چرا ولیعهد عربستان سعودی شریک مناسبی برای آمریکا است؟

راب سبحانی پنج ویژگی مثبت برای ولیعهد عربستان سعودی بر می‌شمرد: محبوبیت، حساسیت نسبت به کیفیت میراثش، تعهد به حل بحران‌های جهانی، توانمندسازی زنان و علاقه به فناوری‌های جدید

شاهزاده محمد بن سلمان-Bandar AL-JALOUD / SPA / AFP

راب سبحانی، مقاله‌نویس ایرانی - آمریکایی، با انتشار مقاله‌ای در روزنامه واشینگتن‌تایمز، به بررسی اهمیت شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، برای ایالات متحده آمریکا پرداخت. 

سبحانی در ابتدای این مقاله تاکید می‌کند در حال حاضر دولت فدرال ایالات متحده آمریکا با چالش‌های متعددی در سطح بین‌المللی مواجه است که شراکت با ولیعهد نظام پادشاهی عربستان سعودی باعث می‌شود واشینگتن با اطمینانِ خاطرِ بیشتری به مقابله با این بحران‌ها بپردازد؛ بحران‌هایی که یک سوی آن تهدیدهای ناشی از فعالیت‌های چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و سوی دیگرش ناامنی غذایی در سطح بین‌المللی و ظهور دنیای ناشناخته هوش مصنوعی.

از این‌رو نویسنده مقاله می‌نویسد همکاری «محترمانه و واقعی» ایالات متحده آمریکا با شاهزاده محمد بن‌سلمان، که سبحانی از او به‌عنوان ولیعهدی «باانرژی و آینده‌نگر» یاد می‌کند، می‌تواند ولیعهد عربستان سعودی را به یک دوست بی‌نظیر برای واشینگتن تبدیل کند. 

او در ادامه می‌نویسد شاهزاده محمد بن‌سلمان رهبریِ اصلاحاتی بی‌سابقه در عربستان سعودی را بر عهده دارد که در آینده او را به رهبری تاثیرگذار بدل می‌کند و عربستان سعودی، که بزرگ‌ترین تامین‌کننده انرژی جهان به‌حساب می‌آید را از اساس متحول خواهد کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌باور راب سبحانی نخستین ویژگی مثبت ولیعهد عربستان سعودی، که از او شریکی قابل اتکا و مهم برای آمریکا ساخته است، علاقه شاهزاده محمد بن‌سلمان به شهروندان عربستان سعودی است. او می‌نویسد شاهزاده بن‌سلمان به‌منظور تامین رفاه شهروندان کشورش مجموعه‌ای از پروژه‌های تریلیون دلاری را کلید زده است و نتایج مثبت اجرای این پروژه‌ها در زندگی روزمره مردم ساکن عربستان سعودی قابل مشاهده است. 

به این ترتیب او اشاره می‌کند همین اقدامات اصلاح‌گرایانه شاهزاده محمد بن‌سلمان، محبوبیت او در میان شهروندهای عربستان سعودی را بالا برده  و همین محبوبیت گسترده می‌تواند پایه روابط حسنه ایالات متحده آمریکا با ولیعهدِ سعودی‌ها باشد. 

از نظر نویسنده مقاله مورد نظر، دومین ویژگی شاهزاده محمد بن‌سلمان تلاش او به‌منظور به‌جا گذاشتن میراثی سترگ برای عربستان سعودی است. به‌عنوان مثال راب سبحانی علاقه و توجه ولیعهد عربستان به موضوعات مربوط به حفظ محیط‌زیست و انرژی‌های تجدیدپذیر را یکی از میراث‌های سترگ او می‌داند که آمریکایی‌ها می‌توانند او را در مسیر مدنظرش یاری کنند. 

اما راب سبحانی در ادامه می‌نویسد سومین ویژگی شاهزاده محمد بن‌سلمان تمایل او برای نقش‌آفرینی بیشتر در جهت حل بحران‌های موجود بین‌المللی، از جمله جنگ اوکراین و جنگ داخلی سودان، است و همکاری ایالات متحده آمریکا با او در این زمینه‌ها می‌تواند به موفقیت واشینگتن در حل‌وفصل مناقشه‌های بین‌المللی منجر شود. 

مقاله واشینگتن‌تایمز در ادامه بر نقش شاهزاده محمد بن‌سلمان در توانمندسازی زنانِ عربستان سعودی تاکید می‌کند؛ اقدامی اصلاحی که در تاریخ این کشورِ واقع در حوزه خلیج فارس بی‌سابقه محسوب می‌شود. 

از این‌رو سبحانی می‌نویسد این رویکرد شاهزاده محمد بن‌سلمان را می‌توان در انتصاب «ریما بنت بندر آل سعود»، سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده آمریکا، مشاهده کرد؛ زنی تحصیل‌کرده که دغدغه‌های زیست محیطی و مسائل مربوط به توانمندسازی زنان را دارد و به مبارزه با فقر و ناامنی غذایی علاقه نشان می‌دهد. 

گزارش تحلیلی روزنامه واشینگتن‌تایمز در نهایت می‌نویسد پنجمین ویژگی مثبت شاهزاده محمد بن‌سلمان علاقه‌اش به نوآوری، خلاقیت و فناوری‌های جدید است؛ علاقه‌ای که باعث شده تا ولیعهد عربستان سعودی حوزه‌های مربوط به فناوری‌های جدید را در کشور متبوعش گسترش دهد و به‌عنوان مثال سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در حوزه هوش مصنوعی انجام دهد.

بیشتر از جهان