ترامپ می‌گوید به حق شهروندی فرزندان مهاجرهای غیرقانونی پایان می‌دهد

‏«حق شهروندی ناشی از تولد» بر اساس اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی آمریکا تدوین ‏شد ‏

دونالد ترامپ نامزد انتخابات درون‌حزبی جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا - AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور، می‌گوید اگر بار دیگر به مقام رئیس‌جمهوری انتخاب شود، طرح لغو تابعیت خودکار کودکانی را دنبال خواهد کرد که از پدران و مادران مهاجر غیرقانونی متولد می‌شوند؛ طرحی که با نحوه تفسیر اصلاحیه قرن ۱۹ قانون اساسی آمریکا در تضاد است.

دونالد ترامپ، که نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در رقابت‌های درون حزبی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ است، در ویدیوی تبلیغاتی که در توییتر منتشر شد گفت فرمانی اجرایی صادر خواهد کرد که به سازمان‌های دولتی فدرال آمریکا دستور می‌دهد تا آنچه را «حق شهروندی ناشی از تولد» شناخته می‌شود متوقف کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اقدام احتمالی ترامپ قطعا با چالشی قانونی مواجه خواهد شد.

«حق شهروندی ناشی از تولد» بر اساس اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی آمریکا تدوین شد و در سال ۱۸۶۸ به‌تصویب رسید، یعنی سه سال پس از پایان جنگ داخلی آمریکا که به بردگی سیاهان در ایالت‌های جنوبی پایان داد و هم‌زمان، حکم دیوان عالی که بردگان و آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار را از داشتن حق شهروندی آمریکا محروم می‌کرد، لغو شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق این اصلاحیه (متمم)، اعطای شهروندی به همه افراد، چه متولد آمریکا و چه تابعیت کسب کرده در آمریکا، تضمین می‌شود. این اصلاحیه به‌گونه‌ای تفسیر شده که اگر کودکانِ مهاجرهای قانونی یا غیرقانونی در خاک آمریکا به‌دنیا بیایند، شهروند آمریکا محسوب می‌شوند.

ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد این فرمان اجرایی پیشنهادی، که اجرای آن برای اولین روز از دومین دوره ریاست‌جمهوری ترامپ برنامه‌ریزی شده است، مستلزم آن است که دست‌کم یکی از والدین شهروند آمریکا باشد یا اقامت دائم قانونی در آن کشور داشته باشد تا فرزندنشان به‌طور خودکار شهروند آمریکا شود.

ترامپ در سال ۲۰۱۸، زمانی که هنوز رئیس‌جمهوری آمریکا بود، گفت فرمانی اجرایی برای محدود کردن «حق شهروندی ناشی از تولد» صادر کرده است، اما هرگز آن را اجرا نکرد. بسیاری از کارشناسان حقوقی در آن زمان تردید داشتند که ترامپ بتواند از قدرت اجرایی‌اش برای لغو کردن این حق استفاده کند.

همچنین به‌علت تعداد بی‌سابقه مهاجرانی که در سال‌های اخیر در حال عبور غیرقانونی از مرز دستگیر می‌شوند، ترامپ روز سه‌شنبه از جو بایدن- رئیس‌جمهوری دموکرات آمریکا که در سال ۲۰۲۰ او را شکست داد و اکنون به‌دنبال انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۴ است- انتقاد کرد و اعطای حق شهروندی به کودکان متولد شده در خاک آمریکا را به «آهن‌ربا» تشبیه کرد که مهاجران را به سمت آمریکا می‌کشاند.

ترامپ همچنین گفت بسیاری از کشورها حق شهروندی را برای افراد غیرشهروند محدود می‌کنند.

دونالد ترامپ با این طرح و سخنانی از این دست به‌دنبال جلب نظر رای‌دهندگان جمهوری‌خواه در جناح راست حزبش است که از محدودیت شدید بر مهاجرت حمایت می‌کنند. ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری‌اش سیاست‌های تندی در موضوع مهاجرت پیش گرفت و طبق وعده‌اش که در جریان کارزار انتخاباتی‌اش داده بود، گام‌هایی برای ساختن دیوار در امتداد مرز آمریکا و مکزیک نیز برداشت.

بیشتر از جهان