بلینکن کوتاه آمد؛ اسناد محرمانه خروج از افغانستان در اختیار تعداد بیشتری از سناتورها قرار می‌گیرد

تنش میان وزارت خارجه آمریکا و کمیته روابط خارجی مجلس بر سر دسترسی به نامه محرمانه سفارت آمریکا در کابل چند ماه است که ادامه دارد

بلینکن سرانجام پذیرفت به شماری از نمایندگان اجازه دهد به نامه محرمانه سفارت آمریکا دسترسی داشته باشندــ Esteban Felix / POOL / AFP

وزارت خارجه آمریکا بالاخره در مقابل اصرارها و درخواست‌های مکرر مجلس نمایندگان کوتاه آمد. مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، روز دوشنبه اعلام کرد که وزارت خارجه تصمیم گرفته است نامه محرمانه اعضای سفارت آمریکا در کابل را در اختیار تعداد بیشتری از سناتورها قرار دهد.

به گزارش نیویورک پست، این توافق پس از آن صورت گرفت که مک‌کال، سناتور جمهوری خواه از ایالت تگزاس، در ماه مه اعلام کرد که پس از امتناع اولیه وزیر خارجه از تمکین به احضاریه کنگره و در دسترس قرار دادن این نامه، جلسه استماعیه برای رسیدگی به این نافرمانی و بی‌احترامی به قانون بلینکن را ادامه خواهد داد.

نامه مخالفت یا آنچه وزارت خارجه آمریکا «کانال مخالف» می‌نامد، نامه‌ای است که تعدادی از دیپلمات‌های آمریکا در سفارت این کشور در کابل در ماه ژوییه ۲۰۲۱ به وزیر خارجه آمریکا فرستادند و در آن، درباره تبعات سقوط دولت جمهوری در افغانستان هشدار دادند.

کمیته روابط خارجی مجلس آمریکا اعلام کرد اکنون که وزیر خارجه به خواست این کمیته نامه را در اختیار تعداد بیشتری از سناتورها قرار می‌دهد، برنامه احضار و رسیدگی به قانون‌شکنی او را از دستور کار کمیته خارج می‌کنند. مک‌کال در بیانیه‌ای که روز دوشنبه صادر کرد، گفت: «این یک گام بی‌سابقه و رو‌به‌جلو در تحقیقات کمیته ما در مورد خروج از افغانستان است. برای اولین بار در تاریخ، وزارت خارجه موافقت کرد به کنگره اجازه دهد یک کانال مخالف را مشاهده کند. این حاوی اطلاعاتی دست‌اول از کارمندان سفارت آمریکا در کابل است که قبل از سقوط آنجا حضور داشتند و نیز پاسخ بلینکن به نگرانی‌های آن‌ها است. از بلینکن تشکر می‌کنم که در این مورد با حسن‌نیت با من مذاکره کرد.»

وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته به کمیته روابط خارجه پیشنهاد داد که مک‌کال و گریگوری میکس، عضو دیگر کمیته، بتوانند این کانال مخفی را مشاهده کنند. ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه، در آن زمان به خبرنگاران گفته بود که این وزارتخانه در خصوص دسترسی دادن به قانون‌گذاران برای مشاهده مطالب سری محتاط است؛ زیرا کانال مخالف چیزی است که واقعا برای وزارت خارجه مهم و حیاتی است. با این حال مک‌کال پیشنهاد وزارت خارجه در این رابطه را رد و تاکید کرد که باید تعداد بیشتری از سناتورها این نامه را مشاهده کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مک‌کال هفته گذشته گفت: ضروری است که هر یک از اعضای دموکرات و جمهوری‌خواه کمیته برای بررسی کانال مخالف فرصتی مشابه من و میکس داشته باشند. مک‌کال معتقد است حتی کهنه‌سربازان آمریکایی هم که سال‌ها در افغانستان جنگیده‌اند باید امکان داشته باشند این نامه را ببینند.

جمهوری‌خواهان در مجلس سنای آمریکا از زمان خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، تحقیقات در مورد نحوه خروج این کشور از افغانستان را آغاز کردند. آنان بر این باورند که نحوه خروج شتاب‌زده از افغانستان به ایجاد هرج‌ومرج در عملیات تخلیه کابل و در نهایت کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی منجر شد. آن‌ها معتقدند اشتباهات بزرگ در برنامه تخلیه افغانستان باعث شد صدها شهروند آمریکایی و هزاران افغان که در ۲۰ سال گذشته همکار واقعی آمریکا بودند، از برنامه تخلیه جا بمانند و در داخل افغانستان سرگردان شوند.

دولت آمریکا در فاصله ۱۵ روز برنامه تخلیه که از ۱۵ تا ۳۱ اوت ۲۰۲۱ ادامه داشت، حدود ۱۲۰ هزار تن از شهروندان افغانستان را به خارج از این کشور انتقال داد. پس از بررسی‌های اولیه، مشخص شد که هزاران تن از کسانی که طی این برنامه از افغانستان خارج شده‌اند، هیچ‌گاه همکار آمریکا نبوده‌اند.

بیشتر از جهان