همایش بزرگ اقتصادی چین و جهان عرب در ریاض برگزار می‌شود

بیش از ۲۰۰۰ نفر در این همایش شرکت خواهند کرد

این نشست در مرکز همایش‌های بین‌المللی ملک عبدالعزیز در ریاض برگزار می‌شود- وب‌سایت رسمی همایش arabchinaconference.com

دهمین دوره از «همایش اقتصادی جهان عرب و چین» روز یکشنبه، ۱۱ ژوئن (۲۱ خردادماه) در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، آغاز می‌شود. این همایش دو روزه با پشتیبانی شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد و نخست‌وزیر عربستان سعودی، و شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه این کشور، برگزار خواهد شد. 

اتحادیه عرب که متشکل از ۲۲ کشور عربی است، شورای تشویق بازرگانی بین‌المللی چین، اتحادیه اتاق‌های بازرگانی جهان عرب و وزارت سرمایه‌گذاری عربستان سعودی برگزارکنندگان اصلی این نشست‌اند که امسال با شعار «همکاری برای رفاه» برگزار می‌شود. هدف از این نشست افزایش سرمایه‌گذاری‌های دو سویه در عرصه‌هایی همچون انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری، کشاورزی، املاک، مواد معدنی، لجستیک و نوآوری است. 

این اولین‌بار است که عربستان سعودی میزبان این نشست می‌شود. خالد فالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی، تاکید کرد که پشتیبانی ولیعهد از این همایش خبر از تعهد رهبران ریاض در بالاترین سطوح به تقویت همکاری راهبردی با چین می‌دهد. قرار است بیش از ۱۵۰ نفر در این همایش سخنرانی کنند، ازجمله وزرا و روسای شرکت‌های مهم چین و کشورهای عربی مختلف. در مجموع هشت جلسه، ۱۸ کارگاه و شماری جلسات تخصصی برگزار خواهد شد. حضور بیش از ۲۰۰۰ نفر در همایش باعث می‌شود که این یکی از بزرگ‌ترین نشست‌های برگزارشده تاکنون با موضوع همکاری اقتصادی چین و جهان عرب باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین اکنون شریک تجاری اول عربستان سعودی است و ارزش بازرگانی دوطرفه‌شان در سال ۲۰۲۱ بالغ‌بر ۸۷.۳ میلیارد دلار بود. رابطه دو کشور قبلا بیشتر حول انرژی می‌چرخید، اما ریاض می‌کوشد تا براساس «چشم‌انداز ۲۰۳۰» خود به سایر عرصه‌ها نیز وارد شود. این کشور به‌تازگی «مناطق ویژه اقتصادی» برپا کرده که هدفشان جذب سرمایه‌گذاری است. 

میزان بازرگانی میان چین و کل کشورهای عربی در سال گذشته حدود ۴۳۰ میلیارد دلار بود که نسبت‌به سال پیش از آن، ۳۱درصد افزایش داشت. به گزارش وب‌سایت «زاویه»، عربستان سعودی بیشترین سهم را از این میزان دارد (حدود ۲۵ درصد). 

این همایش در ضمن تنها دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، به عربستان سعودی سفر کرده بود. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، هم ماه گذشته در ریاض بود و جو بایدن ماه ژوئیه سال گذشته به این کشور سفر کرده بود. شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور‌ی چین، هم در دسامبر سال گذشته به ریاض‌ آمد و پکن به‌تازگی نقشی محوری در برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی و ریاض بازی کرد.

بیشتر از اقتصاد