طرح تمدید ویزای ویژه مهاجرت افغان‌ها به سنای آمریکا ارائه شد

در صورت تصویب این طرح، افغان‌ها می‌توانند تا پنج سال دیگر برای انتقال به آمریکا درخواست بدهند

مهاجران افغان پس از دو سال اقامت در آمریکا اینک بلاتکیف مانده‌ و در خطر اخراج‌اند -Anna Moneymaker/AFP

تعدادی از سناتورهای آمریکا طرحی را به مجلس سنا ارائه کرده‌اند که زمینه تمدید ویزای ویژه مهاجرت (‌اس‌آی‌وی) افغان‌ها را میسر می‌کند. این طرح را نخست سناتور جین شاهین و راجر ویکر در روز پنجشنبه ارائه دادند و روز دوشنبه جیسن کرو که در افغانستان خدمت کرده است، برد ونسترپ و ارل بلومنور بار دیگر آن را به مجلس بردند.

در صورتی که این طرح در سنا پذیرفته شود، شهروندان افغانستان می‌توانند تا پنج سال دیگر برای دریافت ویزای اس‌آی‌وی درخواست دهند.

وب‌سایت خبری میلیتاری دات‌کام که اخبار نظامی را پوشش می‌دهد، در گزارشی به نقل از جین شاهین نوشت: «افغانستان ممکن است دیگر در اولویت مهاجرتی آمریکا نباشد اما ایالات متحده نمی‌تواند وعده‌ خود به متحدان افغانش را که طی ۲۰ سال جنگ شانه‌به‌شانه آمریکایی‌ها ایستادند، فراموش کند. ما قول دادیم همان‌طور که آن‌ها کنار ما ایستادند، در کنار آن‌ها بایستیم.»

جیسن کرو، برد ونسترپ و ارل بلومنور نیز در بیانیه‌ای که به همین مناسبت صادر شد، اعلام کردند: «بر اساس اصل قانون حفاظت از متحدان افغان، برنامه صدور ویزای ویژه مهاجرت برای افغان‌ها تا پنج سال دیگر تمدید خواهد شد و تا سال ۲۰۲۹ ادامه خواهد داشت. ۲۰ هزار ویزای اس‌آی‌وی هم بیشتر از آنچه قبلا در نظر گرفته شده بود، برای افغان‌ها صادر می‌شود.»

آن‌ها افزودند موانع اداری که به کندی روند صدور ویزا منجر می‌شد نیز تا حد زیادی برطرف خواهند شد و تلاش می‌شود صدور ویزای ویژه مهاجرت برای افغان‌ها در زمانی کوتاه‌تر میسر شود.

تا پایان سال ۲۰۲۲، حدود ۶۳ هزار افغان منتظر تاییدیه صدور ویزای ویژه مهاجرت از دولت آمریکا بودند و حدود ۷۷ هزار تن هم برای دریافت این ویزا درخواست داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس قوانین، روند پردازش پرونده درخواست‌دهندگان برای دریافت ویزای ویژه مهاجرت حدود ۳۱۴ روز است. بنابراین  نباید بیشتر از ۹ ماه طول بکشد.

با اینکه هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه طرح اعطای ویزای ویژه مهاجرت را تایید کرده‌اند، برخی سناتورهای جمهوری‌خواه با تمدید طرح اس‌آی‌وی مخالف‌اند. تعداد از سناتورها هم که دیدگاه‌های ضد‌مهاجرتی دارند، مخالفت خود را با تمدید برنامه ویزای اس‌آی‌وی اعلام کرده‌اند. این افراد باعث شدند که قانون تعدیل افغانستان که به هزاران مهاجر افغان که از ۲۰۲۱ به بعد با ویزای بشردوستانه موقت به آمریکا انتقال یافته‌ بودند، کمک می‌کرد، همچنان سردرگم و بلاتکلیف بماند.

در صورتی که طرح تمدید برنامه ویزای ویژه مهاجرتی در مجلس سنا تمدید شود و ۲۰ هزار ویزای تازه برای افغان‌ها در نظر گرفته شود، در کل بیش از ۵۴ هزار ویزا برای افغان‌ها صادر خواهد شد. برنامه اعطای ویزای ویژه مهاجرت تا سال ۲۰۲۴ اعتبار دارد.

برنامه ویزای ویژه مهاجرت یا همان اس‌آی‌وی برای شهروندان عراق و افغانستان که سال‌ها در کنار نیروهای آمریکایی فعالیت کردند، در نظر گرفته شد. این برنامه تا پیش از خروج آمریکا از افغانستان و سقوط دولت جمهوری، به‌کندی پیش می‌رفت و پردازش پرونده متقاضیان سال‌ها طول می‌کشید. اما با سلطه طالبان، آمریکا روند صدور ویزای اس‌آی‌وی را سرعت داد و برای هزاران تن از افغان‌های همکار با نیروهای آمریکایی ویزای اس‌آی‌وی صادر کرد. در کنار آن، دولت ایالات متحده آمریکا در دو سال گذشته صدور ویزای پی۱ و پی۲ را برای افغان‌هایی که در نهادهای تحت حمایت آمریکا کار می‌کردند، در نظر گرفت.

بیشتر از جهان