انتخابات سیاه و سفید بریتانیا؛ ۳۶۴ کرسی برای حزب محافظه‌کار

اختلاف رای بین دو حزب کارگر و محافظه‌کار بسیار بیشتر از حد انتظار بود

نیمه‌های شب، در دل گرگ و میش هوا، نتایج انتخابات بریتانیا هم مشخص شد. نتایجی که برای بعضی احزاب به اندازه روشنی روز درخشان و ثمربخش بود و برای برخی دیگر احزاب به اندازه سیاهی دل شب تاریک و ناامید کننده نسبت به آینده حزب بود.

چند دقیقه پس از ساعت 10 شب به وقت گرینویچ که پایان زمان رای گیری بود، نتایج غیر رسمی از عملکرد تمام احزاب اعلام شد. در کمال ناباوری، اختلاف رای بین دو حزب اصلی بریتانیا، حزب کارگر و حزب محافظه‌کار بسیار بیشتر از حد انتظار بود. آنچه در آن لحظات همه را مبهوت کرده بود، از دست دادن بیش از 50 کرسی از سوی حزب کارگر در مجلس عوام و در مقابل، کسب نزدیک به 364 کرسی توسط حزب محافظه‌کار بود.

موضوعی که حتی موسساتی که به طور معمول کار پیش بینی انتخابات را به عهده دارند هم انتظارش را نداشتند. با گذر زمان از نیمه‌های شب و شمارش رسمی آرا ، همچنان به میزان بهت و حیرت همه اضافه ‌می‌شد.

جو سوینسون، که خودش رهبر حزب لیبرال دموکرات بود، نتوانست رای کافی برای نمایندگی مردم در پارلمان را کسب کند و کرسی نمایندگی را به رقیبش از حزب ملی اسکاتلند واگذار کرد.

شادمانی نیکولا استورجن، رهبر حزب ملی اسکاتلند از نتایج انتخابات، ۱۳ دسامبر- ANDY BUCHANAN / AFP

در مناطق دیگری هم که انتظار می‌رفت حزب لیبرال دموکرات بتواند نتایج بهتری کسب کند، این اتفاق نیفتاد. منطقه گلدرزگرین لندن، که نماینده این حزب برای این دوره از رقابت‌ها بسیار تلاش کرده بود، به دلیل شکستن میزان رای با حزب کارگر، شاهد به پیروزی حزب محافظه‌کار در آن منطقه شد. جو سوینسون، نتایج رای گیری را برای میلیون‌ها نفر وحشتناک توصیف کرد.

از دیگر سو، در کنار طرفداران حزب محافظه‌کار که از نتایج و دستاورد این دوره از انتخابات بسیار خوشحال به نظر می‌رسند، در شمال بریتانیا هم طرفداران حزب ملی اسکاتلند، از نتایج به دست آمده بسیار راضی هستند. حزب ملی اسکاتلند با به دست آوردن 48 کرسی از 650 کرسی مجلس عوام موفق شده است 13 نماینده بیشتر از انتخابات قبلی در مجلس عوام داشته باشد.

خانم نیکولا استورجن، رهبر این حزب، گفت: «نتایج در بقیه بریتانیا تیره و تار است، اما نشان می‌دهد که اسکاتلند باید حق انتخاب داشته باشد.» اشاره خانم استورجن، به موضوع خواست مردم آن کشور برای باقی ماندن در اتحادیه اروپا است. موضوعی که بارها هم در مجلس عوام بریتانیا مطرح شده است و حالا صحبت های رهبر حزب نشان از اتفاقات تازه‌ای در آن کشور می‌دهد که ممکن است دوباره همه پرسی برای جدایی اسکاتلند از بریتانیا را مطرح کنند.

در شهر لندن، که بیشتر مناطق آن به صورت سنتی طرفدار حزب کارگر هستند، مردم بار دیگر با انتخاب این حزب نشان دادند که در مقایسه با مردمی که در قسمت‌های مرکزی انگلستان زندگی می‌کنند، به ماندن در اتحادیه اروپا تمایل بیشتری دارند. اما در قسمت‌های دیگر انگلستان، روند طرفداری از حزب محافظه‌کار به حدی شدید بوده است که حتی برخی از نمایندگان حزب کارگر که سالها در پارلمان حضور داشته‌اند، جای خود را به رقیبی از حزب محافظه‌کار داده‌اند.

آینده بریتانیا در گرو برنامه‌های بوریس جانسون

بوریس جانسون از زمان انتخاب به سمت نخست وزیر، مدام بر اولویت پایان ماه اکتبر و انجام برگزیت تاکید داشت و به‌رغم میل باطنی مجبور به تعویق انداختن آن تا پایان ماه ژانویه سال 2020 شد. حالا اندک زمانی پس از اعلام پیروزی حزبش در این انتخابات، زمزمه‌هایی از سرعت بخشیدن به روند برگزیت شنیده می‌شود. او با اکثریت بی چون و چرایی که در مجلس عوام به دست آورده است، توافق با اتحادیه اروپا را به سرعت به مجلس خواهد برد تا به توافق نهایی برساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از طرف دیگر، اکنون زمان عمل به تمام وعده‌هایی است که بوریس جانسون را به این پیروزی رساند. از وعده استخدام 20 هزار نیروی تازه نفس پلیس برای امنیت مردم بریتانیا گرفته تا وعده استخدام 50 هزار پرستار در سیستم ملی سلامت این کشور و ساخت بیمارستان‌های مجهز و نوساز، که بارها در برنامه‌های او اعلام شده است.

