سومالی؛ الشباب ۵۴ سرباز اوگانداییِ حافظ صلح را به‌قتل رساند

رئیس‌ جمهوری اوگاندا گفت دو فرمانده که دستور عقب‌نشینی داده بودند، محاکمه خواهند شد

گروهی از نیروهای حافظ صلح اتحادیه آفریقا در سومالی- AFP

رئیس‌ جمهوری اوگاندا گفت هفته گذشته در اثر حمله گروه تروریستی الشباب در سومالی، ۵۴ نیروی حافظ صلح این کشور کشته شدند. گروه الشباب که ریشه‌هایش به القاعده بازمی‌گردد، هفته گذشته یک پایگاه اتحادیه آفریقا را در سومالی محاصره کرد. 

یووری موسوونی در آخرین ساعات روز شنبه در توییتر نوشت: «ما جسد بی‌جان ۵۴ سرباز کشته‌شده، از جمله یک فرمانده، را پیدا کردیم.»

نیروهای حامی دولت سومالی که از پشتیبانی گروهی از نیروهای حافظ صلح اتحادیه آفریقا برخوردارند، از اوت گذشته تهاجم علیه مواضع الشباب را شدت بخشیدند. کشتار هفته گذشته، از سنگین‌ترین تلفات‌ در درگیری‌های این نبرد محسوب می‌شود. اقدام موسوونی به اعلام علنی تعداد کشته‌شدگان نیز نکته چشمگیری است، زیرا رهبران اتحادیه آفریقا معمولا به تلفات بالای نیروهای خود اعتراف نمی‌کنند. 

بیش از ۱۰ سال است که الشباب علیه دولت مرکزی موگادیشو نبرد می‌کند. این گروه مسئولیت حمله ۲۶ مه را به گردن گرفت و اعلام کرد که با حمله به این پایگاه، ۱۳۷ سرباز را کشته است. ساکنان محلی و یک فرمانده نظامی سومالی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفتند نیروهای الشباب با یک خودروی پر از مواد منفجره وارد پایگاهی در بولو مارر، واقع در ۱۲۰ کیلومتری جنوب غربی موگادیشو، شدند و با نیروهای پایگاه به درگیری پرداختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موسوونی هفته گذشته گفته بود ۸۰۰ نیروی الشباب به پایگاه حمله کردند و «بعضی از سربازان مطابق انتظار عمل نکردند و سراسیمه شدند». رئیس‌ جمهوری اوگاندا همچنین افزود نیروهای حافظ صلح آفریقایی به همین علت مجبور شدند به پایگاه دیگری عقب‌نشینی کنند، و ابراز تاسف کرد که «فرصت نابود کردن» اعضای الشباب از دست رفت. موسوونی روز شنبه، سوم ژوئن (۱۳ خرداد)، از دو فرمانده که دستور عقب‌نشینی را صادر کرده بودند، نام برد و گفت آن‌ها در دادگاه نظامی محاکمه خواهند شد.

فرماندهی نیروهای حافظ صلح آفریقایی در سومالی هنوز تعداد کشته‌شدگان را تایید نکرده است، اما گفت هلیکوپترهایی برای تجدیدقوای پایگاهی که هدف حمله قرار گرفت، اعزام کرده است. آمریکا نیز گفت یک روز پس از حمله الشباب، علیه این گروه حمله هوایی کرده است. ستاد فرماندهی نیروهای آمریکا در آفریقا اعلام کرد حمله‌های آن، به «نابودی تسلیحات و تجهیزاتی که جنگندگان الشباب غیرقانونی تصاحب کرده بودند، منجر شده است».

حسن شیخ محمود، رئیس‌ جمهوری سومالی، سال گذشته «جنگ تمام‌عیار» علیه الشباب اعلام کرد و از مردم کشورش خواست که این گروه تروریستی را تار‌و‌مار کنند. او الشبابی‌ها را «ساس» نامیده بود.

بیشتر از جهان