دفاع مربی سابق آرسنال از مسعود اوزیل

ونگر می‌گوید حرف‌های مسعود اوزیل موضع رسمی باشگاه فوتبال آرسنال نیست

مسعود اوزیل بازیکن ترک‌تبار تیم فوتبال آرسنال - JOEL SAGET / AFP

در پی اظهار نظر هافبک آرسنال و محکوم کردن نحوه رفتار با مسلمانان اویغور، آرسن ونگر از اظهارات مسعود اوزیل دفاع کرد.

اوزیل که بازیکن آلمانی تیم با اصالتی ترکیه‌ای است، هفته گذشته طی توییتی خطاب به میلیون‌ها هوادار خود، آزار اقلیت مسلمان را در ناحیه غربی «شینچیانگ» توسط دولت چین، محکوم کرد.

اظهارات این بازیکن ۳۱ ساله، واکنش تند چین را در پی داشت و حتی اتحادیه فوتبال چین با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت که اوزیل «احساسات مردم چین را جریحه‌دار کرده است».

آقای ونگر گفت: «مسعود اوزیل مانند هر شخص دیگری از آزادی بیان برخوردار است و از شهرت خود در راستای اظهار نظراتش استفاده می‌کند. ممکن است همه با آن نظرات موافق نباشند، ولی او حق اظهار آن را دارد.»

وی افزود: «او هم انسان است و عقیده خود را دارد. وقتی فوتبال بازی می‌کند، تمام تمرکز خود را صرف بازی می‌کند، و باید به این واقعیت که پیش از هر چیز به شغلش اهمیت می‌دهد، احترام گذاشت.»

در واکنش به اظهارات مسعود اوزیل، سی‌سی‌تی‌وی (CCTV)، تلویزیون دولتی چین، هفته گذشته از پخش بازی آرسنال در لیگ برتر مقابل منچستر سیتی سر باز زد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 آرسنال کوشیده است از اظهارات هافبک خود فاصله بگیرد، ولی تلویزیون دولتی چین اخطار داده است که این باشگاه باید در انتظار «عواقبی جدی» باشد.

روز سه‌شنبه، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، واکنش چین در آن ماجرا را محکوم کرد.

آقای ونگر افزود: «مهم آن است که مسعود اوزیل مسئولیت شخصی دارد. حرف او موضع رسمی باشگاه فوتبال آرسنال نیست، در نتیجه حرفی که می‌زند به خودش مربوط است، نه به باشگاه آرسنال. وقتی شما نظر شخصی خود را اظهار می‌دارید، عواقب احتمالی آن را از پیش پذیرفته‌اید.» 

آقای ونگر در ماه می ۲۰۱۸ بعد از ۲۲ سال مربی‌گری آرسنال از سمت خود کنار رفت، ولی هنوز از نزدیک وضعیت باشگاه را زیر نظر دارد و اقرار کرده است از چالش‌های اخیر آرسنال، ناراحت و غمگین است.

این مربی ۷۰ ساله اکنون در نقش جدید خود به عنوان رئیس توسعه جهانی فوتبال فیفا در قطر، محل برگزاری مسابقات جام جهانی باشگاه‌های فیفا در هفته جاری، به سر می‌برد.

© The Independent

بیشتر از ورزش