سفر رییس‌جمهوری چین به عربستان سعودی؛ تامین انرژی برای احیای اقتصاد چین و گسترش نفوذ در خاورمیانه

کشورهای عربی خلیج فارس می‌کوشند سیاست خارجی خود را بازبینی کنند، زیرا ایالات متحده آمریکا توجه خود را به سایر نقاط جهان معطوف کرده است

چین، بزرگ‌ترین وارد کننده نفت خام جهان، به نفت عربستان سعودی متکی است_SAUDI TV / AFP

شی ‌جین پینگ، رهبر جمهوری خلق چین، روز چهارشنبه، ۷ دسامبر (۱۶ آذر)، وارد عربستان سعودی شد تا در نشست‌هایی با رهبران کشورهای عربی نفت‌خیز منطقه شرکت کند.

تامین انرژی، موضوعی حیاتی برای چین است، زیرا پکن می‌کوشد اقتصاد آسیب‌دیده خود را که از اقدامات سختگیرانه در چارچوب راهبرد «کووید صفر»، ضربه خورده است، احیا کند.
هنگام ورود رییس‌جمهور چین به ریاض، پرچم‌های دو کشور در پایتخت عربستان سعودی، به اهتزار درآمد. کشورهای عربی خلیج فارس می‌کوشند سیاست خارجی خود را بازبینی کنند، زیرا ایالات متحده آمریکا توجه خود را به سایر نقاط جهان معطوف کرده است.
جنگ روسیه در اوکراین و موضع سختگیرانه غرب در برابر مسکو، باعث شده است که کشورهای عرب جویای تقویت مناسبات خود با چین باشند. 

از سوی دیگر، کاخ سفید روز چهارشنبه، ۷ دسامبر، در واکنش به سفر شی‌ جین پینگ به ریاض گفت که این سفر نمونه‌ای از تلاش چین برای اعمال‌ نفوذ در سراسر جهان است، و سیاست ایالات متحده را در قابل خاورمیانه تغییر نخواهد داد. 
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، به خبرنگاران گفت «جای تعجب نیست که رئیس ‌جمهور شی در حال سفر به کشورهای اطراف است»، اما تمرکز ایالات متحده بر مشارکت در منطقه خاورمیانه است. او همچنین گفت که واشنگتن تلاش چین را برای گسترش نفوذش در سراسر جهان، زیر نظر دارد.  
رئیس ‌جمهوری چین قرار است در این سفر نخست در نشست افتتاحیه کنفرانس چین و کشورهای عربی شرکت کند، و در ادامه نیز در نشست شورای همکاری خلیج فارس، شامل عربستان سعودی، بحرین، کویت، عمان، قطر و امارات متحده عربی، حضور یابد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه جزئیات اندکی درباره این دیدار منتشر شده است، مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت که این سفر بزرگ‌ترین و بالاترین سطح مناسبات دپیلماتیک بین چین و جهان عرب از زمان تاسیس جمهوری خلق چین است و به نقطه‌عطفی در تاریخ روابط چین و جهان عرب بدل خواهد شد. 

چین، بزرگ‌ترین وارد کننده نفت خام جهان، به شدت به نفت عربستان سعودی متکی است و سالانه ده‌ها میلیارد دلار برای واردات نفت خام به ریاض می‌پردازد.

ر‌ئیس‌ جمهوری چین قصد دارد هم با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه  ۸۶ ساله عربستان سعودی، و هم شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد ۳۷ ساله این کشور، ملاقات کند.

فراتر از خرید نفت، تخصص پکن در ساخت‌و‌ساز می‌تواند در احداث شهر ۵۰۰ میلیارد دلاری «نئوم» برای ولیعهد عربستان سعودی مفید واقع شود. شرکت‌های ساخت‌وساز چینی در کشورهای عربی، به‌ویژه در دبی در امارات متحده عربی، حضور چشمگیری دارند. 
دیدار رئیس جمهوری چین از عربستان سعودی همچنین به چین کمک می‌کند که پوششی سیاسی برای سیاست خشنی که پکن علیه اقلیت مسلمان اویغور چین اعمال می‌کند، فراهم کند. بیش از یک میلیون اویغور در چند سال گذشته به مراکز «بازپروری» فرستاده و مجبور شده‌اند که اعتقاد خود را به اسلام محکوم، و به شی‌جین پینگ و حزب اعلام وفاداری کنند. 

سفر شی ‌جین پینگ به عربستان سعودی، سومین سفر خارجی رئیس جمهوری چین از اوایل سال ۲۰۲۰ تاکنون است. این سفر در شرایطی صورت می‌گیرد که چین با اعتراضات خیابانی به دلیل سیاست‌های «کووید‌ صفر» روبه‌رو است.

بیشتر از جهان