فنلاند ۹ کارمند سفارت روسیه را به‌دلیل فعالیت‌های اطلاعاتی اخراج می‌کند

سرویس اطلاعات امنیتی فنلاند: «این یک شکست بزرگ برای اطلاعات روسیه در فنلاند است»

معترضان به تهاجم روسیه به اوکراین در برابر سفات روسیه در هلسینکی فوریه ۲۰۲۲ - ALESSANDRO RAMPAZZO / AFP

فنلاند، جدیدترین عضو ناتو، روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد (۶ ژوئن) اعلام کرد که ۹ دیپلمات را که در سفارت روسیه در هلسینکی، پایتخت این کشور کار می‌کنند، به‌دلیل فعالیت‌های اطلاعاتی اخراج می‌کند.

دولت فنلاند در بیانیه‌ای در این زمینه گفت: «فنلاند ۹ نفر از کارکنان سفارت روسیه را که سمت و فعالیت اطلاعاتی‌ دارند، اخراج خواهد کرد.» در ادامه این بیانیه آمده است که این فعالیت‌ها در تضاد با کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک است.

این بیانیه پس از دیدار بین سائولی نینیستو، رئیس‌جمهوری فنلاند، و کمیته وزیران در حوزه سیاست خارجی و امنیتی کشور صورت گرفت.

مارجا لیوالا، مدیر کل وزارت خارجه فنلاند، به خبرگزاری فرانسه گفت: «تصمیمات بر اساس ارزیابی سرویس اطلاعات امنیتی فنلاند (SUPO) گرفته شده است.»

سرویس اطلاعات امنیتی فنلاند در توییتر خود نوشت: «این یک شکست بزرگ برای اطلاعات روسیه در فنلاند است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روابط بین دو کشور همسایه پس از تهاجم روسیه به اوکراین بدتر شده است، وضعیتی که باعث شد فنلاند از سیاست چند دهه‌ای نداشتن تعهد نظامی جدا شود و در ماه مه ۲۰۲۲ درخواست پیوستن به ناتو را ارائه دهد و در آوریل ۲۰۲۳ رسما به عضویت ناتو درآید.

اقدامی که خشم روسیه را در پی داشت و دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت پیوستن فنلاند به ناتو، روسیه را وادار به اتخاذ تدابیر متقابلی می‌کند که مستلزم حفظ امنیت کشور است. سخنگوی کرملین افزود: «پیوستن فنلاند به ناتو اساسا با مسئله اوکراین متفاوت است؛ زیرا فنلاند هرگز رویکرد ضدروسیه نداشته، همان‌گونه که مسکو نیز تنش و درگیری با فنلاند نداشته است.»

پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند، در ماه مه گفت که روسیه حساب‌های بانکی سفارت فنلاند در مسکو و کنسولگری این کشور در سن‌پترزبورگ را در اواخر ماه آوریل مسدود کرده است. این اقدام همزمان با اعلام شرکت دولتی فورتوم فنلاند بود که گفت کنترل شرکت تابعه روس آن‌ها از طرف مسکو تصاحب شده است، اقدامی که پس از امضای فرمانی از طرف ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در تایید تصاحب این شرکت گرفته شد.

فنلاند همچنین در ماه فوریه ساخت یک پروژه آزمایشی برای ساخت یک حصار ۲۰۰ کیلومتری در مرز روسیه را آغاز کرد، زیرا هلسینکی نگران است که مسکو از حرکت مهاجران در مرز برای اعمال فشار سیاسی استفاده کند.

حصار فلزی جدید با ارتفاع سه‌ متر که نماد تغییر سیاست قابل توجهی است، جایگزین نرده‌های چوبی سبک موجود در مرز خواهد شد که در اصل برای جلوگیری از سرگردانی دام‌ها به آنسوی مرز طراحی شده‌اند.

فنلاند ۱۳۴۰ کیلومتر مرز با روسیه دارد و در مناطق وسیعی، این گستره مرزی وضعیت جنگلی دارد.

بیشتر از جهان