«اگر همسرتان خروپف می‌کند در اتاق دیگری بخوابید»

مدیر موسسه علوم اعصاب خواب و چرخه شبانه‌روزی دانشگاه آکسفورد می‌گوید خوابیدن در اتاقی دیگر و جدا از همسر باعث تقویت زندگی زناشویی می‌شود و به آن پایان نمی‌دهد

بسیاری نگران‌اند مبادا خوابیدن در اتاق‌های جدا نشانه رخ بربستن عشق از زندگی زناشویی باشد- Kampus Production/PEXELS

به گفته یک خواب‌شناس برجسته، خوابیدن در اتاقی دیگر و جدا از همسر باعث تقویت زندگی زناشویی می‌شود و به آن پایان نمی‌دهد.

پروفسور راسل فاستر، مدیر موسسه علوم اعصاب خواب و چرخه شبانه‌روزی دانشگاه آکسفورد، به آن‌هایی که دیری است از خروپف همسرشان رنج می‌برند گفت گوش‌گیر را کنار بگذارند.

به گفته او، بسیاری نگران‌اند مبادا خوابیدن در اتاق‌های جدا نشانه رخ بربستن عشق از زندگی زناشویی باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش تلگراف، پروفسور فاستر در سخنرانی‌اش راجع به چگونگی دست یافتن به خواب خوش شبانه در جشنواره هی (Hay) گفت: «درباره گوش‌گیر، اگر شریک زندگی‌تان خروپف می‌کند، باید بگویم افراد معمولا تنها نزد من می‌آیند و می‌گویند چه می‌توانم بکنم؟ گوش‌گیر جواب نمی‌دهد.»

«نکته مهم این است که باید مطمئن شویم شریک زندگی‌مان دچار آپنه انسدادی خواب نباشد، که البته می‌تواند بسیار خطرناک باشد.»

«حالا اگر فقط مشکل خروپف باشد، چه می‌توان کرد؟ خب باید جای دیگری خوابید.»

«بسیاری می‌گویند ۵۰ سال است با شریک زندگی‌ام می‌خوابم. با این کار، رابطه‌مان به پایان می‌رسد. نه نمی‌رسد. این شروع رابطه جدیدی است که در آن هر دو شما خوشبخت‌ترید، بیشتر با یکدیگر تعامل دارید، و خودآگاهانه‌تر زندگی می‌کنید و دیرتر از هم می‌رنجید.»

«پس به نظر من اگر جای خواب دیگری دارید، نباید از این بترسید که بروید آنجا بخوابید.»

برنامه‌های خواب در گوشی تلفن

یکی دیگر از راهکارهای پروفسور فاستر توصیه به حذف برنامه‌های مخصوص خواب از گوشی تلفن همراه یا تبلت است.

«برنامه‌های خواب در گوشی تلفن را جدی نگیرید، چون بی‌فایده‌اند. به درد این می‌خورند که بگویند حدودا چه ساعتی به رختخواب رفتید، در شب بیدار شدید یا نه، و سرانجام صبح چه ساعتی بیدار شدید.»

«اما وقتی شروع می‌کنند به گفتن این که شب خوب خوابیدید یا مدت زیادی به مرحله خواب حرکت چشم تند (عمیق) رفتید، مزخرف می‌گویند.»
«این برنامه‌ها ممکن است باعث اضطراب زیادی شوند. جوانکی آمد پیش من و گفت برنامه خوابم می‌گوید مقدار خواب مرحله امواج آهسته‌ام کافی نیست. چنان در این مورد مضطربم که ساعت را برای ۳ صبح کوک می‌کنم تا بیدار شوم و ببینم چقدر خواب مرحله امواج آهسته داشته‌ام. شوخی نمی‌کنم. واقعا مردم همین‌قدر مضطرب‌اند.»

پروفسور فاستر، نویسنده کتاب «عمر ما: علم نوین ساعت بدن»، گفت کتاب را به این دلیل نوشته است که «از دست پلیس‌های خواب روزبه‌روز بیشتر در عذاب» است: «اگر هشت ساعت در روز نخوابید می‌میرید»، «قبل از خواب کتاب‌خوان دست نگیرید» و... 
او افزود: «مزخرفات زیاد و دردناکی در این مورد می‌گویند. باید به این درک برسیم که با هم متفاوتیم.»

چرخه شبانه‌روزی

پروفسور فاستر گفت هماهنگ شدن با چرخه طبیعی شبانه‌روزی بدن می‌تواند میزان سلامت ما را بسیار بهتر کند. او توصیه کرد کسانی که نیمه‌شب بیدار می‌شوند می‌توانند کتابی دست بگیرند، اما نور را خیلی کم کنند.

او افزود یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که در این خصوص می‌توان برداشت این است که اول صبح از خانه بیرون برویم تا در معرض نور طبیعی قرار بگیریم. پژوهش‌ها حاکی از آن است که کسانی که سگ دارند بهتر می‌خوابند. «آیا علتش این است که همراهی حیوانی را دارند؟ نه. علت این است که هر روز صبح باید سگ را برای پیاده‌روی بیرون ببرند.»

بیشتر از زندگی