پنس کارزار انتخاباتی خود را با حمله به ترامپ آغاز کرد

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند معاون سابق دونالد ترامپ تاکنون نتوانسته است بیشتر از پنج درصد آرای جمهوری‌خواهان را کسب کند

مایک پنس، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاــ NBCnews

مایک پنس، معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا، عصر چهارشنبه ۱۷ خرداد رسما کارزار انتخاباتی خود را برای شرکت در رقابت‌های نامزدی حزب جمهوری‌خواه به منظور حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، آغاز کرد.

او که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ معاون دونالد ترامپ بود و تاکنون در نظرسنجی‌های مختلف از ترامپ و ران دسنتیس، دو نامزد اصلی جمهوری‌خواهان عقب است، بخش زیادی از سخنرانی‌اش را به حمله به رئیس‌جمهوری سابق آمریکا اختصاص داد و ترامپ را متهم کرد که شورشیان را به حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا تشویق کرده است.

مایک پنس گفت: «من اعتقاد دارم کسی که خود را بالاتر از قانون اساسی می‌داند، هرگز نباید رئیس‌جمهوری آمریکا باشد. کسی که از دیگران می‌خواهد او را بالاتر از قانون اساسی قرار دهند، هرگز نباید دوباره رئیس‌جمهوری آمریکا بشود.»

این در حالی است که ترامپ پیش از این، مایک پنس را مسئول حمله شماری از هواداران جمهوری‌خواهان به ساختمان کنگره معرفی کرده بود.

فرماندار و نماینده سابق ایندیانا ضمن اشاره به این مطلب که ترامپ به غلط ادعا کرده بود معاونش قدرت تغییر نتیجه انتخابات قبلی را دارد، افزود: «مردم آمریکا سزاوار این‌اند که بدانند در آن روز، رئیس‌جمهوری ترامپ از من خواست بین او و قانون اساسی یکی را انتخاب کنم. اکنون هم رای‌دهندگان (جمهوری‌خواه) با همین انتخاب مواجه‌اند که آیا من را به‌عنوان حامی قانون اساسی انتخاب کنند یا دیگری را.»

مایک پنس ۶۴ ساله در ادامه به جو بایدن، رئیس‌جمهوری دموکرات آمریکا، نیز حمله کرد و گفت نه بایدن و نه ترامپ «شبیه آمریکایی‌های معمولی نیستند که بفهمند حتی در صورت اختلاف نظر چگونه باید با مهربانی و احترام با یکدیگر رفتار کنند».

معاون سابق ترامپ تلاش کرد ران دسنتیس، دیگر نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ۲۰۲۴ را هم هدف قرار دهد و از سخنان اخیر دسنتیس در مورد سیاست اشتباه آمریکا در جنگ اوکراین و روسیه انتقاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنس گفت: «ترامپ و دیگرانی که به دنبال ریاست‌جمهوری‌اند، از نقش سنتی ما در صحنه جهانی خبر ندارند.» او ترامپ را بابت اینکه در گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را «نابغه» خوانده بود، نکوهش کرد و افزود: «من تفاوت یک نابغه و یک جنایتکار جنگی را به‌خوبی تشخیص می‌دهم و می‌دانم چه کسی باید در جنگ اوکراین پیروز شود.»

البته این نامزد جمهوری‌خواه در بخش دیگری از سخنانش، دادستان‌های آمریکا را به دلیل طرح پرونده سوءاستفاده از اسناد محرمانه علیه ترامپ، محکوم کرد و گفت: «چنین تعرضی به رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده پیامی وحشتناک به جهان ارسال می‌کند.»

مایک پنس یکی از هشت نامزد جمهوری‌خواهان برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ است که آخر هفته گذشته در یک رویداد خیریه در نمایشگاهی در ایالت آیووا حاضر شد. او با یک موتورسیکلت هارلی دیویدسون به همراه چند صد دوچرخه‌سوار در قالب یک کاروان انتخاباتی، برای کهنه‌سربازان آمریکایی پول جمع کردند.

برخی از خبرگزاری‌ها از جمله بی‌بی‌سی جهانی در بریتانیا، سخنرانی دیروز پنس را «یکنواخت و کم‌رنگ» ارزیابی کردند؛ نکته‌ای که ثابت می‌کند چرا معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در نظرسنجی‌ها از رقبایش به‌شدت عقب است. بر اساس نظرسنجی رویترزــ‌ایپسوس که ماه گذشته منتشر شد، سبد آرای مایک پنس فقط پنج درصد است؛ در حالی که این رقم برای دونالد ترامپ در نظرسنجی فوق ۴۴ درصد بود.

مایک پنس در طول چهار سال ریاست‌جمهوری ترامپ، معاونی وفادار برای ترامپ شناخته می‌شد، اما از زمان حمله به ساختمان کنگره آمریکا و شکست ترامپ در انتخابات قبلی، تلاش کرد از او فاصله بگیرد.

بیشتر از جهان