سوئد یک حامی پ‌ک‌ک را به ترکیه بازمی‌گرداند

سوئد در حالی شهروند ترک متهم به قاچاق مواد مخدر در ترکیه را مسترد می‌کند که همچنان برای ‏پیوستن به ناتو به رای مثبت ترکیه نیاز دارد

یکی از حامیان گروه پ‌ک‌ک در فرانسه، دسامبر ۲۰۲۲ ـ JULIEN DE ROSA / AFP

سوئد روز دوشنبه ۱۲ ژوئن اعلام کرد با بازگرداندن یک فرد متهم به قاچاق مواد مخدر در ترکیه به این کشور موافقت کرده است. 

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، این فرد از هواداران حزب کارگران کردستان ترکیه- پ‌ک‌ک- است. خبرگزاری فرانسه ضمن اعلام این خبر نوشت که پس از مخالفت آنکارا با پیوستن سوئد به ناتو، این نخستین مورد استرداد متهمی از این نوع از سوئد به ترکیه است. 

ترکیه سوئد را به فراهم آوردن محلی امن برای «تروریست‌ها»، به‌ویژه اعضای حزب پ‌ک‌ک، متهم می‌کند و از سوئد خواسته است که ده‌ها نفر از اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه را به آن کشور بازگرداند. 

اشرف احمد، یکی از مقام‌های وزارت دادگستری سوئد، به خبرگزاری فرانسه گفت که آن کشور تصمیم گرفته است که دستور استرداد یک شهروند ترکیه‌ای ۳۵ ساله را صادر کند.

این تصمیم دولت سوئد پس از آن گرفته شد که دادگاه عالی آن کشور در ماه گذشته میلادی بازگرداندن آن متهم را به ترکیه تایید کرد. پیش‌بینی می‌شود که حکم این متهم در ارتباط با جرم قاچاق مواد مخدر در ترکیه به اجرا گذاشته شود. 

ترکیه از سوئد خواسته است که گروه‌های افراطی را سرکوب کند و ده‌ها مظنونی را که دولت ترکیه معتقد است با کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ و مبارزه چند دهه‌ای کردها برای خودمختاری و تشکیل کشور مستقل مرتبط‌اند به ترکیه مسترد کند. 

وزارت خارجه سوئد گفت که مقام‌های دو کشور قرار است روز چهارشنبه برای مذاکره درباره درخواست بلاتکلیف‌مانده سوئد برای عضویت در ناتو ملاقات کنند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری کهنه‌کار ترکیه، در ماه گذشته میلادی یک بار دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری آن کشور پیروز شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس حکم دادگاه عالی سوئد، شهروند ترکیه‌ای که قرار است به کشورش مسترد شود در سال ۲۰۱۴ به‌علت حمل کیفی حاوی مواد مخدر به چهار سال زندان در ترکیه محکوم شده بود. 

او که در آزادی مشروط به سر می‌برد خود را به سوئد رساند و در نیمه تابستان ۲۰۲۲، به دنبال درخواست دادستانی ترکیه، بازداشت شد. 

این مرد با اقدام دولت سوئد مخالفت کرده و مدعی است که دلیل اصلی ترکیه در تعقیب او ارتباطش با حزب حامی کردها یعنی «حزب دموکراتیک خلق‌ها» و همچنین حمایت از حزب کارگران کردستان ترکیه- پ‌ک‌ک- است. دولت ترکیه پ‌ک‌ک را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده است. 

در حکم دادگاه سوئد آمده است که مقام‌های سوئدی از دادستانی ترکیه درباره تحقیقات جاری درباره فرد مزبور یا جرائم احتمالی او در پیوند با یک «سازمان تروریستی» یا «توهین به رئیس‌جمهوری ترکیه» سوال کرده‌اند و مقام‌های ترکیه آن موارد را رد کرده‌اند. 

ترکیه و مجارستان تنها کشورهای عضو ناتو هستند که هنوز با درخواست سوئد برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی- ناتو- موافقت نکرده‌اند. کشورها برای پیوستن به این پیمان نظامی غربی باید رای مثبت همه کشورهای عضو آن را داشته باشند. 

سوئد و فنلاند پس از یک قرن اتخاذ موضع بی‌طرف و عضو نشدن در تعهدهای نظامی، در ماه مه ۲۰۲۲ و سه ماه پس از حمله روسیه به اوکراین خواستار پیوستن به ناتو شدند. 

در حالی که پیشنهاد سوئد هنوز با مخالفت برخی از اعضای ناتو روبه‌رو است، فنلاند در اوایل ماه آوریل موفق شد به‌عنوان سی‌ویکمین عضو ناتو به این پیمان نظامی-دفاعی بپیوندد.