شروع ایران در لیگ جهانی والیبال: بدون نشانه‌ای از یک تیم باشکوه

ایران در شکست سه بر صفر مقابل ژاپن پراشتباه بود، اما عطایی به آینده امیدوار است

تیم ملی ایران شروع ضعیفی در لیگ ملت‌های والیبال جهان داشت- عکس از فدراسیون والیبال

والیبال ایران اگر در لیگ ملت‌ها خیلی زود به خود نیاید و شکست سنگین مقابل ژاپن را به فراموشی نسپارد، آنگاه شاید بسیاری از دوستداران والیبال درباره سقوط فنی یک تیم حرف بزنند که در سال‌های گذشته رویاهای شیرینی را در ورزش ایران ساخته بود. این تیم نمی‌تواند جوانی‌اش را بهانه‌ای برای دگرگونی‌اش در کیفیت بازی و توجیه نتایج خود بداند، وقتی نشانه‌های زیادی از آن تیم‌های باشکوه سالیان گذشته والیبال ایران ندارد.

تیم ملی ایران شروع ضعیفی در لیگ ملت‌های والیبال جهان داشت و در ژاپن ۳ بر صفر مغلوب میزبان شد. ایران در لیگ ملت‌های سال گذشته با همین نتیجه مغلوب ژاپن شده بود و در المپیک توکیو هم به دست این تیم حذف شد.

ژاپن در این بازی با حمایت تماشاگران پرشورش شروع کوبنده‌ای داشت و ست اول را ۱۶-۲۵ برد. ایران در شروع ست دوم توانست پیش بیفتد، ولی در نهایت با نتیجه ۲۲-۲۵ شکست خورد. بازیکنان ایران که روحیه‌شان را باخته بودند ست سوم را هم ۱۹-۲۵ به این حریف واگذار کردند.

آمار پایان بازی برتری کامل ژاپن در حمله‌ها را نشان می‌دهد. میزبان در این بازی ۴۷ حمله موفق داشت، در حالی که تنها ۲۷ حمله ایران به امتیاز تبدیل شد. آمار دفاعی دو تیم بسیار نزدیک بود و در برابر ۶ دفاع ایران، ژاپن ۴ دفاع موفق داشت. همچنین ژاپن ۴ بار از سرویس امتیاز مستقیم گرفت که یکی بیشتر از ایران بود. ستاره این بازی ایشیکاوا، کاپیتان ژاپن بود که ۲۰ امتیاز گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد موسوی، کاپیتان ایران، برتری ژاپن در این بازی را تایید کرد و گفت: «به ژاپن تبریک می‌گویم. آن‌ها بی‌نظیر بازی کردند. از پیش می‌دانستیم که شرایط سختی را برای تیم ایران ایجاد می‌کنند اما نه تا این حد. ژاپن توپ‌گیری‌های فوق‌العاده‌ای داشت، سرویس‌های خوبی زد و هدفمند بازی کرد. آن‌ها مثل یک ماشین والیبال بازی کردند.»

موسوی، یار باتجربه ایران، معتقد است که تجربه کم بازیکنان ایران و فشار هواداران ژاپنی تاثیر زیادی در این نتیجه داشت: «یک سری بازیکن جوان در تیم کشورمان هستند که هنوز آبدیده نشده‌اند و قطعا در آینده حرف‌های بیشتری برای گفتن دارند؛ بازیکنانی که در این شرایط و با این حجم تماشاگر ژاپنی تاکنون بازی نکرده‌اند و مسلما برایشان مسابقه در چنین شرایطی سخت است.»

موسوی امیدوار است که ایران در ادامه مسیر بتواند به نتایج بهتری برسد: «یک سری اشتباهات بچه‌گانه داشتیم که احساس می‌کنم طبیعی است. بازی اول است و دو سه ماه است که از شرایط مسابقه دور بودیم. در گذشته هم در بازی اول خوب والیبال بازی نکردیم. البته این نباید بهانه باشد که سه بازی آینده را از دست بدهیم. قطعا در آینده تیم نتایج بهتری کسب خواهد کرد. من قبلا هم گفتم که تیم ایران تنها برای یک بازی نیامده.»

بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی والیبال، درباره نمایش ضعیف شاگردانش گفت: «پیش‌بینی می‌کردیم بازی سختی داشته باشیم. با توجه به اینکه ژاپن در خانه خودش بازی می‌کرد، عملکرد قابل قبولی ارائه داد. هیچ چیز برای تیم ملی والیبال ایران تمام نشده است. معمولا لیگ ملت‌ها را بد شروع می‌کنیم. در روزی که مخصوصا در کارهای تهاجمی خوب نبودیم، نتیجه را واگذار کردیم.»

سرمربی تیم ملی والیبال ادامه داد: «حداقل یازده مسابقه دیگر پیش رو خواهیم داشت که برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم. قطعا نمایشی که از بچه‌های ایران در بازی‌های بعدی خواهید دید، متفاوت از این خواهد بود. خیلی اهمیتی به این باخت نمی‌دهیم و سعی می‌کنیم مسیر پیش رو را به بهترین شکل ادامه دهیم.»

دومین بازی ایران در لیگ ملت‌های والیبال ساعت ۱۲:۳۰ پنجشنبه به وقت تهران مقابل لهستان خواهد بود.

بیشتر از ورزش