ارتش آمریکا حمله یک پهپاد مجهز به هوش مصنوعی به اپراتورش را تکذیب کرد

تاکر سینکو همیلتون، افسر عالی‌رتبه ارتش آمریکا، ماه گذشته از حمله یک پهپاد مجهز به هوش مصنوعی به اپراتورش ‏سخن گفته بود

نیروی هوایی ایالات متحده انجام هرگونه شبیه‌سازی نظامی برای بهره‌وری از تجهیزات مجهز به هوش مصنوعی را رد کرد - AFP

نیروی هوایی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای انجام هرگونه شبیه‌سازی نظامی برای بهره‌گیری از وسایل مجهز به هوش مصنوعی را رد و تاکید کرد که در هیچ برنامه‌ای، پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی به اپراتورهای خود حمله نکرده‌اند.

به گزارش روزنامه گاردین چاپ لندن، آن استفانک، سخنگوی نیروی هوایی ارتش آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش آن کشور به استفاده اخلاقی و مسئولانه از فناوری هوش مصنوعی متعهد است.

ماه گذشته، تاکر سینکو همیلتون، یکی از افسران عالی‌رتبه ارتش آمریکا و رئیس «عملیات هوش مصنوعی نیروی هوایی» آن کشور، در سخنرانی‌اش در نشستی که به میزبانی سازمان هوا و فضای بریتانیا در لندن برگزار شده بود، به جهانیان درباره استفاده نامحدود از هوش مصنوعی هشدار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این افسر عالی‌رتبه در آن نشست تصدیق کرد که به‌تازگی یکی از پهپادهای ارتش که مجهز به هوش مصنوعی بوده است، در جریان یک آزمایش شبیه‌سازی شده نظامی، یکی از اپراتورهای خودکار را کشته است.

همیلتون در آن کنفرانس گفت که «پهپاد مجهز به هوش مصنوعی پس از دریافت دستور برای نابود کردن همه مواضع دشمن، پرواز کرد، اما پس از مداخله اپراتورها برای تغییر عملیات، به آن‌ها نیز حمله کرد و در نهایت باعث کشته شدن اپراتور اصلی شد.»

به نوشته روزنامه گاردین، تاکر سینکو همیلتون در آن نشست در مورد اتکای بیش از حد انسان‌ها به هوش مصنوعی هشدار داده و گفته بود: «در میانه این برنامه آزمایشی، اپراتور از پهپاد خواست که همه مواضع دشمن را از بین نبرد، زیرا که امتیاز زیادی از دست می‌دهد، اما پهپاد مجهز به هوش مصنوعی مستقیما به برج ارتباطی اپراتور حمله و آن را تخریب کرد.»

در ماه‌های اخیر، در جریان گسترش فناوری‌های هوش مصنوعی، بسیاری از پژوهشگران نیز درباره گسترش نامحدود این فناوری و اثر ویرانگر آن بر زندگی بشر هشدار داده‌اند.

شماری از مدیران شرکت‌های توسعه و ساخت تجهیزات صنعت هوش مصنوعی در روزهای اخیر اعلام کردند که این فناوری اگر کنترل نشود، می‌تواند به اندازه ویروس‌‌های همه‌گیر یا بمب‌های هسته‌ای خطرناک باشد.

پیشتر نیز جفری هینتون، که به پدرخوانده هوش مصنوعی شهرت یافته است، در مصاحبه‌ای با روزنامه نیویورک تایمز گفته بود که برخی از مخاطرات هوش مصنوعی بسیار هراس‌آور است. وی هشدار داد که این ربات‌ها می‌توانند از انسان‌ها باهوش‌تر شوند و کشورهای غیردموکراتیک برای نابودی بشر از آن‌ها استفاده کنند.

جفری هینتون برای اینکه راحت‌‍تر بتواند از هوش مصنوعی و توسعه آن انتقاد کند از مقام خود در شرکت گوگل استعفا کرد.

همیلتون، افسر عالی‌رتبه ارتش آمریکا، پیش از این نیز بارها از توسعه و گسترش هوش مصنوعی در صنایع نظامی انتقاد کرده بود. او پیش از این، در گفت‌وگو با مجله «دیفنس آی کیو»، تصریح کرده بود که «هوش مصنوعی فناوری متزلزلی است و به‌راحتی می‌توان در آن اختلال ایجاد کرد.»

چنین اختلالی، به گفته این سرهنگ ارتش آمریکا، می‌تواند جان هزاران نفر را به خطر بیندازد.

بیشتر از جهان