کارکنان یک گروه امدادی در کنگو دست‌کم ۹۰۰ هزار دلار سرقت کردند

سازمان امدادی آمریکایی گیو دایرکتلی متوجه شده است کارکنانش در کنگو در برنامه انتقال پول نقد کلاهبرداری کرده‌اند

دهه‌ها بحران و فقر گسترده در کنگو سازمان‌های امدادی را مستعد فساد کرده است‌ـ JUNIOR KANNAH/AFP

یک گروه امدادی آمریکایی اعلام کرد اعضایش در کنگو دست‌کم ۹۰۰ هزار دلار از این سازمان سرقت کرده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، گیو دایرکتلی (GiveDirectly) متوجه شده است کارکنانش در تیم کنگو با همکاری افرادی در خارج از این سازمان، در برنامه انتقال پول نقد کلاهبرداری کرده‌اند و از اوت ۲۰۲۲، در یک بازه زمانی شش ماهه، کمک‌های نقدی به بیش از ۱۷۰۰ خانواده فقیر را سرقت کرده‌اند.

در بیانیه این سازمان امدادی آمده است: «این کلاهبرداری به دلیل تغییر خاصی رخ داد که در فرایند پرداخت ایجاد کردیم تا بتوانیم در این منطقه دورافتاده و ناامن کار کنیم. بسیار متاسفیم که زودتر متوجه این موضوع نشدیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گیو دایرکتلی اعلام کرد تحقیق در این مورد در جریان است و توانسته است «بخش بسیار کوچکی از وجه ازدست‌رفته را پس بگیرد» اما احتمالا بیشتر این مبلغ قابل بازپس‌گیری نیست. این گروه در ادامه افزود در تلاش است تا پول خانواده‌های آسیب‌دیده از این کلاهبرداری پرداخت شود.

شرق کنگو، محلی که این گروه امدادی در آن فعالیت می‌کند، دهه‌ها است که صحنه جنگ و درگیری بوده است. حدود ۱۲۰ گروه مسلح در این منطقه بر سر زمین و معادن با یکدیگر درگیرند. به گزارش سازمان ملل متحد، بیش از ۵.۵ میلیون نفر در کنگو آواره شده‌اند، و بیش از ۲۶ میلیون نفر با گرسنگی مواجه‌اند.

دهه‌ها بحران و فقر گسترده در کنگو سازمان‌های امدادی را مستعد فساد کرده است.

گیو دایرکتلی وجه نقد به سراسر جهان منتقل می‌کند و بیش از ۶۵۰ میلیون دلار به مردم بیش از ۱۰ کشور جهان می‌پردازد، که بیشتر این کشورها در قاره آفریقا قرار دارند. این گروه کمک‌های نقدی را از طریق تلفن همراه و با استفاده از سیم‌کارت می‌فرستد.

به‌دلیل ناامنی در شرق کنگو، گیو دایرکتلی برخلاف روال معمول که افراد باید در نمایندگی‌های مستقل تلفن همراه ثبت‌نام می‌کردند، از تیم ثبت‌نام خودش استفاده کرد.

برخی کارکنان تبانی کردند و سیم‌کارت‌های پرداخت را به نام افراد گیرنده ثبت کردند و سیم‌کارت‌های ثبت‌شده را برداشتند و سیم‌کارت‌های متفاوتی در تلفن افراد گیرنده قرار دادند. گیو دایرکتلی به سیم‌کارت‌های ثبت‌شده پول واریز کرد، که بخش زیادی از این مبلغ سرقت شد.

بیشتر از جهان