اگر چه شاید به نظر برسد ، پیروزی کم نظیر بوریس جانسون، برای او محبوبیتی ابدی به دنبال خواهد داشت، از طرف دیگر وظیفه او را در مقابل مردم و طرفدارانش بسیار سخت خواهد کرد. چرا که او با وعده های رنگین و مطرح کردن نیازهای حیاتی بریتانیا در کارزارهای انتخاباتی، توانست حتی نظر برخی طرفداران سنتی احزاب دیگر را هم به خود جلب کند.

از این رو بوریس جانسون از این پس بر لبه شمشیر دو لبه قدم خواهد زد و چنانچه نتواند به بخش قابل توجهی از وعده‌هایش عمل کند، می‌توان انتظار داشت که به سرعت محبوبیت خود را در میان مردم از دست بدهد.

هم اکنون مردم بریتانیا، منتظر امنیت بیشتر و کاهش جرم و جنایت در خیابان‌های شهرشان هستند و همچنین انتظار دارند که صف‌های طولانی نوبت‌دهی در بیمارستان و مراکز پزشکی کوتاه شود. آنها در مقابل پذیرفته‌اند که مرزهای کشورشان را به بریتانیا محدود کنند تا شاهد کاهش رشد مهاجران و اشتغال بیشتر باشند.

سیاست های مهاجرتی بریتانیا

یکی از موضوعات بسیار چالشی پس از این انتخابات، موضوع قوانین مهاجرتی خواهد بود. قبل از هر چیز، دولت جدید آقای جانسون باید وضعیت اقامتی شهروندان اتحادیه اروپا را که سال‌هاست ساکن این کشور شده‌اند، روشن کند. اشخاصی که از هر دو سوی معادله با تغییرات اساسی روبه‌رو خواهند شد.

بریتانیایی های ساکن سایر کشورهای اتحادیه اروپا که در این سال‌ها صاحب خانه و تجارت در کشورهای این اتحادیه شده‌اند و در مقابل شهروندان این اتحادیه که فرزندان خود را در بریتانیا به دنیا آورده‌اند و سال‌هاست که در این کشور حضور دارند. قوانین جدید باید به سرعت برای این افراد راه حل مناسبی ارائه دهد.

در دیگر سو، بوریس جانسون در مناظرات پیش از انتخابات صحبت از مهاجرپذیری این کشور بر اساس امتیاز می‌کرد. سیستمی مانند کشور کانادا و استرالیا، که به داوطلبین مهاجرت بر اساس شغل و میزان تحصیلات امتیاز می‌دهد.

اگر چه شاید بسیاری به یاد نداشته باشند که در حوالی سال‌های 2005 دولت آقای تونی بلر دقیقا سیستمی شبیه به این را برای مهاجران در نظر گرفته بود و از حوالی سال‌های 2012، خانم ترزا می از حزب محافظه‌کار، که در سمت وزیر کشور مشغول به کار شد، اکثر ویزاهای مهاجرتی را منحل کرد. در هر صورت همین صحبت از ایجاد سیستم جدید مهاجرتی در بریتانیا این واقعیت را به ما نشان می‌دهد که بریتانیا همچنان به ورود مهاجران نیاز دارد.

اقتصاد و قوانین تجارتی بریتانیا پس از برگزیت

توافق جدید با اتحادیه اروپا، و خروج این کشور از بسیاری از قوانین تجارتی این اتحادیه، از دیگر مسائلی‌ست که در آینده نه چندان دور بر زندگی تمام مردم بریتانیا تاثیر خواهد گذشت؛ چه آنهایی که طرفدار حزب محافظه‌کار بودند و چه آنهایی که از تاثیرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بیم داشتند. بسیاری از کارشناسان معتقدند وقتی اکثریت پارلمان دست حزب خاصی باشد، تصمیمات مهم مملکتی هم راحت تر گرفته می‌شود و همین به ثبات اقتصادی کشور کمک خواهد کرد.

در همین شب گذشته افزایش نرخ برابری پوند در مقابل ارزهای دیگر نشان از درستی این سخن میدهد. اما در مقابل منتقدان اعتقاد دارند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ضربه بزرگی به آینده اقتصادی این کشور است. چرا که این کشور یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری خود را جایگزین ایالات متحده آمریکا می‌کند و این موضوع اقتصاد این کشور را ضعیف و انحصاری خواهد کرد. به بیان دیگر رقابت میان چندین کشور برای تجارت با بریتانیا، تبدیل به یک کشور خواهد شد و همین اقتصاد تک قطبی به وجود خواهد آورد.

قوانین منطبق بر شرکت‌های مواد غذایی و دارویی نیز از آن دست تغییرات اساسی خواهد بود که ممکن است با روند نزولی کیفیت، بر سلامت میلیون‌ها انسان در این کشور اثرگذار باشد. موضوعی که کارشناسان بارها درباره‌اش هشدار داده‌اند، اما هر بار اعضای تیم و کابینه بوریس جانسون مانع از انتشار آمار دقیقی در این باره شدند.

در نهایت، نتایج این انتخابات را باید پذیرفت و منتظر ماند تا در اوایل سال آینده میلادی شاهد خروج این کشور از اتحادیه اروپا و اتفاقات جدید در روند زندگی مردم این کشور باشیم.

از طرف دیگر، احزاب شکست خورده در این دور نیز باید با انتخاب رهبران تازه نفس خود را از هم‌اکنون برای انتخابات بعدی آماده کنند؛ انتخاباتی که حالا انتظار می‌رود کمتر از 5 سال آینده نباشد. اگر چه نتایج این انتخابات شکست مسلم احزابی مانند کارگر و لیبرال دموکرات بود، آن‌ها نیز از الان فرصت دارند با تیزبینی اقدامات آتی حزب محافظه‌کار و شخص نخست وزیر را تحت نظر بگیرند و خود را آماده نقد و بررسی عملکرد دولت آقای بوریس جانسون کنند.