وزیر خارجه آمریکا: در برابر تهدید داعش خراسان بیداریم!

آمریکا بیش از ۳۰ میلیون دلار برای برنامه‌های ضد تروریستم در آسیای میانه هزینه می‌کند

آنتونی بلینکن به توانایی آمریکا و متحدانش در مهار تروریسم تاکید کرد - FAYEZ NURELDINE/AFP

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه ۱۸ خرداد (۸ ژوئن)، در نشست با وزیران خارجه کشورهای خلیج فارس در شهر ریاض عربستان سعودی، علاوه بر توضیح درباره عملکرد آمریکا در برابر گروه داعش در سراسر جهان، گفت: «در برابر تهدید داعش خراسان نیز بیداریم.»

بلینکن گفت که آمریکا و متحدانش به جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به پناهگاه امن برای تروریست‌ها متعهد‌ند. او از بریتانیا نیز برای همکاری در این زمینه سپاسگزاری کرد و گفت که آمریکا با پرداخت بیش از ۳۰ میلیون دلار برای برنامه‌های ضد تروریستم در آسیای میانه، تلاش‌های متحدانش را تقویت می‌کند. او گفت که این پول، بخشی از ۵۰ میلیون دلاری است که آمریکا برای مبارزه با تروریسم در منطقه سرمایه‌گذاری کرده است.

این اظهارات بلینکن درباره هزینه بیشتر برای مبارزه با تروریسم در آسیای میانه در حالی مطرح شد که روز دوشنبه همین هفته، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در سفرش به تاجیکستان ادعا کرده بود که آمریکا درصدد ایجاد و تقویت پایگاه‌های نظامی در کشورهای آسیای میانه و در همسایگی افغانستان است. او هرچند توضیح خاصی در‌این‌باره ارائه نکرد، اما گفت که آمریکا با تقویت داعش و القاعده می‌خواهد زمینه نفوذش را در کشورهای آسیای میانه بیشتر کند.

با این حال، وزیر امور خارجه آمریکا گفت تهدید داعش خراسان برای افغانستان، منطقه و جهان جدی است و آمریکا و متحدانش برای مبارزه با این تهدید، امکانات و توانایی لازم را دارند. او تاکید کرد که آمریکا برای قطع مجراهای حمایتی داعش تلاش می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: «ما همچنان بر قطع توانایی داعش برای جمع‌آوری و انتقال وجه در حوزه‌های قضایی مختلف، ازجمله اداره کل استان‌ها، متمرکز هستیم.»

گروه داعش پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، به یک معضل جدی برای طالبان و نیز برای منطقه و جهان تبدیل شد. این گروه در نزدیک به دو سال گذشته، صدها حمله مرگبار را در افغانستان طراحی و اجرا کرده و برخی از رهبران و فرماندهان ارشد طالبان را هدف قرار داده است.

در حالی که مقام‌های نظامی آمریکا هنگام خروج از افغانستان مدعی بودند که می‌توانند گروه‌های تروریستی نظیر داعش را از طریق ردیابی ماهواره‌ایی کنترل کنند، اما اخیرا بسیاری ازمقام‌های نظامی این کشور اعتراف کرده‌اند که این کار نتیجه‌بخش نیست.

یک کارشناس امور امنیتی دولت پیشین افغانستان به ایندیپندنت فارسی گفت که بخشی از تحقیقات آمریکا در مورد داعش از طریق کانال‌های اطلاعاتی طالبان تامین می‌شد که اکنون این کانال‌ها نیز ظرفیت کافی برای جمع‌آوری و ارسال منظم اطلاعات به نیروهای آمریکایی را ندارند.

گروه داعش در نزدیک به دو ماه گذشته، سه مقام ارشد طالبان را در حملات انتحاری به قتل رساند. داوود مزمل، استاندار طالبان در بلخ و از نزدیکان رهبر طالبان، هجدهم اسفند ۱۴۰۱، در یک حمله انتحاری در دفتر کارش کشته شد. مولوی نثار احمد احمدی، معاون استاندار طالبان در بدخشان نیز، روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد، در یک حمله انتحاری که داعش خراسان مسئولیت آن را به عهده گرفت کشته شد. پس از آن، روز پنجشنبه در مراسم ترحیم مولوی نثاراحمد، یک جهادی انتحاری دیگر مولوی صفی‌الله صمیم، فرمانده پیشین پلیس طالبان در بغلان را کشت.

بیشتر از جهان