظ بریتانیا در اتحادیه اروپا دور بیندازند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به نمایندگان پارلمان گفت: «ما در یک پارلمان جدید دور هم آمده‌ایم تا بن‌بست را شکسته و به برگزیت سرانجام بدهیم.»

او افزود که تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا «نباید به دیده پیروزی یک حزب بر حزب دیگر نگریسته شود. این زمانی است که باید به جلو حرکت کنیم و برچسب‌های کهنه ماندن یا نماندن را دور بیندازیم.»

اما آقای استارمر، سخنگوی حزب کارگر در امور مربوط به برگزیت، ضمن تایید این که برگزیت اکنون به وقوع خواهد پیوست، گفت این امر واقعیت لطمات اقتصادی توافقی را که مطرح است، نفی نمی‌کند.

او گفت: «در هر طرف که باشیم - یا یمت و سویی نداشته باشیم، بحث‌هایی که پیرامون خروج یا ابقا (در اتحادیه اروپا) وجود داشته، بر جای خود باقی است.»

آقای استارمرافزود: «این بدان معنا نیست که توافقی که نخست وزیر با اتحادیه اروپا کرده، توافق خوبی است، چون نیست. این توافق در ماه اکتبر که امضا شد، بد بود؛ در جریان نخستین شور پارلمان در مورد آن، بازهم بد بود. این توافق در روز پنجشنبه گذشته بد بود و امروز هم بد است.»

آقای استارمر ماده‌ای که دولت را در صورت شکست مذاکرات بازرگانی با اروپا تا پایان سال آینده قانونا از تمدید ضرب‌الاجل دوره انتقالی برگزیت منع می‌کند، «جسورانه و غیرمسئولانه» خواند. 

در این میان، اما، شش نماینده پارلمان از حزب کارگر، سارا چمپیون، رزی کوپر، جان کروداس، اما لوئل-باک، گراهام موریس و توبی پرکینز با سرپیچی از جرمی‌کوربین، رهبر حزب، به نفع این لایحه رای داده‌اند.

پیش از انتخابات هفته گذشته، این لایحه برای بار دوم مورد شور پارلمان قرار گرفت، اما به دنبال آن که نمایندگان نتوانستند بر سر زمان بندی پرشتاب آن - که فقط سه روز به کمیته پارلمانی فرصت بررسی آن را می‌داد، توافق کنند، نخست وزیر آن را از پارلمان پس گرفت.

این بار اما این زمان بندی بدون مواجهه با هیچ‌گونه مانعی با اکثریت ۱۱۰ رای ، به تایید پارلمان رسید.

© The Independent