زلاتان؛ گلزن خبره و سخنور قهار

مهم‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال سوئد در ۴۱ سالگی از فوتبال خداحافظی کرد

لحظاتی پس از برتری میلان مقابل ورونا در هفته آخر لیگ ایتالیا، زلاتان ابراهیموویچ خداحافظی‌اش را از فوتبال اعلام کرد. مهاجم ۴۱ ساله سوئدی این فصل اکثرا مصدوم بود و فقط چهار بازی و یک گل زده در سری آ داشت. قرارداد زلاتان با میلان تا پایان فصل بود و گفته می‌شد که می‌خواهد به تیم جدیدی برود، ولی ناگهان اعلام کرد که همیشگی از فوتبال خداحافظی می‌کند. 

باشگاه میلان در این مراسم، پیراهن شماره ۱۱ قاب‌شده تیم را به زلاتان هدیه کرد. مهاجم سوئدی که هواداران سن‌سیرو به شدت تشویقش می‌‌کردند، نتوانست جلو اشک‌هایش را بگیرد. او برای مراسم خداحافظی هم یکی از سخنرانی‌های مشهورش را آماده کرده بود.

زلاتان گفت: «امروز صبح وقتی از خواب بیدار شدم، دیدم دارد باران می‌بارد. به خودم گفتم که حتی خدا هم امروز غمگین است. حتی خانواده‌ام هم نمی‌دانستند که امروز قرار است چه اتفاقی بیفتد. تا همین سه ماه پیش، از فکر کردن به بازنشستگی هم می‌ترسیدم. اما آن را پذیرفته‌ام و احساس می‌کنم که برای بازنشسته شدن آماده‌ام.»

او با اشاره به مینو رایولا، مدیر برنامه‌اش، که به تازگی درگذشته است، گفت: «اگر او هنوز اینجا بود، به بازی کردن ادامه می‌دادم، چون او می‌خواست کمیسیونش را بگیرد. ببخشید مینو، اما واقعیت است!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او خطاب به هواداران میلان گفت: «با فوتبال خداحافظی می‌کنم، ولی نه با شما. اولین بار که اینجا آمدم، شما به من شادی دادید و دومین بار، عشق. می‌خواهم از خانواده و نزدیکانم بابت صبرشان تشکر کنم.»

زلاتان در نشست خبری گفت: «از خبرنگاران بابت صبرشان تشکر می‌کنم؛ حالا بدون من از فردا کار کمتری دارید.»

او درباره اینکه چه کسی می‌تواند جانشین او شود، گفت: «ناممکن است، فقط یک زلاتان وجود دارد. در نوجوانی مرا با مارکو فان‌باستن مقایسه می‌کردند، ولی او خودش است و من خودم. شاید شباهت‌هایی وجود داشته باشد، ولی فکر نمی‌کنم که مقایسه کار درستی باشد. فکر نمی‌کنم زلاتان دیگری با منیت من پیدا شود.»

زلاتان فوتبالش را ۱۹۹۹ از مالموی سوئد شروع کرد و در ۲۰۰۱ راهی آژاکس شد. پس از آن در بهترین تیم‌های اروپا مثل یوونتوس، اینتر، بارسلونا، پاری‌سن‌ژرمن، منچستریونایتد و میلان بازی کرد. او در مقطعی هم به لس‌آنجلس گالکسی در لیگ آمریکا پیوست.

زلاتان با ۶۲ گل زده در ۱۲۱ بازی، بهترین گلزن تاریخ تیم ملی سوئد است. او موفق شد در لیگ‌های هلند، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه به قهرمانی دست یابد‌، ولی هیچ‌گاه فاتح لیگ قهرمانان اروپا نشد. او پس از یورو ۲۰۱۶ از تیم ملی خداحافظی کرد، ولی برای مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ برگشت.

زلاتان افتخارات فردی زیادی هم به دست آورد و بارها در فهرست نامزدهای توپ طلا قرار گرفت؛ از جمله در ۲۰۱۳ که در رتبه چهارم این رده‌بندی ایستاد. با این حال، او بیشتر با گل‌های زیبایش شهرت دارد. 

زلاتان در سال‌های گذشته مصاحبه‌های جنجالی زیادی داشت که از توجه رسانه‌ها برخوردار شد. ایبرا در روز خداحافظی‌اش هم سنگ‌تمام گذاشت و جملاتش مدت‌ها در یادها خواهد ماند.

بیشتر از فوتبال