افشای «کانال مخالف» نشان می‌دهد که بایدن اجازه داد افغانستان فروبپاشد

این سند که ۲۳ کارمند و دیپلمات آن را امضا کرده‌اند، در مورد احتمال پیشروی سریع طالبان در صورت خروج ایالات متحده از افغانستان، هشدار داده است

بایدن قبلا ادعا کرده بود آنچه پس از خروج آمریکا از افغانستان اتفاق افتاد، پیش‌بینی‌نشده بودــ Brendan Smialowski / AFP

پس از آنکه بعد از ماه‌ها جنجال بر سر دسترسی نمایندگان مجلس آمریکا به نامه‌های ردوبدل شده بین سفارت آمریکا در کابل و وزارت خارجه این کشور در مورد تبعات خروج آمریکا از افغانستان، اکنون برخی از نمایندگان مجلس آمریکا که به این نامه‌ها دسترسی یافته‌اند، مشخصا جو بایدن را مسئول سقوط افغانستان می‌دانند.

دارل عیسی، نماینده مجلس آمریکا که یکی از افرادی است که به این نامه‌ها دسترسی یافته است، به شبکه خبری فاکس نیوز دیجیتال، گفت که نامه‌های ردو‌بدل‌شده در کانال مخالف، «شرم‌آورند و نشان می‌دهند که بایدن اجازه داد افغانستان از هم بپاشد».

وزارت خارجه آمریکا برای انتقال پیام‌های محرمانه و انتقادی میان دیپلمات‌ها مسیری در نظر گرفته که آن را «کانال مخالف» می‌نامند. نامه‌های مخالفت‌ اعضای سفارت آمریکا در کابل با خروج نیروهای این کشور از افغانستان، نیز از طریق همین کانال ارسال شده است.

این نماینده مجلس گفت که نامه‌های رد‌وبدل شده در ماه ژوییه ۲۰۲۱، یعنی یک ماه پیش از سقوط افغانستان به دست طالبان، نشان می‌دهند که دولت بایدن از سقوط دولت افغانستان «غافلگیر» نشده بلکه «کاملا در این مورد اطلاع داشته و پیش‌بینی‌ها را دریافت کرده است».

دارل عیسی افزود: «این سند که ۲۳ کارمند و دیپلمات امضا کرده‌اند، در مورد احتمال پیشروی سریع طالبان در صورت خروج ایالات متحده از افغانستان هشدار داده است. اما رئیس‌جمهوری جو بایدن و سایر مقام‌های ارشد در آن زمان آن را کم‌اهمیت جلوه دادند.»

این نماینده کنگره گفت: «آنچه ما دیدیم، پیش‌بینی آن‌ها با دقت بسیار بود؛ اینکه دقیقا چه اتفاقی قرار است بیفتد و اگر مسیر خود را تغییر ندهند، نتیجه چه خواهد بود.» او اضافه کرد که پاسخ‌ وزارت خارجه به این پیام این بوده است: «ما شما را می‌شنویم و موافق‌ایم، اساسا ما آن را ساده نمی‌گیریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دارل عیسی مدعی شد وزارت خارجه با توجه به این مدارک، می‌دانست قرار است چه اتفاقی در افغانستان بیفتد، اما مانع آن نشد. او تصریح کرد: «آن‌ها می‌دانستند هیچ راهی وجود ندارد که ارتش افغانستان بتواند با موفقیت دفاع کند. آن‌ها می‌دانستند که کابل ظرف چند هفته سقوط خواهد کرد و طالبان کاری را که قبلا انجام داده‌اند، مانند شکنجه و آزار و کشتار مردم، تکرار خواهند کرد.»

او همچنین گفت که وزارت خارجه آمریکا برای ایستادگی در منطقه و حفاظت از میلیاردها دلار تجهیزات نظامی جا مانده از نیروهای آمریکایی هیچ امکانی نداشت و می‌دانست که قرار است این تجهیزات به دست طالبان بیفتند.

این نماینده کنگره تاکید کرد که برای خارج کردن این اسناد از حالت محرمانه و قرار دادن آن در اختیار عموم مردم آمریکا به‌ویژه خانواده‌ ۱۳ سربازی که در انفجار فرودگاه کابل حین عملیات تخلیه کشته شدند، تلاش خواهد کرد.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا پیش از این بارها در اعلامیه‌های رسمی اعلام کرده بود از تبعات خروج از افغانستان بی‌اطلاع بوده است و وضعیتی را که پیش آمد، پیش‌بینی نکرده بود. وزیر خارجه قبلا در یک سخنرانی گفته بود: «هیچ‌کس نمی‌توانست پیش‌بینی کند چه اتفاقی خواهد افتاد و به همین دلیل برای جلوگیری از آن هیچ کاری انجام داده نمی‌شد.»

اما نمایندگان کنگره که حالا توانسته‌اند به نامه‌های هشداری سفارت آمریکا به وزارت خارجه دسترسی پیدا کنند، می‌گویند وزارت خارجه آمریکا دقیقا می‌دانست که چه اتفاقی می‌افتد، اما پیگیری و اقدامی نکرد.

دولت جو بایدن در دو سال گذشته به دلیل خروج فاجعه‌بار از افغانستان و کشته شدن سربازان آمریکایی در حمله انتحاری به فرودگاه کابل هدف انتقاد شدید سیاستمداران و مردم آمریکا قرار دارد.

با این حال، وزارت خارجه آمریکا به فاکس‌نیوز گفت که نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس پیام‌های رد‌وبدل‌شده در کانال مخالف را تحریف کرده‌اند.

یک سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: «ما با توصیف‌های برخی اعضای کنگره در مورد محتوای پیام‌ها از افغانستان به‌شدت مخالف‌ایم.» او افزود: «اقدام برای اجازه دادن به اعضای کنگره برای مشاهده کانال مخالف علی‌رغم این خطر که هدف کانال مخالفان را به خطر بیندازد، ناامیدکننده است؛ زیرا برخی اعضا تصمیم دارند محتوای آن را تحریف کنند.»

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان از تگزاس، دوشنبه اعلام کرده بود که با بلینکن توافقی کرده است که به همه اعضای کمیته برای مشاهده این کانال فرصتی معقول داده شود.

مک‌کال روز دوشنبه گفت: «این یک گام بی‌سابقه به جلو در تحقیقات کمیته ما در مورد خروج از افغانستان است. برای اولین بار در تاریخ، وزارت خارجه موافقت کرد به کنگره اجازه دهد کانال مخالف را مشاهده کند.

مک کال در ماه‌های ابتدایی سال جاری چندین بار این سند را درخواست کرده بود، اما بلینکن از تحویل آن خودداری کرد و باعث شد مک‌کال تهدید کند که بلینکن را به توهین به کنگره متهم خواهد کرد.

بیشتر از جهان